Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Chiński kontenerowiec wyruszył w dziewiczy rejs do Europy przez Arktykę

Kontenerowiec Istambul Bridge wyruszył w dziewiczy rejs przez Morze Arktyczne z Chin do Europy w ramach testu nowej usługi linii żeglugowej Sea Legend Shipping. Statek zawinie m.in. do Portu Gdańsk. 

fot. Pixabay

Jednostka o pojemności 4890 TEU pokona szlak łączący Azję Wschodnią z Europą w 18 dni. To znacznie krócej niż standardowe połączenia żeglugowe, które obecnie z powodu problemów z bezpieczeństwem na Morzu Czerwony kierowane są szlakiem dookoła Afryki. Północna Droga Morska może być także alternatywą dla przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku, które doświadczają poważnych zakłóceń, po tym jak Polska zamknęła kolejowe przejścia graniczne z Białorusią.

Czytaj także: Zdławiony transport lądowy z Chin do UE przez Polskę, ale to gra na dużej szachownicy

Statek Istambul Bridge w ramach testowego rejsu zawinie do portów Qingdao, Szanghaj, Ningbo, Felixstowe, Rotterdam, Hamburg i Gdańsk. Transportować będzie urządzenia elektroniczne i odzież zapewniając szybszy czas dostawy. Jeśli usługa ta spotka się z zainteresowaniem rynku, w przyszłym roku planowane są regularne rejsy północnym szlakiem. 

Nowa trasa dla żeglugi

Zmiany klimatu powodują, że wody Morza Arktycznego są przez coraz dłuższy okres dostępne dla statków handlowych, które są przystosowane do pływania na tych akwenach. W 2023 na Północnej Drodze Morskiej rozpoczęła pływać inna chińska linia kontenerowa New New Shipping, która obsługuje transport między Chinami a rosyjskimi portami morskimi. 

Żegluga na Morzu Arktycznym budzi kontrowersje związane z geopolityką i wpływem na środowisko. Statki handlowe kursujące północnym szlakiem muszą korzystać z asysty lodołamaczy rosyjskiego koncerny Rosatom. Wątpliwości budzi także wpływ żeglugi na wrażliwy ekosystem Arktyki. Z drugiej strony krótsza trasa pozwala zaoszczędzić 50% emisji gazów cieplarnianych w transporcie między Azją a Europą. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close