Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Terminal T3 Baltic Hub oficjalnie zainaugurował działalność

Terminal T3 Baltic Hub w Porcie Gdańsk został oficjalnie otwarty. 6 czerwca br. odbyła się uroczystość inaugurująca pracę nowego głębokowodnego portu kontenerowego. Inwestycja zwiększyła możliwości przeładunkowe Baltic Hub z 3 do 4,5 mln TEU rocznie umacniając pozycję Gdańska jako najważniejszego hubu transportu kontenerowego na Bałtyku. 

fot. Baltic Hub

— Otwarcie Terminala T3 do duże osiągnięcie nie tylko dla naszej firmy, ale dla całego regionu Pomorza, Gdańska i Polski. Ta inwestycja wzmacnia naszą pozycję jako centrum logistycznego Europy Środkowej i wspiera współpracę handlową z krajami takimi jak Czechy, Słowacja czy Węgry. T3 to także osiągnięcie technologiczne. Terminal wyposażony jest w jedne z najnowocześniejszych urządzeń przeładunkowych w Europie, takie jak automatyczne suwnice RMG. Budowa T3 jest kolejnym krokiem w naszym rozwoju. Będziemy kontynuować nasze inwestycje, wzmacniając polską logistykę — powiedział Jan Van Mossevelde, prezes zarządu Baltic Hub.

— To jest wielki dzień dla polskiej gospodarki morskiej. Powierzchnia Polski powiększyła się dzięki tej inwestycji o 36 ha. To jest miejsce dynamicznego rozwoju kraju. W ubr. suma wpływów z tytułu cła, akcyzy i VAT w tym porcie wyniosła 56 mld zł. Obsługa serwisów oceanicznych świadczy o sile Portu Gdańsk. Jestem przekonany, że przed Baltic Hub i całym Portem Gdańsk kolejne dobre informacje, które pokażą, że liczba przeładunków będzie coraz większa. Przed nami kolejne ambitne inwestycje — skomentował Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury. 

Terminal T3 zbudowano na 36 hektarowej powierzchni, która zostałą zalądowiona. Wykonawcą inwestycji było konsorcjum Budimexu i Deme Dredging. Obiekt dysponuje nabrzeżem o długości 717 m dostosowanym do głębokości 17,5 m, dzięki czemu może obsługiwać największe kontenerowce na świecie. Budowa nowego terminalu rozpoczęła się w 2022 r. Pierwsze testowe zawinięcia statków przy nowym nabrzeżu rozpoczęły się w lutym 2025 r. W marcu Terminal T3 obsłużył pierwszy kontenerowiec oceaniczny: MSC Stacey. Obecnie prowadzone operacje przeładunkowe w ramach fazy rozruchu, która potrwać ma do końca 2025 r. 

fot ŁK

Gdańsk jako hub europejski

— W imieniu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk chciałam podziękować wszystkim, którzy tworzy tę wielką inwestycję jaką jest Terminal T3, ale też za ponad 20 lat pracy nad dużym projektem jaki jest Baltic Hub. Jesteśmy dumni, że mamy tak duży hub kontenerowy w Polsce, dzięki któremu jesteśmy dobrze postrzegani na świecie. Podczas rozmów, które odbyliśmy w trakcie Targów w Monachium zobaczyliśmy jak duże jest zainteresowanie współpracą z Portem Gdańsk do czego przyczynił się Baltic Hub — powiedziała Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Czytaj także: Port Gdańsk buduje silną pozycję na międzynarodowych rynkach

— To wielki zaszczyt być dzisiaj w Gdańsku na oficjalnym otwarciu Terminalu T3, który daje nam połączenie z dużym ekosystemem gospodarczym i inteligentną siedzią światowych usług logistycznych. Baltic Hub jest kluczowym punktem łączącym Europę z Azją i innymi regionami. Terminal ten pozycjonuje Gdańsk jako jeden z największych i najbardziej efektywnych portów kontenerowych w Europie — powiedział  Ong Kim Pong, prezes Grupy PSA, udziałowca Baltic Hub. 

Nowoczesne i ekologiczne technologie

W skład wyposażenia technicznego terminalu T3 wchodzi 7 suwnic nabrzeżowych STS, należących do największych tego typu urządzeń w Europie, które mogą obsługiwać kontenerowce o pojemności ponad 24 tys. a także 20 zautomatywnowanych suwnic RMG. Jak informuje Baltic Hub, nowy terminal został zaprojektowany z uwzględnieniem rozwiązań zmniejszających wpływ jego działalności na środowisko. Do budowy wykorzystano niskoemisyjne materiały a urządzenia elektryczne pracujące na terminalu zasilane są energią z źródeł odnawialnych. Baltic Hub zamierza do 2030 r. zredukować swoje emisje gazów cieplarnianych o 50% a w 2050 r. osiągnąć neutralność klimatyczną. 

W 2024 r. polskie porty morskie przeładowały łącznie 3,3 mln TEU, a Baltic Hub ponad 2,2 mln TEU. Port Gdańsk jest największym portem kontenerowym w rejonie Morza Bałtyckiego, który obsługuje handel zagraniczny Polski, a także potoki ładunków dla krajów sąsiednich: Czech, Słowacji, Ukrainy. Baltic Hub obsługuje oceaniczne serwisy MSC, CMA CGM i Ocean Alliance, a także liczne połączenia żeglugi bliskiego zasięgu zapewniające dostęp do wielu regionów Europy. 

fot. ŁK

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close