Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Niemieckie Koleje potrzebują 150 mld euro na inwestycje

Niemieckie Koleje potrzebują co najmniej 150 mld funduszy na naprawę podupadającej infrastruktury — stwierdził członek rady nadzorczej DB Werner Gatzer. Z koniecznością zwiększenia wydatków na infrastrukturę kolejową Niemiec zgadzają się organizacje branżowe, ale przestrzegają przed szukaniem finansowania inwestycji w podwyżkach opłat ponoszonych przez przewoźników. 

fot. Pixabay

W ubiegłym roku federalny minister transportu Volker Wissing zaproponował utworzenie funduszu infrastrukturalnego, który sfinansowałby niezbędne inwestycje. Z powodu wieloletnich zaniedbań sieć kolejowa w Niemczech jest dzisiaj w złym stanie, co powoduje problemy z ograniczoną przepustowością i awariami, które zakłócają ruch pociągów. Zdaniem Wernera Gatzera taki fundusz infrastruktury kolejowej powinien mieć wielkość 150 mld euro na 10 lat. 

— Kolej ma problemy i musi się poprawić. Infrastruktura jest za stara, zatłoczona i zbyt podatna na awarie. Myślę, że co najmniej 150 miliardów jest potrzebnych na inwestycje w infrastrukturę w ciągu najbliższych dziesięciu lat — powiedział członek rady nadzorczej DB w wywiadzie z tygodnikiem „Focus”. 

Problemy z finansowaniem

Projekt nowego funduszu i źródła finansowania pozostają niejasne. Rząd Niemiec ma ograniczone możliwości zaciągania pożyczek na inwestycje po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2023 ws. tzw. hamulca długu, który uniemożliwił przekierowanie na wydatki infrastrukturalne środków, które miały być pożyczone na walkę z skutkami pandemii covid-19. Obecnie niemieccy politycy rozważają różne opcje finansowania w tym partnerstwo publiczno-prywatne. Tymczasem DB w celu sfinansowania rosnących kosztów naprawy infrastruktury coraz głębiej sięga do kieszeni przewoźników kolejowych i podnosi opłaty za dostęp do torów, przeciw czemu protestują przedsiębiorcy.

Czytaj też: Niemiecki spór o opłaty infrastrukturalne na kolei

Organizacje branżowe przestrzegają przed skutkami dużych podwyżek opłat. Zgodnie z obecnym wnioskiem DB InfraGo i planowanym niskim poziomem dopłat z budżetu federalnego stowarzyszenie Güterbahnen przewiduje, że stawki opłat w 2026 mogą wzrosnąć do 4,23 euro za km. 

— Ciągle rosnące ceny za coraz gorszą jakość sieci odbijają się na klientach, którzy prawdopodobnie będą coraz częściej szukać alternatyw. Wojna cenowa z ciężarówkami jest zacięta, więc coraz więcej transportu jest przenoszone na drogi. W przyszłości doprowadzi to do jeszcze wyższych cen torów, ponieważ rosnące koszty DB InfraGO będą musiały zostać pokryte mniejszym ruchem. Takiej spirali cenowej można by zapobiec poprzez dotowanie dostępu do torów i system cen dostępu do torów — skomentowała Neele Wesseln, dyrektor zarządzająca Güterbahnen.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close