UE i Indonezja zakończyły negocjacje porozumienia handlowego
Unia Europejska i Indonezja zakończyły negocjacje Kompleksowej Umowy o Partnerstwie Gospodarczym i Umowy o Ochronie Inwestycji. Porozumienie z tym krajem jest jedną z inicjatyw Komisji Europejskiej, która szuka nowych partnerstw gospodarczych i dąży do zmniejszenia zależności Europy od importu z Chin.

23 września br. zakończyły się negocjacje umów, które rozpoczęły się po zawarciu porozumienia politycznego 13 lipca między przewodniczącą Komisji Europejskie Ursulą von den Leyen a prezydentem Indonezji Prabowo Subianto. Komisja Europejska zintensyfikowała wysiłki w kierunku zawierania nowych porozumień handlowych z kolejnymi krajami po reelekcji Donalda Trumpa i ogłoszonych przez prezydenta USA zapowiedziach wprowadzania podwyższonych ceł. Porozumienie z Indonezją, jest kolejnym korkiem po umowach UE – Mercosur i UE – Meksyk, który ma zdywersyfikować handel zagraniczny Europy.
Czytaj też: Komisja Europejska proponuje przyjęcie umów Mercosur i Meksyku
UE i Indonezja postanowiły wzajemnie znieść cła na 98,5% produktów, w tym cła na samochody, które obecnie wynoszą 50%. Europejskie firmy zostaną dopuszczone do rynku usług IT i telekomunikacji w Indonezji. Unia zainwestuje w Indonezji w branżach takich jak przemysł samochodowy, elektronika, farmacja. Porozumienie handlowe zakłada również ochronę własności intelektualnej i znaków towarowych. Ochroną objęte zostanie 221 unijnych i 72 indonezyjskie oznaczenia geograficzne produktów spożywczych.
Reashoring
Indonezja jest istotnym producentem surowców, z których wiele ma znaczenie dla przemysłu elektronicznego i zielonych technologii. Kraj ten szacuje, że dzięki zawartym porozumieniom jego wymiana handlowa z UE, która w ubr. wyniosła 30 mld dol. wzrośnie dwukrotnie w ciągu kolejnych 5 lat. Europejscy eksporterzy zaoszczędzą 600 mln euro na indonezyjskich cłach i zwiększą dostawy chemikaliów, maszyn, samochodów i produktów spożywczych do największego kraju Azji Południowo-Wschodniej.
— Kompleksowa umowa o partnerstwie gospodarczym między UE a Indonezją otwiera nowe możliwości dla europejskich przedsiębiorstw na dynamicznym i rozwijającym się rynku. Kluczowe sektory UE, takie jak sektor rolno-spożywczy i zaawansowana produkcja, skorzystają na większym dostępie do rynku i przewidywalności. Podobnie, poprzez stopniowe zniesienie 50-procentowego cła na import samochodów do Indonezji, umowa stwarza nowe możliwości dla unijnego eksportu samochodów i inwestycji w pojazdy elektryczne. Jestem przekonany, że dzisiejsze zakończenie negocjacji to dopiero początek nowego, ekscytującego rozdziału. W dzisiejszej nieprzewidywalnej gospodarce globalnej relacje handlowe to nie tylko narzędzia ekonomiczne – to strategiczne aktywa, które świadczą o zaufaniu, spójności i odporności — komentuje Maroš Šefčovič, Komisarz ds. Handlu i Bezpieczeństwa Gospodarczego.
Indonezja wskazywana jest jako jeden z krajów, do którego może być przeniesiona część produkcji przemysłowej w ramach polityki reashoringu, czyli zmniejszania zależności od importu z Chin. Jednym z kontrowersyjnych tematów w trakcie negocjacji umowy handlowej były pozataryfowe bariery dla importu oleju palmowego do Europy, którego Indonezja jest największym producentem na świecie. Europejska dyrektywa o wylesianiu zabrania importu oleju palmowego wyprodukowanego na obszarach, które zostały wylesione po 2020 r. W ramach porozumienia z Indonezją KE zgodziła się opóźnić wejście w życie tej regulacji o jeden rok.
































