Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Globalny wolumen kontenerów rośnie mimo problemów w USA

Wolumen globalnego transportu kontenerowego w kwietniu br. wyniósł 15,6 mln TEU i był o 5,8% wyższy niż w ubiegłym roku. Duży wzrost zanotowano zwłaszcza na trasach z Azji Wschodniej do Indii, Ameryki Łacińskiej i Afryki.

fot. ŁK

Transport kontenerowy kontynuuje trend wzrostowy od dwóch lat. Kwiecień był kolejnym miesiącem wzrostu po marcu, w którym ustanowiono nowy, miesięczny rekord wolumenu kontenerów — 16,3 mln TEU. Prognozy dla przewoźników kontenerowych, które zakładały stagnację w 2025 r. okazały się zbyt pesymistyczne.

Spadek odnotowywano na kierunku Azja — Ameryka Płn, co jest skutkiem zawirowań gospodarczych spowodowanych nieprzewidywalnymi działaniami administracji Donalda Trumpa odnośnie taryf celnych. Import do tego regionu w kwietniu br. spadł o 4,7% a w marcu o 11,5%. Dotyczy to zwłaszcza importu z Chin, który spadł w kwietniu o 25%. Mimo to, od początku roku do końca kwietnia przewieziono o 3,8% więcej kontenerów w tym kierunku. 

Lepiej niż prognozowano

Na innych rynkach odnotowano wzrosty. Subkontynent Indyjski, Bliski Wschód oraz Ameryka Łacińska zanotowały wzrost wolumenów o 23, 24 i 29% w porównaniu z kwietniem ubr. Od początku roku wzrosty te wyniosły odpowiednio 14, 16 i 17%.  Również handel między Europą a Azją się rozwija. W kwietniu wolumen kontenerów na tym kierunku wzrósł o 8,4%, a od początku roku o 9%. 

— W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 r. zaobserwowano pewne fascynujące zmiany w przewozach ładunków, a być może najbardziej znaczące, poza gwałtownym spadkiem przewozów ładunków w Chinach i USA, dotyczą takich obszarów jak subkontynent indyjski, Ameryka Południowa i Afryka Subsaharyjska. Dane wskazują na wzrosty powyżej średniej w tych obszarach w ciągu ostatnich 18 miesięcy. Niezależnie od indywidualnych ruchów rynkowych, globalna wydajność rynku w ciągu pierwszych czterech miesięcy (wzrost o 5,1% w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim) utrzymuje się na podobnym poziomie wzrostu, jaki odnotowano w 2024 r., co znacznie przekracza pierwotne oczekiwania na 2025 r. — skomentował Nigel Pusey Container Trades Statistics, przemawiający na konferencji TOC Europe Container Supply Chain.

Czytaj także: Uspokojenie na rynku kontenerowego frachtu morskiego

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close