Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Polska pozwana do Trybunału UE za niewdrożenie dyrektywy o eurowiniecie

Komisja Europejska pozwała Polskę, Bułgarię i Grecję do Trybunału Sprawiedliwości UE w Luksemburgu za niewdrożenie Dyrektywy o eurowiniecie, której celem jest wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci” i „użytkownik płaci” w transporcie drogowym. O wdrożenie tej dyrektywy apelowały m.in. organizacje branży kolejowej.

fot. Pixabay

Dyrektywa o eurowiniecie z 2022 r. jest ważnym elementem europejskiej polityki transportowej. Jej celem było wprowadzenie zasad ponoszenia kosztów utrzymania infrastruktury drogowej i pokrywania kosztów zewnętrznych transportu przez użytkowników dróg. Termin wprowadzenia w krajowych przepisach zasad Dyrektywy minął 25 marca 2024 r. 23 maja ubr. Komisja Europejska wysłała pisma z formalnym zawiadomieniem o niewdrożeniu dyrektywy przez 3 kraje członkowskie, w tym Polskę. 16 grudnia ubr. KE wysłała „uzasadnione opinie”, po których kraje członkowskie wysłały odpowiedzi zawierające kalendarze wprowadzania w życie reformy opłat drogowych. Do dnia 7 maja br. KE nie stwierdziła podjęcia przez 3 kraje kroków legislacyjnych w tym kierunku, dlatego zdecydowała się skierować sprawy przeciwko Polsce, Grecji i Bułgarii do Trybunału. 

W porównaniu do poprzednich przepisów regulujących zasady pobierania opłat nowa dyrektywa wprowadza kilka zmian. Po pierwsze zakres pojazdów został rozszerzany o autokary, autobusy i małe samochody ciężarowe. Kwestia opłat od samochodów osobowych i vanów pozostaje decyzją państw członkowskich. Dyrektywa wymaga także aby opłaty były proporcjonalne do stopnia użytkowania infrastruktury drogowej i poziomu emisji CO2 przez pojazdy. 

Apele organizacji

O wdrożenie w życie Dyrektywy apelowały organizacje branżowe m.in. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, czy stowarzyszenia reprezentujące branżę kolejową. Brak implementacji europejskich przepisów w polskim prawie skutkuje nierównym traktowaniem przewoźników drogowych i kolejowych w Polsce. O ile użytkownicy infrastruktury kolejowej ponoszą całość kosztów utrzymania infrastruktury, o tyle przewoźnicy drogowi płacą tylko za przejazd niewielką częścią sieci drogowej. Transport drogowy nie pokrywa również swoich kosztów zewnętrznych takich jak zanieczyszczenie środowiska. Ta dysproporcja w traktowaniu różnych gałęzi transportu przez władze publiczne przyczynia się do mniejszej konkurencyjności kolei towarowej w Polsce.

Czytaj też: Rośnie konkurencja między transportem drogowym a kolejowym

– Komisja uważa, że ​​wysiłki władz krajowych zmierzające do podjęcia niezbędnych środków okazały się dotychczas niewystarczające i w związku z tym wnosi sprawę przeciwko Bułgarii, Grecji i Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, domagając się nałożenia sankcji finansowych – stwierdzono w komunikacie KE. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close