Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Rotterdam przeładował więcej kontenerów w 2024 r.

Przeładunki portu Rotterdam spadły o 0,7% w 2024 r. Całkowite przeładunki wyniosły 435,8 mln ton, w porównaniu do 438,8 mln ton w tym samym okresie ubiegłego roku. Spadek obrotów wynika głównie z niższego przeładunku węgla i ropy naftowej. Wzrost odnotowano w segmencie kontenerów.

fot. Port Rotterdam

Przeładunki suchych ładunków masowych wzrosły o 0,8% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, co wynikało głównie z wyższych obrotów rudy żelaza i złomu. Ten segment wzrósł o 5,7% do 29,7 mln ton ze względu na niewielki wzrost produkcji stali w Niemczech, uzupełnianie zapasów w pierwszej połowie roku i wzrost reeksportu rudy żelaza. Segment „Inne suche ładunki masowe” (minerały przemysłowe, rudy metali nieżelaznych, nawozy, sól itp.) również odnotował wzrost o 21,5%*. Jest to niezwykłe, ponieważ produkcja przemysłowa pozostaje pod presją, a popyt na surowce nie rośnie. Wzrost w tym segmencie jest odpowiedzią na gwałtowny spadek w 2023 r. i dotyczy raczej uzupełniania zapasów niż strukturalnego wzrostu popytu. Przeładunki węgla spadły o 18% z powodu niskiego popytu na węgiel energetyczny do wytwarzania energii. Popyt na węgiel energetyczny spadł z powodu konkurencji ze strony gazu, który stał się tańszy, i odnawialnych źródeł energii.

Masowe ładunki płynne

Segment masowych ładunków płynnych zmniejszył się o 2,7% do 200 milionów ton. Przeładunki ropy naftowej spadły o 4,5% do 97,8 miliona ton z powodu konserwacji rafinerii w Rotterdamie i zapleczu. Obroty produktów naftowych wzrosły o 0,8%, co było spowodowane większym handlem olejem opałowym i zwiększonym popytem na naftę. Przerób oleju napędowego spadł z powodu mniejszego popytu. Przerób LNG spadł o 5,3%. Podobnie jak w pozostałej części Europy, import spadł z powodu wysokiego poziomu zapasów. Przeładunki innych masowych ładunków płynnych spadły o 2,2%, głównie z powodu spadku przerobu paliw odnawialnych. Na przykład eksport do Szwecji był mniejszy z powodu niższego procentowego udziału biopaliw w mieszance w tym kraju.

Kontenery i ładunki drobnicowe

Obroty kontenerów w 2024 r. wzrosły o 2,5% w tonach do 133,4 miliona ton i o 2,8% w TEU do 13,8 miliona TEU. Wzrost w segmencie kontenerów można przypisać zwiększonej konsumpcji w Europie. Indeksacja płac i spadająca inflacja doprowadziły do ​​wyższego dochodu rozporządzalnego i wzrostu popytu na dobra konsumpcyjne i żywność.

Ruch ładunków typu roll-on/roll-off (RoRo) pozostał stabilny dzięki silnemu czwartemu kwartałowi, napędzanemu przez wprowadzenie nowych usług i większych statków. Inne ładunki masowe spadły o 10% z powodu niższej przepustowości stali i produktów nieżelaznych, spowodowanej zmniejszonym popytem ze strony przemysłu europejskiego i sankcjami nałożonymi na rosyjskie aluminium.

Zarząd Portu miał dobry wynik finansowy. Przychody wzrosły o 4,8% do 882,0 mln euro. Koszty operacyjne wzrosły o 8,7% do 318,5 mln euro, co było spowodowane indeksacją płac i wyższymi kosztami operacyjnymi na utrzymanie i zarządzanie portem. W rezultacie zysk przed odsetkami, amortyzacją i podatkami (EBITDA) wzrósł o 2,7% do 563,5 mln euro. Zysk netto wzrósł o 40,2 mln euro do 273,7 mln euro. Głównymi źródłami przychodów są dochody z dzierżaw gruntów i opłat portowych. Dochody z dzierżaw gruntów wzrosły o 41,6 mln euro do 508,6 mln euro z powodu nowych umów, korekt cen i rozszerzeń umów. Przychody z opłat portowych spadły o 0,9% w 2024 r. do 336,5 mln euro. Było to spowodowane negatywnym efektem cenowym spowodowanym większymi rozmiarami zawinięć tankowców i kontenerowców. Ze względu na zmianę tras statków wokół Przylądka Dobrej Nadziei, mniej statków płynie do Europy, ale te, które płyną, są bardziej obciążone.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close