Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Antwerpia-Brugia wyprzedziła Rotterdam w przeładunkach kontenerów

Port Antwerpia-Brugia wyprzedził Rotterdam pod względem wielkości przeładunków kontenerowych w I kw. 2025 r. i awansował na 14. miejsce na liście największych portów kontenerowych na świecie. W portach zachodnioeuropejskich w ostatnich tygodniach sporym problemem jest kongestia.

fot. Port Anterpia-Brugia

Przeładunki kontenerów w Porcie Antwerpia-Brugia wzrosły o 4,5% i wyniosły w I kw. br. 3,44 mln TEU. Udział belgijskiego portu w przeładunkach kontenerów w rejonie le Havre-Hamburg wyniósł 30,5%. Antwerpia-Bruggia wyprzedziła Rotterdam, którego przeładunki drobnicy kontenerowej wyniosły od stycznia do marca br. 3,36 mln TEU (wzrost o 2,2% rok do roku). Antwerpia-Bruggia stała się największym portem kontenerowym Europy i awansowała o jedną pozycję w rankingu globalnym.

Ogółem przeładunki w belgijskim porcie spadły o 4% i wyniosły 67,7 mln t co było skutkiem słabego popytu na ładunki masowe w Europie. Największe spadki zanotowano w przeładunkach benzyny, LNG i produktów naftowych. Wzrosły przeładunki oleju napędowego i biopaliw, które częściowo zrównoważyły spadek obrotów innych chemikaliów. Przeładunki nowych samochodów spadły o 11%, a pojazdów używanych wzrosły o 50%. Liczba ciężarówek obsłużonych przez terminale promowe belgijskiego portu wzrosła o 5%. Największe wzrosty zanotowano na liniach do Irlandii i Skandynawii. 

Antwerpia była w ostatnich tygodniach zachodnioeuropejskim portem najbardziej dotkniętym problemem kongestii. 23 kwietnia br. zgodnie z informacjami serwisu eeSea 41% statków skierowanych do belgijskiego portu musiało czekać na miejsce postoju, a kolejne 52 kontenerowce zmierzają do Antwerpii. Zakłócenia w harmonogramach serwisów kontenerowych i zmiany w układzie połączeń żeglugowych były głównymi czynnikami wpływającymi na wyniki tego portu w pierwszym kw. br. Jak do tej pory wpływ polityki celnej USA na obroty w Antwerpii-Brugii był niewielki.

— Oprócz napięć handlowych ze Stanami Zjednoczonymi, gospodarka europejska, a w szczególności sektor przemysłowy, zmaga się z problemami strukturalnymi, które poważnie podważają jej konkurencyjność. Wysokie koszty energii i produkcji, globalny nadmiar mocy produkcyjnych i rosnąca konkurencja ze strony taniego importu z Azji i innych miejsc wywierają presję na sektor. Ponadto złożone przepisy, powolne procesy wydawania pozwoleń i wysokie koszty pracy zakłócają chęć inwestowania — stwierdzono w komunikacie Zarządu Portu Antwerpia-Brugia.

Mniejsze obroty w Rotterdamie

Port Rotterdam mimo niewielkiego wzrostu przeładunków kontenerów zanotował spadek obrotów o 5,8% do poziomu 103,7 mln t. Podobnie jak w Antwerpii i Brugii największe spadki zanotowano w przeładunkach paliw płynnych i innych towarach masowych, zwłaszcza rudach metali. Było to skutkiem słabego popytu ze strony pogrążonego w kryzysie przemysłu w Europie. Wzrosły natomiast obrotu towarów rolnych (o 22,7%) i innych suchych ładunków masowych, co było skutkiem rozpoczęcia pracy nowego terminalu masowego. Port Rotterdam odnotował spadek obrotów z regionem Ameryki Północnej (o 23,1%). Wzrósł natomiast import towarów skonteneryzowanych z Azji. Mniejsze były przeładunki w segmencie ro-ro.

— Pierwsze trzy miesiące tego roku charakteryzowały się wysokim stopniem zmienności w handlu światowym w wyniku zagrożenia cłami importowymi w Stanach Zjednoczonych oraz konfliktów na Ukrainie i Bliskim Wschodzie. Ta zmienność doprowadziła do niepewności wśród firm w obszarach handlu i inwestycji. Widzimy to w wolumenach przeładunków i chęci inwestowania. W tych niepewnych czasach nadal ważne jest, aby Port Rotterdam, wspólnie z rządami krajowymi i europejskimi, kontynuował pracę nad konkurencyjnym klimatem inwestycyjnym w Europie — skomentował Boudewijn Siemons, prezes Zarządu Portu Rotterdam. 

Czytaj też: Port Rotterdam przeładował więcej kontenerów w 2024 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close