Podpisano umowę na rozbudowę Euroterminalu Sławków
Euroterminal Sławków zostanie rozbudowany, dzięki czemu stanie się kluczowym hubem logistycznym regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W poniedziałek 26 maja br. podpisano umowę ws. realizacji drugiego etapu inwestycji w suchym porcie w województwie śląskim.

Umowę ws. rozbudowy terminalu podpisali prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Wojciech Balczun, prezes spółki Euroterminal Sławków Jakub Styczeń, wiceprezes ARP Radosław Niedzielski oraz członek zarządu Euroterminalu Sławków Jarosław Świc. W uroczystości podpisania umowy uczestniczyli również premier Donald Tusk, minister infrastruktury Dariusz Klimczak i minister przemysłu Marzena Czarnacka. Inwestycja o wartości 180 mln zł obejmie budowę terminalu kontenerowego nr 2 dysponującego 7 nowymi torami kolejowymi oraz zabudowę urządzeń przeładunkowych. Realizacja tego projektu zwiększy możliwości przeładunkowe Euroterminalu z obecnych 285 tys. TEU do 530 tys. TEU rocznie. Dzięku temu powstanie największy suchy port regionie, posiadający dostęp do linii kolejowych o standardzie europejskim i szerokotorowej linii PKP LHS.
– Mamy dziś szansę na rozwój i repolonizację polskiego przemysłu. Euroterminal Sławków jest tego doskonałym przykładem. Podjęliśmy decyzję o dofinansowaniu inwestycji, dzięki której dojdzie do podwojenia możliwości przeładunkowych tego suchego portu. A to oznacza, że tu w Sławkowie będziemy mieli największy tego typu hub logistyczny w Europie – powiedział premier Donald Tusk.
Inwestycja w Sławkowie sfinansowana zostanie z środków Agencji Rozwoju Przemysłu (108 mln zł) pozyskanych z Funduszu Inwestycji Kapitałowych oraz z dotacji z programu unijnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) (73 mln zł).
Największy suchy port
— Bez logistyki rozwój gospodarczy nie może się realizować. To co tutaj robimy, to budowa największego suchego portu w środkowej Europie. Rozpoczynamy drugi etap rozbudowy Euroterminala, a planach są kolejne etapy. Wartość całego tego projektu szacowana jest na ponad miliard euro. To jest wielka logistyczna inwestycja i budowa infrastruktury, która będzie kołem zamachowym dla całej gospodarki regionu i Polski. Istotny jest również aspekt związany z odbudową Ukrainy, gdyż tutaj jest końcówka najdalej na zachód wysuniętego szerokiego toru w Europie. Rozpoczynamy też przygotowania do kolejnych inwestycji, gdyż dysponujemy tu terenem 20 ha do zagospodarowania, a potencjalnie dostępne może być kolejne 50 ha na dalszy rozwój — powiedział Wojciech Balczun.
Agencja Rozwoju Przemysłu odkupuje od PKP Cargo Connect 50% udziałów w spółce Terminale Przeładunkowe Sławków-Medyka, która jest właścicielem terenu na którym powstanie terminal kontenerowy nr 2. Głównym udziałowcem spółki Euroterminal Sławków jest Grupa CZH kontrolowana przez ARP. Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli rządu spółki skarbu państwa mają zachować kontrolę kapitałową nad hubem logistycznym w województwie śląskim, który ma strategiczne znaczenie dla kraju.
Czytaj także: Euroterminal Sławków strategicznym hubem logistycznym Polski