Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przed branżą żeglugi morskiej okres nowych wyzwań i niepewności

Branża żeglugi morskiej wchodzi okres słabego wzrostu i rosnących wyzwań ekonomicznych i geopolitycznych — ostrzega Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) w najnowszym Przeglądzie Transportu Morskiego. 

fot. Pixabay

W 2024 r. żegluga na świecie odnotowała słaby wzrost przewożonej masy ładunków wynoszący 2,2%. Obecnie branża ta znajduje się w stagnacji. Na 2025 rok prognozowany jest wzrost zaledwie o 0,5%. Na lata 2026-2030 eksperci UNCTAD przewidują wzrost rzędu 2% rocznie. Szybciej niż wolumen ładunków rośnie praca przewozowa, co jest skutkiem przekierowania statków na trasę dookoła Afryki i wynikającego stąd zwiększenia odległości pokonywanych przy transporcie takiej samej ilości towarów. W 2024 r. praca przewozowa liczona w tonomilach wzrosła o 5,9%. Zmiany tras statków spowodowały wzrost emisji gazów cieplarnianych transportu morskiego. 

Innym skutkiem przekierowania statków było zmniejszenie dostępnych mocy przewozowych w transporcie kontenerowym. Spowodowało to duży wzrost stawek frachtu w 2024, które przez pewien okres zbliżyły się do rekordowych poziomów z czasów pandemii covid. W drugiej połowie ubr. stawki te spadły, ale nadal pozostają wyższe niż przed kryzysem na Morzu Czerwonym. W maju 2025 r. wolumen towarów transportowanych statkami przez Kanał Sueski był o 70% niższy niż w 2023 r. Zagrożenia dla bezpieczeństwa żeglugi pojawiły się również w cieśninie Hormuz, przez którą przechodzi 11% globalnego handlu i 1/3 transportu ropy i produktów naftowych. 

W kolejnych latach zmniejszy się zapotrzebowanie na przewozy węgla, a przewozy ropy, produktów naftowych i LNG powinny utrzymać się na dotychczasowym poziomie. Wzrosnąć powinny natomiast przewozy surowców krytycznych takich jak boksyty, miedź i nikiel, które są kluczowe dla produkcji baterii i branży energii odnawialnej. 

Rosną koszty armatorów

Globalna flota handlowa w styczniu br. liczyła ponad 112 tys. statków o łącznym tonażu 2,44 mld DWT. Firmy z Grecji, Chin i Japonii kontrolują ponad 40% pojemności statków, a prawie 50% jednostek zarejestrowanych jest w Liberii, Panamie i na Wyspach Marshalla. W kolejnych latach branża żeglugi będzie ponosić coraz większe wydatki na dostosowanie się do nowych regulacji środowiskowych, w tym opłat za emisje GHG nałożonych przez Unię Europejską. Konieczna będzie również wymiana floty, na nowe jednostki spełniające coraz bardziej rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin i CO2. W październiku br. Międzynarodowa Organizacja Morska ogłosić ma strategię dojścia do zerowej emisji w żegludze do 2050 r. Dekarbonizacja może doprowadzić do wzrostów stawek frachtu i kosztów ponoszonych przez przewoźników i armatorów.

Czytaj także: Czy żegluga osiągnie pierwszy kamień milowy dekarbonizacji? 

Skutkiem zakłóceń w żegludze oceanicznej są coraz większe zatory w portach morskich. między grudniem 2023 a marcem 2024 r. czas oczekiwania w portach wzrósł o 23% do 6,4 godziny w krajach rozwiniętych i o 7% do 10,9 godziny w państwach rozwijających się. — Poprawa wydajności portów jest coraz pilniejsza, podobnie jak dostosowanie infrastruktury i usług portowych do skutków zmian klimatu oraz ich modernizacja w celu dostosowania do transformacji energetycznej. Do 2024 roku około 200 portów oferowało usługi bunkrowania LNG, a kolejne są w drodze — stwierdzono w raporcie UNCTAD. 

Poprawę wydajności portów morskich przynieść może cyfryzacja łańcuchów dostaw  i narzędzia takie jak pojedyncze okienka handlowe, czy platformy społeczności portowych. Kraje, które wprowadzają takie narzędzia charakteryzują się bardziej wydajną logistyką i lepszą komunikacją w transporcie morskim. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close