Transport kombinowany w Europie osiągnął dobre wyniki w 2024 roku
Branża transportu kombinowanego w Europie osiągnęła w 2024 r. dobre wyniki pomimo licznych zakłóceń na rynku. Motorem wzrostu były zwłaszcza przewozy krajowe, a słabszą dynamikę miały usługi transgraniczne — wynika z raportu Międzynarodowej Unii Kombinowanego Transportu Drogowo-Kolejowego (UIRR).

W roku obrotowym 2024 transport kombinowany w Europie przewiózł o 5,19% więcej przesyłek i wykonał pracę przewozową o 8,41% większy niż w poprzednim roku. Większy wzrost pracy przewozowej mierzonej w tonokilometrach wynikał z większej masy ładunków w jednostkach transportowych. Przewozy krajowe wzrosły w ubr. o 10,6%, na co złożyły się zwłaszcza wyniki transportu kombinowanego we Francji i w Polsce. Przewozy międzynarodowe wzrosły w tym czasie o 2,74%. Na słabszą dynamikę tego segmentu wpłynęły problemy z przepustowością przejść granicznych zwłaszcza na korytarzu północ-południe w Niemczech.
Problemem dla transportu kombinowanego były także zakłócenia spowodowane pracami remontowymi na liniach kolejowych. Najbardziej kłopotliwe było zamknięcie ruchu w tunelach Fréjus na granicy włosko-francuskiej i Bazowym Św. Gotharda w Szwajcarii. Operatorzy kolejowi narzekali również na liczne i źle skoordynowane ograniczenia w ruchu kolejowym w Niemczech z powodu prac remontowych.
Optymistyczne prognozy
— Transport kombinowany osiągnął solidne wyniki w 2024 r., a warunki są nadal przekonujące dla dalszego wzrostu. Niemniej jednak niepewność naszych czasów, taka jak wojna na Ukrainie, nowa rzeczywistość, cła i inne zakłócenia w globalnym handlu, wpływają na transport kombinowany i jego decydentów — skomentował Ralf-Charley Schultze, dyrektor generalny UIRR.
Przewodniczący UIRR Michail Stahlhut zapowiedział złożenie wniosku do Komisji Europejskiej o wprowadzenie zmiany legislacyjnej, zgodnie z którą operatorzy transportu intermodalnego i zarządcy terminali, których wyniki operacyjne i finansowe są szczególnie zależne od dostępności infrastruktury liniowej otrzymywaliby rekompensaty za okres kiedy usługa publiczna jest niedostępna lub ograniczona w stopniu powodującym nieproporcjonalnie wysokie koszty przedsiębiorstw.
Czytaj też: Transport kombinowany w Europie poprawił wyniki w I kw. 2025 r.