Globalny wolumen kontenerów rośnie mimo problemów w USA
Wolumen globalnego transportu kontenerowego w kwietniu br. wyniósł 15,6 mln TEU i był o 5,8% wyższy niż w ubiegłym roku. Duży wzrost zanotowano zwłaszcza na trasach z Azji Wschodniej do Indii, Ameryki Łacińskiej i Afryki.

Transport kontenerowy kontynuuje trend wzrostowy od dwóch lat. Kwiecień był kolejnym miesiącem wzrostu po marcu, w którym ustanowiono nowy, miesięczny rekord wolumenu kontenerów — 16,3 mln TEU. Prognozy dla przewoźników kontenerowych, które zakładały stagnację w 2025 r. okazały się zbyt pesymistyczne.
Spadek odnotowywano na kierunku Azja — Ameryka Płn, co jest skutkiem zawirowań gospodarczych spowodowanych nieprzewidywalnymi działaniami administracji Donalda Trumpa odnośnie taryf celnych. Import do tego regionu w kwietniu br. spadł o 4,7% a w marcu o 11,5%. Dotyczy to zwłaszcza importu z Chin, który spadł w kwietniu o 25%. Mimo to, od początku roku do końca kwietnia przewieziono o 3,8% więcej kontenerów w tym kierunku.
Lepiej niż prognozowano
Na innych rynkach odnotowano wzrosty. Subkontynent Indyjski, Bliski Wschód oraz Ameryka Łacińska zanotowały wzrost wolumenów o 23, 24 i 29% w porównaniu z kwietniem ubr. Od początku roku wzrosty te wyniosły odpowiednio 14, 16 i 17%. Również handel między Europą a Azją się rozwija. W kwietniu wolumen kontenerów na tym kierunku wzrósł o 8,4%, a od początku roku o 9%.
— W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 r. zaobserwowano pewne fascynujące zmiany w przewozach ładunków, a być może najbardziej znaczące, poza gwałtownym spadkiem przewozów ładunków w Chinach i USA, dotyczą takich obszarów jak subkontynent indyjski, Ameryka Południowa i Afryka Subsaharyjska. Dane wskazują na wzrosty powyżej średniej w tych obszarach w ciągu ostatnich 18 miesięcy. Niezależnie od indywidualnych ruchów rynkowych, globalna wydajność rynku w ciągu pierwszych czterech miesięcy (wzrost o 5,1% w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim) utrzymuje się na podobnym poziomie wzrostu, jaki odnotowano w 2024 r., co znacznie przekracza pierwotne oczekiwania na 2025 r. — skomentował Nigel Pusey Container Trades Statistics, przemawiający na konferencji TOC Europe Container Supply Chain.
Czytaj także: Uspokojenie na rynku kontenerowego frachtu morskiego