Ruszyła budowa nowego połączenia kolejowego Chiny — Kazachstan
W Kazachstanie ruszyła budowa nowej linii kolejowej Bakhty – Ayagoz, prowadzącej do granicy z Chinami w Chuguchak. Budowa trzeciego połączenia kolejowego między tymi krajami pozwoli odciążyć zatłoczone suche porty w Dostyk i Alashankou.
Ruch pociągów towarowych między Chinami a Kazachstanem znacznie wzrósł w ostatniej dekadzie, kiedy republika środkowoazjatycka stała się najważniejszym krajem tranzytowym na intermodalnym Nowym Jedwabnym Szlaku łączącym Azję z Europą i Rosją. Również wymiana handlowa między Chinami a Kazachstanem rozwija się w ostatnich latach dynamicznie. Spowodowało to, że chińsko-kazachskie kolejowe przejścia graniczne osiągnęły maksimum wykorzystania przepustowości, a w terminalach przeładunkowych notorycznym problemem jest kongestia. Z tego powodu od kilku lat planowano budowę trzeciej linii kolejowej łączącej te kraje. Decyzję ro rozpoczęciu inwestycji podjęli przywódcy obu krajów podczas szczytu w Pekinie w październiku br.
Czytaj też: Chiny i Kazachstan rozbudują połączenia kolejowe na Korytarzu Środkowym
Strategiczna inwestycja w Kazachstanie
Nowa magistrala kolejowa o długości 272 km połączy stację Ayagoz we wschodnim Kazachstanie z Bakhty przy granicy z Chinami, gdzie połączy się z już istniejącą linią po stronie chińskiej. Budowa ruszyła 21 grudnia br. i ma się zakończyć w 2027 r. Koleje Kazachskie szacują, że inwestycja ta pozwoli zwiększyć wolumen towarów transportowanych między Chinami a Kazachstanem koleją o 28-48 mln ton. Nowa linia będzie mieć 11 stacji, 47 mostów, 23 przejazdy drogowo-kolejowe i 8 wiaduktów nad drogami.
— W ciągu ostatnich pięciu lat wolumen tranzytowych przewozów kontenerowych wzrósł 3,2-krotnie. Istniejące korytarze tranzytowe są rozbudowywane i otwierane są nowe. Szczególne znaczenie zyskały Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy, korytarze Północ-Południe i Południe — skomentował Alikhan Smailov, premier Kazachstanu.
Trzecia linia przez chińską granicę to niejedyna inwestycja wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku w Kazachstanie. W listopadzie ruszyła budowa drugiego toru na linii Dostyk – Moyinty. Trwa także budowa kolejowej obwodnicy największego miasta Kazachstanu Almaty. Ogółem w ciągu najbliższych 3 lat w tej republice środkowoazjatyckiej powstanie 1300 km nowych linii kolejowych.