Partnerzy portalu

Ukraina chce kolei o rozstawie europejskim. Finlandia nie.

W ramach nowelizacji dyrektywy o TEN-T Komisja Europejska zaproponowała poprawkę zgodnie, z którą nowe odcinki linii kolejowych tworzących transeuropejskie magistrale powinny mieć standardowy rozstaw szyn 1435 mm. Z tą propozycją nie zgadza się Finlandia, na której sieci kolejowej obowiązuje rozstaw 1524 mm. Natomiast budowę linii normalnotorowych o standardzie TEN-T zapowiada Ukraina. 

Finlandia
Propozycja sieci TEN-T, źródło: KE

KE przedstawiła propozycje nowelizacji dyrektywy TEN-T w grudniu ubr. Obecnie nad tymi propozycjami pracują Parlament Europejski i Rada UE. 27 lipca KE zaproponowała kolejne poprawki do dyrektywy, które są odpowiedzią na zmienioną sytuację geopolityczną po wybuchu wojny w Ukrainie. Poprawki te są reakcją na deklarację władz w Kijowie, które chcą na swojej sieci kolejowej wprowadzić europejski rozstaw szyn aby ułatwić wymianę handlową z UE. Obecnie kolejowe przejścia na granicy Ukrainy z państwami UE są wąskimi gardłami dla wymiany handlowej tego kraju, która ucierpiała po zablokowaniu portów czarnomorskich. Z tego powodu KE proponuje aby do sieci TEN-T włączyć odcinki linii kolejowych w Ukrainie i Mołdawii, które bedą mieć zmieniony rozstaw na 1435 mm. 

Czytaj też: Zmniejszają się komplikacje w obrocie towarami do i z Ukrainy

— Rozszerzając cztery europejskie korytarze transportowe na terytorium Ukrainy i Mołdawii – w tym porty Mariupol i Odessa – dzisiejsza propozycja pomoże poprawić łączność transportową tych dwóch krajów z UE, ułatwiając wymianę gospodarczą i lepsze połączenia zarówno dla ludzi, jak i przedsiębiorstw. Korytarze te będą również kluczowym priorytetem w odbudowie infrastruktury transportowej Ukrainy po zakończeniu wojny  — skomentowała poprawki do dyrektywy Adina Vălean , europejska komisarz ds. transportu.

KE zaproponowała także, aby odcinki sieci TEN-T prowadzące do granic z Rosją i Białorusią zdegradować z poziomu sieci „bazowej” do „komplementarnej”. Ponadto KE chce aby nowo budowane linie kolejowe w ramach TEN-T miały obligatoryjnie rozstaw 1435 mm.

Finlandia protestuje

Ta ostatnia propozycja została oprotestowana przez Finlandię, na której obowiązuje od czasów carskich standard 1524 mm, co w praktyce oznacza, że pociągi z Rosji nie muszą zmieniać rozstawu kół, po wjeżdżaniu do tego kraju. Projekt TEN-T przewiduje budowę trzech nowych linii dużych prędkości w Finlandii: z Helsinek do Tampere, Turku i Kuvola. Ten ostatni odcinek pierwotnie miał prowadzić do granicy z Rosją. Nowe linie szerokotorowe, których budowę rozpoczęto w Finlandii nie zostaną włączone do sieci TEN-T. Propozycja ta została skrytykowana przez rząd w Helsinkach. 

— Finlandia nie akceptuje tych zmian w rozstawie szyn i wierzę, że nasze poglądy zostaną wysłuchane podczas dalszych dyskusji. Oczywiste jest, że należy wziąć pod uwagę specjalne warunki Finlandii i utrzymać istniejącą szerokość torów kolejowych. Zmiana szerokości toru nie byłaby ekonomicznie ani operacyjnie wykonalna. Decyzje o takim znaczeniu nie powinny być podejmowane pochopnie; zamiast tego należy odpowiednio przeanalizować ich wpływ — skomentował Timo Harakka, minister transportu Finlandii. 

Co ciekawe, budowana obecnie linia Rail Baltica, która połączy Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię będzie mieć rozstaw europejski. Planowany tunel kolejowy pod Zatoką Fińską umożliwi przedłużenie tej linii z Tallina do Helsinek, a to oznacza, że Finlandia i tak będzie musiała budować odcinek torów o rozstawie 1435 mm. 

Znaczenie budowy Rail Baltica dla rozwoju transportu intermodalnego w Polsce, krajach bałtyckich i Finlandii będzie tematem panelu dyskusyjnego poświęconego współpracy polskiej i litewskiej branży logistycznej, który odbędzie się w ramach konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022” 

Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa i informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close