Transport kombinowany w Europie poprawił wyniki w I kw. 2025 r.
Branża transportu kombinowanego w Europie osiągnęła w I kw. 2025 r. wynik o 1,76% lepszy niż w I kw. 2024 r. — poinformowała Międzynarodowa Unia Kombinowanego Tranportu Drogowo-Kolejowego (UIRR). Transport intermodalny wykonuje obecnie połowę pracy przewozowej kolei towarowej i 10% transportu lądowego w Europie.

Na poprawę wyników transportu kombinowanego na początku br. wpłynęło otwarcie tunelu Fréjus na granicy włosko-francuskiej, co pozwoliło zwiększyć przepustowość transgranicznych przewozów kolejowych między tymi krajami. Z drugiej strony nieprzewidywalne ruchy USA ws. ceł oraz słaba koniunktura gospodarcza w Europie powodują, że wskaźnik koniunktury w branży UIRR CT Sentiment Index pozostaje neutralny.
Sporym problemem dla przewoźników intermodalnych w kolejnych miesiącach będą prace remontowe realizowane przez niemieckiego zarządcę infrastruktury DB InfraGO w ramach planu tzw. „Generalsanierung”, które będą się wiązać z długimi wyłączeniami z ruchu ważnych magistral o znaczeniu międzynarodowym.
— Gorsze opcje objazdów o ograniczonej przepustowości nakładają ograniczenia na wydajność transportu kombinowanego, powodując jednocześnie nie do zniesienia dodatkowe koszty dla operatorów. UIRR, wraz z kilkoma stowarzyszeniami sektorowymi, domaga się rekompensaty za te nieprzewidziane i niezwykle wysokie dodatkowe koszty. Powinny one zostać uwzględnione w budżetach prac i automatycznie rozszerzone na operatorów towarowych zmuszonych do korzystania z tras pociągów obejściowych — komentuje Ralf-Charley Schultze, dyrektor generalny UIRR.
Czytaj też: Apel o rozpoczęcie prac nad Dyrektywą o transporcie kombinowanym