Finlandia planuje zmianę rozstawu szyn na linii kolejowej do Szwecji i Norwegii
Finlandia rozważa budowę linii kolejowych o rozstawie 1435 mm na szlakach prowadzących do Szwecji i Norwegi. Rząd w Helsinkach przeznaczył 20 mln euro na opracowanie studium wykonalności dla tego projektu. Za realizacją inwestycji przemawiają względy wojskowe.

Rosnąca presja ze strony Rosji, która prowadzi coraz bardziej nieprzyjazną politykę wobec państw NATO, którego członkiem została Finlandia w 2023 r. sprawiła, że rząd Petteri Orpo zlecił przeprowadzenie analiz dla budowy linii o rozstawie europejskim łączących ten kraj z północą Szwecją i norweskim portem Narvik nad Oceanem Atlantyckim.
W pierwszej kolejności powstałby 30 kilometrowy odcinek łączący Kemi, Tornio z szwedzkim miastem Haparanda. W drugim etapie linia ta ma być wydłużono do Oulu. Zgodnie z nowelizacją dyrektywy TEN-T, która wejdzie w życie latem br. głównie magistrale kolejowe muszą mięć rozstaw szyn 1435 mm. Finlandia dotychczas jednak nie była do takiej zmiany, a kraj ten w ramach Rady UE głosował przeciwko nowelizacji dyrektywy TEN-T, jednakże został przegłosowany. Zgodnie z propozycją KE linie o rozstawie standardowym mają połączyć Helsinki z Turku, Tampere i Kouvola.
Zmiana podejścia
Naciski ze strony NATO i Komisji Europejskiej spowodowały, że nowy rząd Finlandii powołany po wyborach w 2023 r. zmienił podejście do zmiany standardu na strategicznych liniach kolejowych łączących ten kraj z Szwecją i Norwegią. Fińska Agencja Infrastruktury Transportowej planuje budowę linii normalnotorowej z granicy szwedzkiej do Oulu i Rovaniemi na północy kraju. Kolej ta połączy Finlandię z Kiruną i Narvikiem.
Wg szacunków fińskiego ministerstwa transporty zmiana rozstawu na linii do Oulu kosztować ma 1,5 mld euro. Dokładny koszt inwestycji określony zostanie w studium wykonalności. Linia normalnotorowa pozwoli na szybki transport sprzętu wojskowego z norweskiego portu i Szwecji. W dalszej kolejności zmiana rozstawu szyn planowana jest na różnych liniach kolejowych w północnej Finlandii. Planowana inwestycja pozwoli zlikwidować wąskie gardło na granicy szwedzko-fińskiej.
— To planowanie pieniędzy na kilka lat. Powiedziałabym, że jest mnóstwo planów zmiany rozstawu osi dla całej północnej Finlandii do lat 30. Projekt tej skali, który poprawia płynność transportu, dostępność i warunki działania dla firm, jest również silnym wskaźnikiem wzrostu — komentuje Lulu Ranne, ministra transportu Finlandii.
Czytaj też: Ukraina chce kolei o rozstawie europejskim. Finlandia nie.