Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Transport kombinowany w Europie osiągnął dobre wyniki w 2024 roku

Branża transportu kombinowanego w Europie osiągnęła w 2024 r. dobre wyniki pomimo licznych zakłóceń na rynku. Motorem wzrostu były zwłaszcza przewozy krajowe, a słabszą dynamikę miały usługi transgraniczne — wynika z raportu Międzynarodowej Unii Kombinowanego Transportu Drogowo-Kolejowego (UIRR). 

fot. ŁK

W roku obrotowym 2024 transport kombinowany w Europie przewiózł o 5,19% więcej przesyłek i wykonał pracę przewozową o 8,41% większy niż w poprzednim roku. Większy wzrost pracy przewozowej mierzonej w tonokilometrach wynikał z większej masy ładunków w jednostkach transportowych. Przewozy krajowe wzrosły w ubr. o 10,6%, na co złożyły się zwłaszcza wyniki transportu kombinowanego we Francji i w Polsce. Przewozy międzynarodowe wzrosły w tym czasie o 2,74%. Na słabszą dynamikę tego segmentu wpłynęły problemy z przepustowością przejść granicznych zwłaszcza na korytarzu północ-południe w Niemczech. 

Problemem dla transportu kombinowanego były także zakłócenia spowodowane pracami remontowymi na liniach kolejowych. Najbardziej kłopotliwe było zamknięcie ruchu w tunelach Fréjus na granicy włosko-francuskiej i Bazowym Św. Gotharda w Szwajcarii. Operatorzy kolejowi narzekali również na liczne i źle skoordynowane ograniczenia w ruchu kolejowym w Niemczech z powodu prac remontowych. 

Optymistyczne prognozy

— Transport kombinowany osiągnął solidne wyniki w 2024 r., a warunki są nadal przekonujące dla dalszego wzrostu. Niemniej jednak niepewność naszych czasów, taka jak wojna na Ukrainie, nowa rzeczywistość, cła i inne zakłócenia w globalnym handlu, wpływają na transport kombinowany i jego decydentów — skomentował Ralf-Charley Schultze, dyrektor generalny UIRR.

Przewodniczący UIRR Michail Stahlhut zapowiedział złożenie wniosku do Komisji Europejskiej o wprowadzenie zmiany legislacyjnej, zgodnie z którą operatorzy transportu intermodalnego i zarządcy terminali, których wyniki operacyjne i finansowe są szczególnie zależne od dostępności infrastruktury liniowej otrzymywaliby rekompensaty za okres kiedy usługa publiczna jest niedostępna lub ograniczona w stopniu powodującym nieproporcjonalnie wysokie koszty przedsiębiorstw. 

Czytaj też: Transport kombinowany w Europie poprawił wyniki w I kw. 2025 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close