Polskie porty osiągnęły w 2024 roku drugi najlepszy wynik w historii
Porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu przeładowały w 2024 r. łącznie 136 mln ton ładunków. Był do drugi najlepszy wynik w historii po rekordowym 2023 roku. Przeładunki kontenerów wzrosły w porównaniu z poprzednim rokiem i ponownie osiągnęły poziom ponad 3 mln TEU.

Od 2022 r. w strukturze przeładunków polskich portów zaszły liczne zmiany. Jak podsumowano w raporcie Actia Forum w 2023 r. wzrosły zwłaszcza przeładunki surowców energetycznych, które jednakże w kolejnym roku wróciły do poziomów sprzed wybuchu wojny w Ukrainie. Wzrosły natomiast przeładunki drobnicowe, zwłaszcza kontenerów i ładunków ro-ro. Na wzrost w tej ostatniej kategorii wpłynęły nowe połączenia uruchomione w ubr.: Świnoujście — Malmö (Finnlines) i między Gdynią a Södertälje i Västerås (Lakeway Link).
Port Gdańsk z wynikiem 77,36 mln ton przeładunków zajął drugie miejsce na Bałtyku po rosyjskiej Ust-Łudze. Port Szczecin-Świnoujście przeładował 32,36 mln t i zanotował spadek z 6 na 7 miejsce, a Port Gdynia z wynikiem 26,9 mln t utrzymał 9 pozycję na liście największych portów bałtyckich.
Ładunki masowe
Polskie porty odnotowały wzrosty w kategoriach paliwa (+1,6%), drobnica (+2,56%) oraz drewno (+19,94%). Przełaudnki węgla spadły o 45% a rud metali o 17,1%. Pozostałe ładunki masowe spadły o 5,99%. W efekcie udział drobnicy w przeładunków wzrósł do ponad 40%. Nadal odnotowano wysokie wyniki przeładunków zbóż, które wyniosły 12,48 mln t choć były niższe niż w rekordowym 2023 r. Przeładunki drobnicy wyniosły 55,24 mln ton i były wyższe o 2,56% niż w roku poprzednim. Największy wzrost o 947 tys. ton odnotował w tej kategorii Port Gdynia, którego struktura przeładunków drobnicowych jest najbardziej zróżnicowana.
— Coraz większe znaczenie w grupie ładunków drobnicowych mają ładunki na rzecz morskich farm wiatrowych (MFW). Obecnie obsługa elementów wież w znacznej mierze odbywa się w Porcie Gdynia, a w niedługim czasie zostanie uruchomiony terminal spółki Orlen Neptun – pierwszy wyspecjalizowany terminal instalacyjny i przeładunkowy w Polsce. Ponadto w Porcie Gdańsk planowana jest inwestycja w terminal T5, który ma stanowić bazę dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych — stwierdzono w raporcie.

Źródło: Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów
Kontenery i ro-ro
Przeładunki kontenerów w polskich portach wzrosły o 10,28% i wyniosły 3,299 mln TEU. Port Gdańsk przeładował 2 248 764 TEU (wzrost o 9,68%)i utrzymał pozycję największego portu kontenerowego na Bałtyku. Przeładunki kontenerów w Porcie Gdynia wyniosły 974,6 tys. TEU i wzrosły o 11,52%. Większą dynamikę wzrostu wynoszącą 16,2% miał terminal GCT, co wyniknęło z uruchomienia nowego połączenia z Wielką Brytanią (Ellerman City Liners). Przeładunki terminala BCT wzrosły o 8,5% co również jest dobrym rezultatem. Port Szczecin-Świnoujście obecnie odgrywa marginalną rolę w transporcie kontenerowym, a przeładunki w tej kategorii wyniosły w nim 75,8 tys. TEU.
W 2024 roku polskie porty przeładowały łącznie 698 tys. jednostek frachtowych z czego na Świnoujście przypadło 468,34 tys. (wzrost o 1,71%), na Gdynię 201 tys. jednostek (+4,55%) a Gdańsk 28 tys. jednostek (+14,89%). W ubr. nowe połączenia z polskimi portami uruchomiły Finnlines (do Świnoujścia) i Lakeway Link (do Gdyni). Polferries wprowadził do służby nowy prom Varsovia, —-Ważnym wydarzeniem było także uruchomienie serwisu intermodalnego na promie Polonia (Unity Line), umożliwiającego obsługę wagonów kolejowych, co było możliwe dzięki modernizacji infrastruktury w terminalu promowym — stwierdzono w raporcie.
Czytaj także: Prom kolejowy znowu kursuje między Świnoujściem a Ystad