Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Uspokojenie na rynku kontenerowego frachtu morskiego

Po gwałtownych dwa tygodnie temu wzrostach stawek morskiego frachtu kontenerowego, w mijającym tygodniu (24-ty) nastąpiło ich uspokojenie, na niektórych trasach nawet spadki. Nie zmienia to faktu, że rynek przeżywa wczesny szczyt przewozów z wszystkimi skutkami ubocznymi, jak zatłoczenia w portach. W ciągu miesiąca np. indeks WCI Drewry wzrósł o 59 proc. 

fot. Pixabay

Powodem jest „wstrzymanie” przez prezydenta Donalda Trumpa poboru wysokich ceł importowych wobec towarów z Chin (145 proc.) i wielu innych krajów, co skutkuje wzmożonymi ich zamówieniami i przewozami  do USA. Sytuacja ta nie zmieni się istotnie, pomimo porozumienia handlowego USA – Chiny. W środę uzgodnili je wstępnie urzędnicy obu stron, a w czwartek potwierdzili w rozmowie telefonicznej Trump i Xi. Stawki będą wyższe, niż przed rozpoczęciem przez Trumpa wojny celnej USA – reszta świata. Na chińskie towary importowane do USA wynosić mają 55 proc., a na amerykański import do Chin – 10 proc.

Indeksy stawek frachtu 

W 24-tym tygodniu kompozytowy indeks WCI Drewry wzrósł o 0,5 pp tydzień/tydzień. Tylko niektóre indeksy na ośmiu trasach wzrosły więcej, w skali od 1 do 2 pp – najwięcej z Szanghaju do Nowego Jorku (do 4 527 USD/FEU). Stawki frachtowe z Szanghaju do Rotterdamu i Genui pozostały niemal stabilne, odpowiednio na poziomie: 2837 USD i 4054 USD za kontener 40-stopowy. 

Przypomnijmy, że w tygodniu 23-cim poziom indeksu WCID skoczył o 41 pp. Po trwających od początku roku do końca marca spadkach cen frachtu w globalnym transporcie kontenerowym, trend odwrócił się na skutek wzmocnienia równowagi rynkowej (podaży mocy przewozowych i silnego wzrostu popytu), co miało związek z kolejnymi informacjami Białego Domu o podwyżkach ceł importowych wobec większości partnerów handlowych USA. 

Obecnie Drewry’s Container Forecaster przewiduje, że równowaga między podażą a popytem ponownie osłabnie w drugim półroczu, co spowoduje spadek stawek spot. „Zmienność i czas zmian stawek będą zależeć od wyniku negocjacji dwustronnych taryf celnych i od tego, czy i w jakim zakresie w portach amerykańskich wprowadzone będą dopłaty za obsługę statku zbudowanego w Chinach” – ocenia Drewry.

Ustalenia taryfowe USA – Chiny

Chiny w czwartek potwierdziły umowę handlową ogłoszoną przez prezydenta USA Donalda Trumpa podkreślając, że obie strony muszą przestrzegać konsensusu, informuje agencja Reutersa. „Chiny zawsze dotrzymują słowa” – powiedział rzecznik chińskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Lin Jian podczas konferencji prasowej. Umowę – uzgodnioną w Londynie przez przedstawicieli handlowych – ocenia się jako „delikatny rozejm w wojnie handlowej między dwiema największymi gospodarkami świata”.

Porozumienie zostało osiągnięte po rozmowie telefonicznej między Trumpem a Xi, kończąc impas, który wybuchł wkrótce po wstępnym porozumieniu osiągniętym w maju w Genewie. Trump oświadczył w środę, że jest bardzo zadowolony z umowy handlowej. „Nasza umowa z Chinami jest zawarta, w oczekiwaniu na ostateczne zatwierdzenie między mną a prezydentem Xi” — napisał na platformie Truth Social, co nastąpiło w czwartek.

Według informacji Trumpa, Chiny „dostarczą z góry niezbędne pierwiastki ziem rzadkich”, a „my dostarczymy Chinom to, na co się zgodziliśmy, w tym (dostęp dla) chińskich studentów korzystających z naszych szkół wyższych i uniwersytetów, co zawsze było dla mnie dobre”, napisał Trump. Analitycy rynkowi twierdzą, że inwestorzy chcieliby teraz przyjrzeć się bliżej szczegółom umowy.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close