Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rośnie konkurencja między transportem drogowym a kolejowym

Obecnie konkurencja między transportem drogowym a kolejowym jest najsilniejsza od kilku lat, a niskie koszty premiują przewozy samochodowe. Problem braku kierowców i maszynistów będzie narastał w kolejnych latach — stwierdzili uczestnicy debaty „Truck or track”, która odbyła się w ramach Międzynarodowego Kongresu Kolejowego i Intermodalnego w Wiśle.

fot. Rafał Gronecki

Pomimo promowania kolei jako rozwiązania ekologicznego nadal największe znaczenie ma transport drogowy realizowany nieekologicznymi pojazdami z napędem dieslowskim. — Jako społeczeństwo i biznes musimy zastanowić co możemy zrealizować w zakresie transportu. Z jednej strony chcemy być ekologiczni, ale z drugiej musimy liczyć się z kosztami. Napędy alternatywne w samochodach ciężarowych są dzisiaj kosztowne. Samochody elektryczne w przewozach długodystansowych są mało ekonomiczne, a transport drogowy jest dzisiaj tańszy od kolejowego. To nie sprzyja przechodzeniu na bardziej ekologiczne środki transportu — powiedział Piotr Groeger, prezes Solidaris. 

Jak zauważyli uczestnicy debaty konkurencja międzygałęziowa jest ogromna. — Kolej wygrywa na kilku obszarach, np. tam gdzie są specjalistyczne przewozy, w przypadku ładunków takich jak produkty stalowe, chemikalia, przewozy dla wojska. Natomiast obecnie konkurencja między koleją a samochodami jest największa od kilku lat — stwierdził Łukasz Grzesło, prezes PKP Cargo International. 

— Popatrzmy na sektory cargo lotniczego i żeglugi: one przewożą zupełnie inne ładunki i nie konkurują ze sobą. Podobnie powinno być w przypadku kolei i transportu drogowego — te gałęzie nie powinny między sobą konkurować — dodał Petr Rožek, Executive director SSL, Association of Forwarding and Logistics Czech Republic.

Nie wszędzie jest konkurencja

Charakter przewozów drogowych i kolejowych jest zupełnie inny i nie zawsze te gałęzie konkurują ze sobą. — Tam gdzie ważna jest szybkość i gdzie jest mała ilość ładunku wygra ciężarówka. Jeśli transportujemy dużo ładunków bezpośrednio z bocznicy do bocznicy to kolej jest lepsza. Problemem jest jednak brak uwzględnienia w opłatach ponoszonych przez przewoźników drogowych kosztów zewnętrznych transportu. Dlatego trzeba wspierać intermodal ze względów ekologicznych, np. doprowadzić do tego by naczepy wprowadzane na drogi były dostosowane do przewozów intermodalnych — powiedział Lukas Polaczek, dyrektor działu intermodalnego DB Cargo Polska. 

— Zgadzam się aby duże wolumeny były przenoszone na kolej ale za tym powinny iść zachęty finansowe. Natomiast pomysł by wszystkie naczepy były intermodalne jest nierealny, gdyż brakuje jednolitej homologacji i nie wszystkie typy naczep obecnie mają wersje dostosowane do przeładunków intermodalnych — skomentował Piotr Groeger. 

Przedstawiciel CLIP Intermodal zwrócił uwagę na możliwości przewozu naczep nieintermodalnych koleją — W przypadku naczep nieintermodalnych rownież możemy je przewozić pociągami. Są odpowiednie technologie do tego. Terminal CLIP obsługuje takie serwisy. Transport intermodalny na niektórych trasach pozwala nam skrócić czas przejazdu. Tak jest w kierunku niemieckim, choć ta sytuacja wkrótce się zmieni z powodu rozpoczęcia remontów linii kolejowych i wytyczenia tras objazdowych które wydłużą czas przejazdu i podniosą koszty — zauważył Marcin Uczciwek, dyrektor działu handlowego CLIP Intermodal. 

Jak zauważył Piotr Groeger intermodalne przewozy zwykłych naczep nie zawsze są możliwe do realizacji — Problemem jest małą liczba terminali przystosowanych do przeładunków naczep nieintermodalnych. Poza tym stosowane przez różne terminale technologie przeładunków nie zawsze są kompatybilne ze sobą — dodał prezes Solidaris. 

Coraz większa konkurencja

Dalsza część debaty dotyczyła kwestii kształtu rynku przewozów ładunków i rosnącej konkurencji wewnątrzgałęziowej i międzygałęziowej. — Rozproszenie w transporcie drogowym jest ogromne. Jest kilku dużych graczy i tysiące małych firm, które walczą o rynek. To utrudnia zmianę modalną bo transport drogowy jest dziś tani — powiedział Piotr Groeger. 

— Obecnie brakuje wolumenów zarówno na kolei jak i na drogach. Mamy nadwyżkę taboru. Amortyzacja wagonów trwa 20 lat dlatego takie inwestycje trzeba dobrze przemyśleć. Natomiast wolumeny prędzej czy później wrócą, a problem kierowców będzie się pogłębiał, co będzie skłaniało do przenoszenia ładunków na intermodal — powiedział Lukas Polaczek. 

Transport kolejowy też mierzy się z problemem z zatrudnianiem pracowników. — Jeden kierowca tira może przejechać całą Europę. A w lokomotywach trzeba zmieniać maszynistów na każdej granicy. Szczególnie w małych krajach jak Słowenia znalezienie maszynisty jest dużym problemem. Wymogi znajomości języka są dużym utrudnieniem dla organizacji transportu intermodalnego n trasach międzynarodowych — zauważył Łukasz Grzesło. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close