Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Polskie porty osiągnęły w 2024 roku drugi najlepszy wynik w historii

Porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu przeładowały w 2024 r. łącznie 136 mln ton ładunków. Był do drugi najlepszy wynik w historii po rekordowym 2023 roku. Przeładunki kontenerów wzrosły w porównaniu z poprzednim rokiem i ponownie osiągnęły poziom ponad 3 mln TEU.

fot. Port Gdańsk

Od 2022 r. w strukturze przeładunków polskich portów zaszły liczne zmiany. Jak podsumowano w raporcie Actia Forum w 2023 r. wzrosły zwłaszcza przeładunki surowców energetycznych, które jednakże w kolejnym roku wróciły do poziomów sprzed wybuchu wojny w Ukrainie. Wzrosły natomiast przeładunki drobnicowe, zwłaszcza kontenerów i ładunków ro-ro. Na wzrost w tej ostatniej kategorii wpłynęły nowe połączenia uruchomione w ubr.: Świnoujście — Malmö (Finnlines) i między Gdynią a Södertälje i Västerås (Lakeway Link).

Port Gdańsk z wynikiem 77,36 mln ton przeładunków zajął drugie miejsce na Bałtyku po rosyjskiej Ust-Łudze. Port Szczecin-Świnoujście przeładował 32,36 mln t i zanotował spadek z 6 na 7 miejsce, a Port Gdynia z wynikiem 26,9 mln t utrzymał 9 pozycję na liście największych portów bałtyckich. 

Ładunki masowe

Polskie porty odnotowały wzrosty w kategoriach paliwa (+1,6%), drobnica (+2,56%) oraz drewno (+19,94%). Przełaudnki węgla spadły o 45% a rud metali o 17,1%. Pozostałe ładunki masowe spadły o 5,99%. W efekcie udział drobnicy w przeładunków wzrósł do ponad 40%. Nadal odnotowano wysokie wyniki przeładunków zbóż, które wyniosły 12,48 mln t choć były niższe niż w rekordowym 2023 r. Przeładunki drobnicy wyniosły 55,24 mln ton i były wyższe o 2,56% niż w roku poprzednim. Największy wzrost o 947 tys. ton odnotował w tej kategorii Port Gdynia, którego struktura przeładunków drobnicowych jest najbardziej zróżnicowana. 

— Coraz większe znaczenie w grupie ładunków drobnicowych mają ładunki na rzecz morskich farm wiatrowych (MFW). Obecnie obsługa elementów wież w znacznej mierze odbywa się w Porcie Gdynia, a w niedługim czasie zostanie uruchomiony terminal spółki Orlen Neptun – pierwszy wyspecjalizowany terminal instalacyjny i przeładunkowy w Polsce. Ponadto w Porcie Gdańsk planowana jest inwestycja w terminal T5, który ma stanowić bazę dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych — stwierdzono w raporcie. 


Źródło: Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów

Kontenery i ro-ro

Przeładunki kontenerów w polskich portach wzrosły o 10,28% i wyniosły 3,299 mln TEU. Port Gdańsk przeładował 2 248 764 TEU (wzrost o 9,68%)i utrzymał pozycję największego portu kontenerowego na Bałtyku. Przeładunki kontenerów w Porcie Gdynia wyniosły 974,6 tys. TEU i wzrosły o 11,52%. Większą dynamikę wzrostu wynoszącą 16,2% miał terminal GCT, co wyniknęło z uruchomienia nowego połączenia z Wielką Brytanią (Ellerman City Liners). Przeładunki terminala BCT wzrosły o 8,5% co również jest dobrym rezultatem. Port Szczecin-Świnoujście obecnie odgrywa marginalną rolę w transporcie kontenerowym, a przeładunki w tej kategorii wyniosły w nim 75,8 tys. TEU. 

W 2024 roku polskie porty przeładowały łącznie 698 tys. jednostek frachtowych z czego na Świnoujście przypadło 468,34 tys. (wzrost o 1,71%), na Gdynię 201 tys. jednostek (+4,55%) a Gdańsk 28 tys. jednostek (+14,89%). W ubr. nowe połączenia z polskimi portami uruchomiły Finnlines (do Świnoujścia) i Lakeway Link (do Gdyni). Polferries wprowadził do służby nowy prom Varsovia, —-Ważnym wydarzeniem było także uruchomienie serwisu intermodalnego na promie Polonia (Unity Line), umożliwiającego obsługę wagonów kolejowych, co było możliwe dzięki modernizacji infrastruktury w terminalu promowym — stwierdzono w raporcie.

Czytaj także: Prom kolejowy znowu kursuje między Świnoujściem a Ystad

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close