Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Tiry wracają na drogi. Szwajcarzy zamykają usługę intermodalną z powodu problemów w Niemczech

Kumulacja ograniczeń ruchu kolejowego z powodu remontów ważnych magistral w Niemczech grozi przeniesieniem istotnej części ładunków z międzynarodowych przewozów kombinowanych na drogi. Z powodu zakłóceń w Niemczech Szwajcarzy rezygnują z usługi transportu koleją ciężarówek przez Alpy. Organizacje branży kolejowej apelują do nowego rządu Niemiec o lepsze planowanie i koordynację inwestycji kolejowych w tym kraju. 

fot. RAlpin

Kilka stowarzyszeń branżowych w tym polski Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, ERFA, UIRR i organizacje z Czech, Austrii, Holandii, Szwajcarii i Słowacji podpisały się pod listem otwartym adresowanym do nowego ministra transportu Niemiec Patricka Schniedera. Zwrócono w nim uwagę na problemy przewoźników towarowych, w tym zwłaszcza operatorów międzynarodowych przewozów intermodalnych spowodowane przez prace remontowe w Niemczech. Ponad połowa przewozów kombinowanych w Europie ma charakter międzynarodowy, z czego duża część przechodzi przez Niemcy, w tym szlaki łączące porty nad Morzem Północnym z krajami takimi jak Austria, Czechy, Szwajcaria, czy Polska. 

Niemiecki zarządca infrastruktury DB InfraGO realizuje obecnie program „Generalsanierung” obejmujący rewitalizację najważniejszych magistral kolejowych. Wiąże się to z długotrwałym zamknięciem dla ruchu głównych korytarzy transportowych. Zdaniem organizacji kolejowych DB InfraGO nie zapewniła na czas remontów adekwatnych tras objazdowych o odpowiedniej przepustowości i parametrach ruchu. Powoduje to duże utrudnienia dla przewozów towarowych, zwłaszcza na międzynarodowych magistralach tranzytowych w Bawarii, północnych Niemczech i wzdłuż Renu. Trasy objazdowe wyznaczone przez zarządcę infrastruktury są zdaniem stowarzyszeń branżowych zbyt długie, a na niektórych alternatywnych trasach planowane są także prace remontowe w czasie realizacji programu Generalsanierung. 

— Sytuacja ta grozi powrotem transportu towarowego na drogi – obawy już podniesione przez koalicję niemieckich interesariuszy branżowych. Taka zmiana zwiększyłaby zatory na autostradach i emisje transportowe, podważając cele transportowe i klimatyczne. Wzywamy Państwa do działania z najwyższym priorytetem w zakresie stanu i zarządzania niemiecką siecią kolejową. Chętnie omówimy te kwestie dalej i przyczynimy się do opracowania konstruktywnych, wykonalnych rozwiązań — napisano w liście otwartym. 

Tiry wracają na drogi

Jednym z pierwszych przykładów negatywnej zmiany modalnej spowodowanej zakłóceniami na infrastrukturze kolejowej w Niemczech jest likwidacja usługi przewozu samochodów ciężarowych koleją przez Alpy realizowana przez szwajcarską spółkę RAlpin. W 2024 r. w ramach usługi „Rollende Landstrasse” przewieziono 72 tys. ciężarówek między Freiburgiem w Niemczech a Novarrą k. Mediolanu. 

Dalsze funkcjonowanie tych przewozów intermodalnych okazało się utrudnione pomimo wsparcia finansowego ze strony rządu Szwajcarii. Spółka RAlpin ogłosiła zamknięcie tej usługi z końcem 2025 r. a jako powód w komunikacie podała utrzymującą się wysoką podatność niemieckiej infrastruktury kolejowej na zakłócenia.

– Sytuacja na trasie Rola uwidacznia symptomatyczne wyzwania sektora transportu kolejowego kombinowanego przez Alpy. Powodem rosnącej liczby odwołań pociągów na Rolling Highway jest stale wysoka podatność na zakłócenia infrastruktury kolejowej w Niemczech. RAlpin spodziewa się, że warunki dla osób zaangażowanych w transport kombinowany ulegną poprawie w nadchodzących latach i że pojawią się nowe, wykonalne rozwiązania dla osiągnięcia celu przejścia z transportu drogowego na kolejowy. W tym celu nadal będą potrzebne towarzyszące środki ze strony decydentów – stwierdzono w komunikacie RAlpin.

Czytaj też: Niemieckie Koleje potrzebują 150 mld euro na inwestycje

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close