Port Rotterdam przeładował więcej kontenerów w 2024 r.
Przeładunki portu Rotterdam spadły o 0,7% w 2024 r. Całkowite przeładunki wyniosły 435,8 mln ton, w porównaniu do 438,8 mln ton w tym samym okresie ubiegłego roku. Spadek obrotów wynika głównie z niższego przeładunku węgla i ropy naftowej. Wzrost odnotowano w segmencie kontenerów.

Przeładunki suchych ładunków masowych wzrosły o 0,8% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, co wynikało głównie z wyższych obrotów rudy żelaza i złomu. Ten segment wzrósł o 5,7% do 29,7 mln ton ze względu na niewielki wzrost produkcji stali w Niemczech, uzupełnianie zapasów w pierwszej połowie roku i wzrost reeksportu rudy żelaza. Segment „Inne suche ładunki masowe” (minerały przemysłowe, rudy metali nieżelaznych, nawozy, sól itp.) również odnotował wzrost o 21,5%*. Jest to niezwykłe, ponieważ produkcja przemysłowa pozostaje pod presją, a popyt na surowce nie rośnie. Wzrost w tym segmencie jest odpowiedzią na gwałtowny spadek w 2023 r. i dotyczy raczej uzupełniania zapasów niż strukturalnego wzrostu popytu. Przeładunki węgla spadły o 18% z powodu niskiego popytu na węgiel energetyczny do wytwarzania energii. Popyt na węgiel energetyczny spadł z powodu konkurencji ze strony gazu, który stał się tańszy, i odnawialnych źródeł energii.
Masowe ładunki płynne
Segment masowych ładunków płynnych zmniejszył się o 2,7% do 200 milionów ton. Przeładunki ropy naftowej spadły o 4,5% do 97,8 miliona ton z powodu konserwacji rafinerii w Rotterdamie i zapleczu. Obroty produktów naftowych wzrosły o 0,8%, co było spowodowane większym handlem olejem opałowym i zwiększonym popytem na naftę. Przerób oleju napędowego spadł z powodu mniejszego popytu. Przerób LNG spadł o 5,3%. Podobnie jak w pozostałej części Europy, import spadł z powodu wysokiego poziomu zapasów. Przeładunki innych masowych ładunków płynnych spadły o 2,2%, głównie z powodu spadku przerobu paliw odnawialnych. Na przykład eksport do Szwecji był mniejszy z powodu niższego procentowego udziału biopaliw w mieszance w tym kraju.
Kontenery i ładunki drobnicowe
Obroty kontenerów w 2024 r. wzrosły o 2,5% w tonach do 133,4 miliona ton i o 2,8% w TEU do 13,8 miliona TEU. Wzrost w segmencie kontenerów można przypisać zwiększonej konsumpcji w Europie. Indeksacja płac i spadająca inflacja doprowadziły do wyższego dochodu rozporządzalnego i wzrostu popytu na dobra konsumpcyjne i żywność.
Ruch ładunków typu roll-on/roll-off (RoRo) pozostał stabilny dzięki silnemu czwartemu kwartałowi, napędzanemu przez wprowadzenie nowych usług i większych statków. Inne ładunki masowe spadły o 10% z powodu niższej przepustowości stali i produktów nieżelaznych, spowodowanej zmniejszonym popytem ze strony przemysłu europejskiego i sankcjami nałożonymi na rosyjskie aluminium.
Zarząd Portu miał dobry wynik finansowy. Przychody wzrosły o 4,8% do 882,0 mln euro. Koszty operacyjne wzrosły o 8,7% do 318,5 mln euro, co było spowodowane indeksacją płac i wyższymi kosztami operacyjnymi na utrzymanie i zarządzanie portem. W rezultacie zysk przed odsetkami, amortyzacją i podatkami (EBITDA) wzrósł o 2,7% do 563,5 mln euro. Zysk netto wzrósł o 40,2 mln euro do 273,7 mln euro. Głównymi źródłami przychodów są dochody z dzierżaw gruntów i opłat portowych. Dochody z dzierżaw gruntów wzrosły o 41,6 mln euro do 508,6 mln euro z powodu nowych umów, korekt cen i rozszerzeń umów. Przychody z opłat portowych spadły o 0,9% w 2024 r. do 336,5 mln euro. Było to spowodowane negatywnym efektem cenowym spowodowanym większymi rozmiarami zawinięć tankowców i kontenerowców. Ze względu na zmianę tras statków wokół Przylądka Dobrej Nadziei, mniej statków płynie do Europy, ale te, które płyną, są bardziej obciążone.