Partnerzy portalu

Ruszyła budowa nowego połączenia kolejowego Chiny — Kazachstan

W Kazachstanie ruszyła budowa nowej linii kolejowej Bakhty – Ayagoz, prowadzącej do granicy z Chinami w Chuguchak. Budowa trzeciego połączenia kolejowego między tymi krajami pozwoli odciążyć zatłoczone suche porty w Dostyk i Alashankou. 

Kazachstanie
fot. KTZ

Ruch pociągów towarowych między Chinami a Kazachstanem znacznie wzrósł w ostatniej dekadzie, kiedy republika środkowoazjatycka stała się najważniejszym krajem tranzytowym na intermodalnym Nowym Jedwabnym Szlaku łączącym Azję z Europą i Rosją. Również wymiana handlowa między Chinami a Kazachstanem rozwija się w ostatnich latach dynamicznie. Spowodowało to, że chińsko-kazachskie kolejowe przejścia graniczne osiągnęły maksimum wykorzystania przepustowości, a w terminalach przeładunkowych notorycznym problemem jest kongestia. Z tego powodu od kilku lat planowano budowę trzeciej linii kolejowej łączącej te kraje. Decyzję ro rozpoczęciu inwestycji podjęli przywódcy obu krajów podczas szczytu w Pekinie w październiku br. 

Czytaj też: Chiny i Kazachstan rozbudują połączenia kolejowe na Korytarzu Środkowym

Strategiczna inwestycja w Kazachstanie

Nowa magistrala kolejowa o długości 272 km połączy stację Ayagoz we wschodnim Kazachstanie z Bakhty przy granicy z Chinami, gdzie połączy się z już istniejącą linią po stronie chińskiej. Budowa ruszyła 21 grudnia br. i ma się zakończyć w 2027 r. Koleje Kazachskie szacują, że inwestycja ta pozwoli zwiększyć wolumen towarów transportowanych między Chinami a Kazachstanem koleją o 28-48 mln ton. Nowa linia będzie mieć 11 stacji, 47 mostów, 23 przejazdy drogowo-kolejowe i 8 wiaduktów nad drogami. 

— W ciągu ostatnich pięciu lat wolumen tranzytowych przewozów kontenerowych wzrósł 3,2-krotnie. Istniejące korytarze tranzytowe są rozbudowywane i otwierane są nowe. Szczególne znaczenie zyskały Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy, korytarze Północ-Południe i Południe — skomentował Alikhan Smailov, premier Kazachstanu.

Trzecia linia przez chińską granicę to niejedyna inwestycja wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku w Kazachstanie. W listopadzie ruszyła budowa drugiego toru na linii Dostyk – Moyinty. Trwa także budowa kolejowej obwodnicy największego miasta Kazachstanu Almaty. Ogółem w ciągu najbliższych 3 lat w tej republice środkowoazjatyckiej powstanie 1300 km nowych linii kolejowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close