Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W 2024 polskie porty przeładowały mniej ładunków ale obsłużyły więcej zawinięć statków

W 2024 r. polskie porty morskie przeładowały mniejszy wolumen ładunków, choć obsłużyły większą liczbę statków zawijających do portów. Masa ładunków skonteneryzowanych przeładowanych w portach była mniejsza, mimo obsłużenia większej liczby jednostek — wynika z informacji Głównego Urzędu Statystycznego.

fot. Port Gdańsk

W ubr. obroty ładunkowe polskich portów morskich wyniosły łącznie 124,2 mln ton, co było wynikiem o 8,9% słabszym niż rekordowy 2023 rok. Port Gdańsk przeładował 71 mln ton (spadek o 11%), Port Gdynia przeładował 23,26 mln t (-10%), Świnoujście 18,38 mln t (wzrost o 3,5%), Szczecin 9,92 mln t (spadek o 16,1%) a Police 1 mln ton (wzrost o 39,2). Udział poszczególnych portów w obrotach ogólnokrajowych był następujący: Gdańsk – 57,2%, Gdynia – 18,7%, Świnoujście – 14,8%, Szczecin – 8,0%, Police – 0,9% pozostałe porty – 0,4%.

Jeśli chodzi o strukturę towarów w polskich portach to najwięcej przeładowano ładunków masowych ciekłych — 44,4% w tym ropa i produkty naftowe 38,3%. Kolejne miejsca zajęły ładunki masowe suche (24,5%) i drobnica kontenerowa (19,6%). Wzrosły przeładunki w kategoriach masowe ciekłe i ładunki toczne a spadły w pozostałych kategoriach. 

Więcej kontenerów w portach

Jeśli chodzi o przeładunki kontenerów to w ubr. pomimo większej liczby jednostek obsłużonych w polskich portach, która wyniosła łącznie 3,299 mln TEU (wzrost o 10,28%) masa ładunków w kategorii kontenery duże była mniejsza o 9,3%. Oznacza to zatem, że polskie porty przeładowały więcej kontenerów, ale ładunki w nich transportowane miały mniejszą masę. W latach 2022-2023 kontenery były częściej wykorzystywane do transportowania nietypowych ładunków masowych takich jak zboża, czy węgiel, na które w 2024 r. popyt był mniejszy i nie było potrzeby stosowania alternatywnych rozwiązań logistycznych. Kontenery zatem były częściej stosowane do przewożenia typowych dla tego rodzaju transportu ładunków. 

 GUS podał informację o masie ładunków skonteneryzowanych przeładowanych w poszczególnych portach. W Gdańsku obroty te wyniosły 16 mln t, w Gdyni 8 mln t, w Szczecinie 226 tys. t, a w Świnoujściu 31,8 tys. t. 

Obroty ładunkami tranzytowymi wyniosły w ubr. 21,6 mln t i spadły o 5,3%. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładował Port Gdańsk (65,1%), a kolejne miejsca zajęły Świnoujście (24,8%), Szczecin (7,3%), Gdynia (2,8%). W ubr. nie odnotowano tranzytowego ruchu towarowego przez Port Kołobrzeg, który w 2023 r. obsługiwał transport zboża z Ukrainy. 

Czytaj też: Polskie porty osiągnęły w 2024 roku drugi najlepszy wynik w historii

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close