Chiny dominują w corocznym badaniu wydajności portów kontenerowych
W latach 2020–2024 na całym świecie spadła wydajność portów kontenerowych, mierzona wskaźnikiem CPPI. Powodem były wstrząsy wywołane pandemią, kryzysem na Morzu Czerwonym i ograniczoną przepustowością Kanału Panamskiego. Jednak w samym 2024 r. poprawą wydajności wykazały się na ogół porty Azji Wschodniej. Spośród 20 portów o najlepszym CPPI aż 10 znajduje się w Chinach. Dane te dostarcza raport opublikowany przez Dział Transportu Globalnego Banku Światowego we współpracy z działem Global Intelligence & Analytics firmy S&P Global Market Intelligence.

CPPI jest publikowany corocznie przez obie instytucje od pięciu lat. Ocenia on efektywność portów kontenerowych na podstawie czasu potrzebnego statkom na wykonanie operacji portowych. Wskaźnik uwzględnia m.in. czas przybicia do nabrzeży, tempo operacji dźwigów, czas opuszczenia portu, itp., a w ocenie łącznej – czas postoju statków w porcie. Wskaźnik uwzględnia też np. korelację między wielkością statku a dłuższym okresem jego obsługi. Tegoroczne wydanie raportu za 2024 r, ocenia „globalny benchmark” 403 portów kontenerowych, wykorzystując zbiór danych obejmujący ponad 175 000 zawinięć kontenerowców.
Ogólne uwagi
CPPI to nie tylko punkt odniesienia; jest kluczowym narzędziem do zrozumienia dynamiki handlu zagranicznego, podkreślają autorzy raportu. Wskaźnik ten „zapewnia niezbędny wgląd w wydajność i odporność portów. Poprzez zbadanie, w jaki sposób porty radzą sobie ze zmianą stawek na rynku frachtu, zatorami i wskaźnikami ciśnienia w łańcuchach dostaw, zainteresowane strony mogą podejmować świadome decyzje, które zwiększają efektywność operacyjną i stymulują wzrost gospodarczy”.
„W obliczu coraz bardziej złożonego globalnego środowiska żeglugowego, zrozumienie i poprawa wydajności portów są niezbędne dla wzrostu gospodarczego i konkurencyjności” – powiedział Turloch Mooney, globalny dyrektor ds. wywiadu portowego i analityki w S&P Global Market Intelligence.
Najbardziej efektywne porty
Raport „Container Port Performance Index” (CPPI) pokazuje, że porty Azji Wschodniej wykazały się poprawą wydajności i w 2024 roku prowadziły w rankingu. „Znaczną poprawę” odnotowały w ub.r. też porty Azji Południowej, podczas gdy porty w Ameryce Północnej i Europie „wykazały się odpornością, utrzymując wyniki zbliżone do tych z 2023 roku”.
W grupie 10-ciu najbardziej efektywnych portów kontenerowych uplasowały się w 2024 r. porty Jangshan i Fughou, oba z Chin, ze wskaźnikami CPPI odpowiednio 146,3 I 139,2. Trzecie miejsce zajął Port Sai (Egipt, 137,4), a na kolejnych pozycjach porty: Dalian (Chiny). Tanger-Med (Maroko), Mawan (Chiny), Cai Mep (Wietnam), Guangzhou, Chiwan i Ningbo (wszystkie w Chinach). Ostatni z nich uzyskał CPPI o wartości 129,7. W oczekiwaniu na dostęp do pełnego raportu za 2024 r. (redakcja IMN zarejestrowała się u autorów) możemy podać, że w raporcie za 2023 r. port Gdańsk został sklasyfikowany na 343 miejscu.
Ogólne wnioski
Z raportu za 2023 r. wynika, że „podobnie jak w poprzednich latach zaskakujące jest to, tylko ok. 60 proc. całkowitego czasu spędzonego w porcie przypadało na operacje ładunkowe”. Oznacza to, że potencjalnie istnieją duże „straty” w postaci nadmiaru czasu w systemie. Średni czas trwania zawinięcia do portu w 2023 r. wyniósł 40,5 godziny, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu ze średnią światową wynoszącą 36,8 godziny w 2022 r. Około 11,7 proc. (czyli 3,71 godziny) przypadał na czas spędzony na nabrzeżu bezpośrednio przed i po operacjach ładunkowych. Z raportu wynikało, że podprocesy „Rozpoczęcia” i „Zakończenia” zawinięcia do portu nie muszą koniecznie trwać dłużej niż 30 minut, aby mogły zostać bezpiecznie ukończone.
































