W 2024 polskie porty przeładowały mniej ładunków ale obsłużyły więcej zawinięć statków
W 2024 r. polskie porty morskie przeładowały mniejszy wolumen ładunków, choć obsłużyły większą liczbę statków zawijających do portów. Masa ładunków skonteneryzowanych przeładowanych w portach była mniejsza, mimo obsłużenia większej liczby jednostek — wynika z informacji Głównego Urzędu Statystycznego.

W ubr. obroty ładunkowe polskich portów morskich wyniosły łącznie 124,2 mln ton, co było wynikiem o 8,9% słabszym niż rekordowy 2023 rok. Port Gdańsk przeładował 71 mln ton (spadek o 11%), Port Gdynia przeładował 23,26 mln t (-10%), Świnoujście 18,38 mln t (wzrost o 3,5%), Szczecin 9,92 mln t (spadek o 16,1%) a Police 1 mln ton (wzrost o 39,2). Udział poszczególnych portów w obrotach ogólnokrajowych był następujący: Gdańsk – 57,2%, Gdynia – 18,7%, Świnoujście – 14,8%, Szczecin – 8,0%, Police – 0,9% pozostałe porty – 0,4%.
Jeśli chodzi o strukturę towarów w polskich portach to najwięcej przeładowano ładunków masowych ciekłych — 44,4% w tym ropa i produkty naftowe 38,3%. Kolejne miejsca zajęły ładunki masowe suche (24,5%) i drobnica kontenerowa (19,6%). Wzrosły przeładunki w kategoriach masowe ciekłe i ładunki toczne a spadły w pozostałych kategoriach.
Więcej kontenerów w portach
Jeśli chodzi o przeładunki kontenerów to w ubr. pomimo większej liczby jednostek obsłużonych w polskich portach, która wyniosła łącznie 3,299 mln TEU (wzrost o 10,28%) masa ładunków w kategorii kontenery duże była mniejsza o 9,3%. Oznacza to zatem, że polskie porty przeładowały więcej kontenerów, ale ładunki w nich transportowane miały mniejszą masę. W latach 2022-2023 kontenery były częściej wykorzystywane do transportowania nietypowych ładunków masowych takich jak zboża, czy węgiel, na które w 2024 r. popyt był mniejszy i nie było potrzeby stosowania alternatywnych rozwiązań logistycznych. Kontenery zatem były częściej stosowane do przewożenia typowych dla tego rodzaju transportu ładunków.
GUS podał informację o masie ładunków skonteneryzowanych przeładowanych w poszczególnych portach. W Gdańsku obroty te wyniosły 16 mln t, w Gdyni 8 mln t, w Szczecinie 226 tys. t, a w Świnoujściu 31,8 tys. t.
Obroty ładunkami tranzytowymi wyniosły w ubr. 21,6 mln t i spadły o 5,3%. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładował Port Gdańsk (65,1%), a kolejne miejsca zajęły Świnoujście (24,8%), Szczecin (7,3%), Gdynia (2,8%). W ubr. nie odnotowano tranzytowego ruchu towarowego przez Port Kołobrzeg, który w 2023 r. obsługiwał transport zboża z Ukrainy.
Czytaj też: Polskie porty osiągnęły w 2024 roku drugi najlepszy wynik w historii