Apel o rozpoczęcie prac nad Dyrektywą o transporcie kombinowanym
Europejskie organizacje branżowe reprezentujące transport kolejowy, intermodalny, wodny śródlądowy i żeglugę bliskiego zasięgu zaapelowały o rozpoczęcie pracy nad nowelizacją dyrektywy o transporcie kombinowanym. W liście otwartym skierowanym do Rady UE i Parlamentu Europejskiego wskazano, że dyrektywa ta powinna była zostać uchwalona jednocześnie z regulacją dopuszczającą dłuższe zestawy drogowe do przewozów międzynarodowych w UE.

11 stowarzyszeń branżowych, w tym m.in ERFA, CER, UIRR, ESPO we wspólnym stanowisku pozytywnie oceniło przemówienie przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen nt. reformy polityki przemysłowej UE w celu zwiększenia konkurencyjności gospodarki Starego Kontynentu. Jednym z działań wspierających ten cel powinna być reforma systemu transportu towarowego w Europie.
W liście otwartym wskazano na zalety transportu intermodalnego w zakresie zmniejszania emisji gazów cieplarnianych, likwidowania wąskich gardeł i poprawy bezpieczeństwa łańcuchów dostaw. Zdaniem organizacji biznesowych zmiany legislacyjne wprowadzane w europejskim prawodawstwie w ostatnich latach mogą mieć negatywny wpływ na zmianę modalną w transporcie. Przyczyną ma być opóźnienie w uchwalaniu nowej Dyrektywy o transporcie kombinowanym, przy jednoczesnym wejściu w życie znowelizowanej regulacji o wagach i rozmiarach pojazdów, która dopuszcza na europejskie drogi tzw. gigalinery.
Opóźnienie w legislacji
W apelu do legislatorów przypomniano, że obie te regulacje zostały zaproponowane przez Komisję Europejską jako część Pakietu Zielonego Transportu i powinny być uchwalone jednocześnie. Tak się jednak nie stało. Z tego powodu zaapelowano o jak najszybsze rozpoczęcie prac nad dyrektywą intermodalną.
— Współpraca między koleją, śródlądowymi drogami wodnymi i żeglugą morską bliskiego zasięgu, w tym portami morskimi UE, musi zostać wzmocniona w celu poprawy odporności systemu transportowego UE, aby zapewnić jego przygotowanie do wspierania ulepszonych usług mobilności cywilnej i wojskowej, w których te środki transportu odgrywają wyjątkową rolę. Jest to kolejna wyjątkowa współkorzyść, którą Transport kombinowany może zapewnić w bardzo dużym stopniu zgodnie z celami polityki UE — napisano w liście do Rady i PE.
Czytaj też: Impas w negocjacjach ws. Dyrektywy o transporcie kombinowanym