Morze Śródziemne objęte strefą kontroli emisji siarki
Morze Śródziemne oficjalnie zostałą strefą kontroli emisji (Med SOx ECA). Zgodnie z decyzją Międzynarodowej Organizacji Morskiej od 1 maja br. statki pływające na tym akwenie muszą spełniać rygorystyczne normy emisji związków siarki w spalinach.

Strefy kontroli emisji (SECA) wprowadzone zostały przez międzynarodową konwencję o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL). Na obszarach tych maksymalna dopuszczalna zawartość związków siarki w spalinach statków to 0,10% m/m podczas gdy globalny standard wynosi 0,50% m/m.
Pierwsze SECA utworzone zostały w 2015 r. na obszarach Bałtyku, Morza Północnego, Morza Karaibskiego i wód przybrzeżnych Ameryki Płn. W 2022 Komitet Ochrony Środowiska IMO zmienił załącznik VI (Zapobieganie zanieczyszczaniu powietrza przez statki) międzynarodowej konwencji o emisji związków siarki wprowadzając SECA na Morzu Śródziemnym, która zaczęła obowiązywać z dniem 1 maja br. Kolejnymi obszarami, na których utworzone zostaną strefy kontroli emisji będą kanadyjska Arktyka, Morze Norweskie i północno-wschodni Atlantyk.
Czytaj też: Kontrowersyjny sukces obrad MEPC
— Zmniejszenie emisji SOx z żeglugi poprawia zdrowie ludzi poprzez obniżenie wskaźników raka płuc, chorób układu krążenia, udarów i astmy dziecięcej. Środowisko również odnosi znaczne korzyści, ponieważ zmniejszone zakwaszenie pomaga chronić uprawy, lasy i gatunki wodne. Wreszcie, oczekuje się, że ten środek zmniejszy zamglenie powodowane przez statki, zwiększając widoczność i zmniejszając ryzyko wypadków morskich — stwierdzono w komunikacie IMO.
Morze Śródziemne ma powierzchnię 2,5 mln mkw. i jest jednym z najbardziej zatłoczonych akwenów na świecie. Ok. 20% globalnego transportu morskiego przechodzi przez wody tego morza. Oznacza to, że wprowadzenie na tym akwenie SECA ma duży wpływ na całą branżę. Nowa strefa kontroli emisji oznaczała m.in. konieczność dostosowania do ostrzejszych norm wszystkich statków pływających pod banderą Malty.
W 2020 weszły w życie globalne limity zawartości siarki w oleju napędowym, które doprowadziły do redukcji emisji SOx z transportu morskiego o 70%, dzięki wprowadzeniu limitu 0,5% na wszystkich wodach poza obszarami SECA.