Uspokojenie na rynku kontenerowego frachtu morskiego
Po gwałtownych dwa tygodnie temu wzrostach stawek morskiego frachtu kontenerowego, w mijającym tygodniu (24-ty) nastąpiło ich uspokojenie, na niektórych trasach nawet spadki. Nie zmienia to faktu, że rynek przeżywa wczesny szczyt przewozów z wszystkimi skutkami ubocznymi, jak zatłoczenia w portach. W ciągu miesiąca np. indeks WCI Drewry wzrósł o 59 proc.

Powodem jest „wstrzymanie” przez prezydenta Donalda Trumpa poboru wysokich ceł importowych wobec towarów z Chin (145 proc.) i wielu innych krajów, co skutkuje wzmożonymi ich zamówieniami i przewozami do USA. Sytuacja ta nie zmieni się istotnie, pomimo porozumienia handlowego USA – Chiny. W środę uzgodnili je wstępnie urzędnicy obu stron, a w czwartek potwierdzili w rozmowie telefonicznej Trump i Xi. Stawki będą wyższe, niż przed rozpoczęciem przez Trumpa wojny celnej USA – reszta świata. Na chińskie towary importowane do USA wynosić mają 55 proc., a na amerykański import do Chin – 10 proc.
Indeksy stawek frachtu
W 24-tym tygodniu kompozytowy indeks WCI Drewry wzrósł o 0,5 pp tydzień/tydzień. Tylko niektóre indeksy na ośmiu trasach wzrosły więcej, w skali od 1 do 2 pp – najwięcej z Szanghaju do Nowego Jorku (do 4 527 USD/FEU). Stawki frachtowe z Szanghaju do Rotterdamu i Genui pozostały niemal stabilne, odpowiednio na poziomie: 2837 USD i 4054 USD za kontener 40-stopowy.
Przypomnijmy, że w tygodniu 23-cim poziom indeksu WCID skoczył o 41 pp. Po trwających od początku roku do końca marca spadkach cen frachtu w globalnym transporcie kontenerowym, trend odwrócił się na skutek wzmocnienia równowagi rynkowej (podaży mocy przewozowych i silnego wzrostu popytu), co miało związek z kolejnymi informacjami Białego Domu o podwyżkach ceł importowych wobec większości partnerów handlowych USA.
Obecnie Drewry’s Container Forecaster przewiduje, że równowaga między podażą a popytem ponownie osłabnie w drugim półroczu, co spowoduje spadek stawek spot. „Zmienność i czas zmian stawek będą zależeć od wyniku negocjacji dwustronnych taryf celnych i od tego, czy i w jakim zakresie w portach amerykańskich wprowadzone będą dopłaty za obsługę statku zbudowanego w Chinach” – ocenia Drewry.
Ustalenia taryfowe USA – Chiny
Chiny w czwartek potwierdziły umowę handlową ogłoszoną przez prezydenta USA Donalda Trumpa podkreślając, że obie strony muszą przestrzegać konsensusu, informuje agencja Reutersa. „Chiny zawsze dotrzymują słowa” – powiedział rzecznik chińskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Lin Jian podczas konferencji prasowej. Umowę – uzgodnioną w Londynie przez przedstawicieli handlowych – ocenia się jako „delikatny rozejm w wojnie handlowej między dwiema największymi gospodarkami świata”.
Porozumienie zostało osiągnięte po rozmowie telefonicznej między Trumpem a Xi, kończąc impas, który wybuchł wkrótce po wstępnym porozumieniu osiągniętym w maju w Genewie. Trump oświadczył w środę, że jest bardzo zadowolony z umowy handlowej. „Nasza umowa z Chinami jest zawarta, w oczekiwaniu na ostateczne zatwierdzenie między mną a prezydentem Xi” — napisał na platformie Truth Social, co nastąpiło w czwartek.
Według informacji Trumpa, Chiny „dostarczą z góry niezbędne pierwiastki ziem rzadkich”, a „my dostarczymy Chinom to, na co się zgodziliśmy, w tym (dostęp dla) chińskich studentów korzystających z naszych szkół wyższych i uniwersytetów, co zawsze było dla mnie dobre”, napisał Trump. Analitycy rynkowi twierdzą, że inwestorzy chcieliby teraz przyjrzeć się bliżej szczegółom umowy.