Polscy operatorzy intermodalni przewieźli więcej jednostek ładunkowych w I kw. br.
W pierwszym kwartale 2025 r. transport intermodalny odnotował w Polsce spadek przewożonej masy przy jednoczesnym wzroście liczby przetransportowanych jednostek ładunkowych — poinformowała Alicja Kozłowska, dyrektor Departamentu Regulacji Rynku, Urzędu Transportu Kolejowego podczas Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2025, który odbywa się w Janowie Podlaskim.

Od stycznia do marca 2025 r. kolejowi operatorzy intermodalni przewieźli w Polsce 6,6 mln ton ładunków t. czyli o 2,5% mniej niż w pierwszym kw. ubr. Praca przewozowa w transporcie intermodalnym liczona w tonokilometrach zmniejszyła się o 4%. Równocześnie jednak nastąpił wzrost przewozów intermodalnych pod względem liczby przetransportowanych jednostek ładunkowych. W I kw. 2025 r. było to 432 tys. TEU czyli o 3,6% więcej niż w ubr — poinformowała ekspertka UTK.
Udział przewozów intermodalnych w masie ładunkowej kolei towarowych wzrósł do 16,6%, a w pracy przewozowej do 12,7% — Wzrost udziału transportu intermodalnego w wynikach kolei towarowych wynikał w dużej mierze ze zmniejszenia wolumenu innych kategorii ładunków. W samych przewozach intermodalnych dominują kontenery 20 i 40-stopowe. W ostatniej dekadzie widoczny był wzrost przewozów naczep i nadwozi wymiennych w transporcie intermodalnym. Polska jest dość dużym krajem, dlatego dostrzegam potencjał dla rozwoju tego rodzaju usług — powiedziała Alicja Kozłowska.
W 2024 r. przewozy intermodalne koleją realizowało 39 firm, z czego 36 korzystało z tzw. ulgi intermodalnej w opłatach za dostęp do infrastruktury kolejowej.
Czytaj także: Branża logistyczna spotkała się na jubileuszowej edycji Kongresu INTERMODAL IN POLAND