Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

UE i Indonezja zakończyły negocjacje porozumienia handlowego

Unia Europejska i Indonezja zakończyły negocjacje Kompleksowej Umowy o Partnerstwie Gospodarczym i Umowy o Ochronie Inwestycji. Porozumienie z tym krajem jest jedną z inicjatyw Komisji Europejskiej, która szuka nowych partnerstw gospodarczych i dąży do zmniejszenia zależności Europy od importu z Chin. 

fot. KE

23 września br. zakończyły się negocjacje umów, które rozpoczęły się po zawarciu porozumienia politycznego 13 lipca między przewodniczącą Komisji Europejskie Ursulą von den Leyen a prezydentem Indonezji Prabowo Subianto. Komisja Europejska zintensyfikowała wysiłki w kierunku zawierania nowych porozumień handlowych z kolejnymi krajami po reelekcji Donalda Trumpa i ogłoszonych przez prezydenta USA zapowiedziach wprowadzania podwyższonych ceł. Porozumienie z Indonezją, jest kolejnym korkiem po umowach UE – Mercosur i UE – Meksyk, który ma zdywersyfikować handel zagraniczny Europy.

Czytaj też: Komisja Europejska proponuje przyjęcie umów Mercosur i Meksyku 

UE i Indonezja postanowiły wzajemnie znieść cła na 98,5% produktów, w tym cła na samochody, które obecnie wynoszą 50%. Europejskie firmy zostaną dopuszczone do rynku usług IT i telekomunikacji w Indonezji. Unia zainwestuje w Indonezji w branżach takich jak przemysł samochodowy, elektronika, farmacja. Porozumienie handlowe zakłada również ochronę własności intelektualnej i znaków towarowych. Ochroną objęte zostanie 221 unijnych i 72 indonezyjskie oznaczenia geograficzne produktów spożywczych.

Reashoring

Indonezja jest istotnym producentem surowców, z których wiele ma znaczenie dla przemysłu elektronicznego i zielonych technologii. Kraj ten szacuje, że dzięki zawartym porozumieniom jego wymiana handlowa z UE, która w ubr. wyniosła 30 mld dol. wzrośnie dwukrotnie w ciągu kolejnych 5 lat. Europejscy eksporterzy zaoszczędzą 600 mln euro na indonezyjskich cłach i zwiększą dostawy chemikaliów, maszyn, samochodów i produktów spożywczych do największego kraju Azji Południowo-Wschodniej. 

— Kompleksowa umowa o partnerstwie gospodarczym między UE a Indonezją otwiera nowe możliwości dla europejskich przedsiębiorstw na dynamicznym i rozwijającym się rynku. Kluczowe sektory UE, takie jak sektor rolno-spożywczy i zaawansowana produkcja, skorzystają na większym dostępie do rynku i przewidywalności. Podobnie, poprzez stopniowe zniesienie 50-procentowego cła na import samochodów do Indonezji, umowa stwarza nowe możliwości dla unijnego eksportu samochodów i inwestycji w pojazdy elektryczne. Jestem przekonany, że dzisiejsze zakończenie negocjacji to dopiero początek nowego, ekscytującego rozdziału. W dzisiejszej nieprzewidywalnej gospodarce globalnej relacje handlowe to nie tylko narzędzia ekonomiczne – to strategiczne aktywa, które świadczą o zaufaniu, spójności i odporności — komentuje Maroš Šefčovič, Komisarz ds. Handlu i Bezpieczeństwa Gospodarczego.

Indonezja wskazywana jest jako jeden z krajów, do którego może być przeniesiona część produkcji przemysłowej w ramach polityki reashoringu, czyli zmniejszania zależności od importu z Chin. Jednym z kontrowersyjnych tematów w trakcie negocjacji umowy handlowej były pozataryfowe bariery dla importu oleju palmowego do Europy, którego Indonezja jest największym producentem na świecie. Europejska dyrektywa o wylesianiu zabrania importu oleju palmowego wyprodukowanego na obszarach, które zostały wylesione po 2020 r. W ramach porozumienia z Indonezją KE zgodziła się opóźnić wejście w życie tej regulacji o jeden rok. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close