Kapitan statku, który uszkodził gazociąg na dnie Bałtyku usłyszał zarzuty
Wan Wenguo, kapitan chińskiego kontenerowca NewNew Polar Bear, który w październiku 2023 r. uszkodził gazociąg Balticconector został oskarżony o zniszczenie mienia i złamanie prawa morskiego i aresztowany decyzją sądu w Hong-Kongu — poinformował South China Morning Post.

Wenguo, który jest obywatelem chińskim stanął przed sądem 8 maja br, gdzie postawiono mu zarzut uszkodzenia mienia oraz naruszenia lokalnych przepisów morskich podczas rejsu od października do grudnia 2023 r. W tym czasie uszkodzony został gazociąg na dnie Bałtyku łączący Estonię z Finlandią oraz kabel telekomunikacyjny. Do uszkodzenia rurociągu doszło na obszarze wyłącznej strefy ekonomicznej Finlandii, a kabel został przerwany na wodach strefy gospodarczej Estonii.
Fińskie organy śledcze wykryły na miejscu uszkodzenia gazociągu ślad zostawiony przez ciężki obiekt, który zidentyfikowano jako kotwicę chińskiego kontenerowca. Zidentyfikowano na niej ślady tej samej farby jaka pokrywała 77-kilometrowy gazociąg Balticonector. Z ustaleń śledczych wynika, że 8 października 2023 r. doszło do mechanicznego uszkodzenia rurociągu.
Międzynarodowe śledztwo
Władze ChRL zapowiedziały w maju 2024 r. że będą współpracować z Estonią i Finlandią przy śledztwie ws. kontenerowca NewNew Polar. Estońska prokuratura wystąpiła do władz chińskich o przekazanie szeregu informacji nt. prowadzonego przez nie postępowania śledczego, lecz wg informacji estońskich mediów, dokumenty te nie zostały przekazane. Równoległe postępowania prowadza organy ścigania w Finlandii i Estonii.
Od 2023 r. uszkodzonych zostało kilka kabli energetycznych i telekomunikacyjnych na dnie Bałtyku, które uznane zostały za możliwe akty sabotażu. Oskarżano o nie statki należące do tzw. rosyjskiej floty cieni lub współpracujące z rosyjskimi podmiotami. Chińskie władze przyznały 11 sierpnia ubr, że to statek należący do chińskiego armatora odpowiedzialny jest za uszkodzenie bałtyckiego gazociągu, lecz początkowo uznawały to za wypadek. Tę wersję podważyły estońskie i fińskie organy ścigania, które poinformowały o wykryciu na dnie Zatoki Fińskiej śladów ciągnięcia kotwicy przez wiele kilometrów. W reakcji na powtarzające się akty sabotażu na krytycznej infrastrukturze na dnie Bałtyku NATO uruchomiło na początku br. specjalną operację bezpieczeństwa.
Czytaj też: NATO powoła „Straż Bałtyku”
Armator, do którego należał statek NewNew Polar współpracował z rosyjską spółką Rosatom przy organizacji transportu kontenerów szlakiem z Chin do Rosji przez Ocean Arktyczny. Kontenerowiec, który uszkodził Balticconector obecnie pływa pod banderą Panamy.