Kazachstan zbuduje suchy port przy nowej linii kolejowej do Chin
Obok nowej linii kolejowej Bakhty — Ayagoz zbudowany zostanie trzeci kolejowy suchy port przy granicy chińsko-kazachskiej umożliwiający przeładunki między składami szeroko- i normalnotorowymi. Obiekt ma zostać oddany do użytku w 2028 r.

Ministerstwo Transportu Kazachstanu poinformowało o planach budowy trzeciego suchego portu przy granicy z Chinami, który zostanie zbudowany równolegle do nowej linii kolejowej łączącej te dwa kraje, której budowa rozpoczęła się w 2023 r. Nowy terminal przeładunkowy powstanie przy przejściu granicznym Bakhty.
Czytaj też: Ruszyła budowa nowego połączenia kolejowego Chiny — Kazachstan
Na budowę suchego portu i granicznej stacji kolejowej zarezerwowano teren o powierzchnii 976 hektarów. Budowa suchego portu potrwa do 2027 r. a jego oddanie do użytkowania zaplanowano na 2028 r. Koszt inwestycji wynosi 577,5 mld tenge.
Nowy hub na NJS
Nowe połączenie kolejowe Chin i Kazachstanu wraz z przeładunkowy suchym portem jest jedną z najważniejszych inwestycji w transporcie intermodlanym w Eurazji. Przez Kazachstan przechodzi większość przewozów kolejowych między Chinami, a krajami Azji Środkowej, Bliskim Wschodem i Europą, w tym główna nitka Nowego Jedwabnego Szlaku prowadzącego do Polski.
Obecne dwa kolejowe przejścia na granicy chińsko-kazachskiej są bliskie wyczerpania swojej przepustowości i często tworzą się na nich zatory. Obecnie maksymalna przepustowość suchych portów w Dostyk i Antykol wynosi 28 mln t. Budowa drugiego toru na linii Dostyk-Moiynty zwiększy możliwości przewozu towarów koleją przez granicę chińsko-kazachską do 68 mln t rocznie. Oddanie do użytku trzeciego połączenia kolejowego i suchego portu w Bakhty zwiększy tę łączną przepustowość do 100 mln t.
Rozwój infrastruktury transportowej na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku łączącym Europę z Azją będzie jednym z tematów piątej edycji KoNgresu INTERMODAL IN POLAND 2025. Program tego największego wydarzenia branży transportu multimodalnego w Polsce oraz informacje organizacyjne znaleźć można na stronie: https://intermodalinpoland.eu/kongres-intermodal-in-poland/