Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W Norwegii i Australii ruszyły prace nad napędem jądrowym dla statków cywilnych

Branża żeglugi podejmuje kolejne kroki w kierunku rozwoju napędu jądrowego dla statków cywilnych. W Australii i Norwegii ruszyły badania nad zastosowaniem technologii małych reaktorów modułowych (SMR), które mogłyby zapewnić zeroemisyjny napęd dla statków. 

fot. VARD

Energią jądrowa jest jedną z technologii napędowych, które mogą w przyszłości wesprzeć branżę transportu morskiego w osiągnięciu celu zerowej emisji gazów cieplarnianych netto. Pionierskie prace nad zastosowaniem napędu atomowego w statkach handlowych prowadzono w latach 50 i 60-tych ubiegłego wieku w USA, Japonii i ZSRR, jednakże ze względu na wysokie koszty tej technologii i dostępność taniego paliwa bunkrowego zrezygnowano z wdrożenia napędu jądrowego na szeroką skalę. 

Sytuacja zmieniła się w ostatnich latach w związku z coraz ostrzejszymi regulacjami dotyczącymi redukcji emisji gazów cieplarnianych w żegludze oraz rozwojem technologii reaktorów SMR, które mają sporo potencjalnych zalet dla wykorzystania ich na statkach. Reaktory takie zajmują niewiele miejsca, a raz uruchomione mogą zapewniać energię dla statku nawet przez 20 lat bez konieczności wymiany elementów paliwowych. Obecnie małe reaktory modułowe są stosowane w napędach niektórych okrętów wojennych i łodzi podwodnych marynarek USA, Chin i Rosji. 

Kwestie bezpieczeństwa

Zanim napęd jądrowy będzie mógł być wprowadzony do zastosowań komercyjnych trzeba oprócz opracowania i przetestowania technologii małych reaktorów, przygotować standardy ich bezpiecznej eksploatacji w żegludze. Nad opracowaniem takich regulacji pracuje m.in. brytyjskie towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd’s Register. Kilka dni temu zawiązało ono współpracę z australijską firmą Seatransport zajmującą się projektowaniem statków oraz amerykańską spółką Deployable Energy. W ramach wspólnego projektu będą pracować nad konstrukcją pływających jednostek ratownictwa morskiego wyposażonych w napęd oparty na technologii reaktorów micromodularnych (MMR). Będą to jednostki o mocy 1 MWe, które będą zasilać amfibie o dł. 73 m, które będzie można wysyłać do misji ratunkowych w odległych regionach. Reaktory MMR mają pracować przez okres 8-10 bez wymiany paliwa. 

— W miarę jak technologia jądrowa przechodzi w zastosowania morskie, Lloyd’s Register zajmuje wyjątkową pozycję, aby pomóc w rozwijaniu tych inicjatyw. Wnosimy naszą bogatą historię w zakresie bezpieczeństwa morskiego i jądrowego, zapewniając solidne podstawy dla bezpiecznej, ubezpieczalnej i skalowalnej żeglugi zasilanej energią jądrową. Nasze bogate doświadczenie z małymi reaktorami modułowymi w sektorze obronnym dodatkowo dowodzi zaangażowania w bezpieczeństwo i innowacyjność — komentuje Claudene Sharp-Patel, dyrektor ds. technologii Lloyd’s Register.

Projekt norweski

Prace nad napędem jądrowym w żegludze prowadzone są również w Norwegii. Pod koniec ubr. spółka Vard we współpracy z armatorem Knutsen Tankers, Norweskim Uniwersytetem Nauki i Technologii, towarzystwem klasyfikacyjnym DNV oaz hiszpańską firmą doradczą IDOM zakończyła pierwszy etap projektu badawczego NuProShip dotyczącego zastosowania reaktorów SMR IV generacji w żegludze handlowej.

W rezultacie przeprowadzonych analiz wyłoniono 3 technologie, które potencjalnie mogłyby być wdrożone do zastosowań komercyjnych: amerykański reaktor wysokotemperaturowy z fluorkiem i stopionymi solami, wykorzystujący cząstki paliwa TRISO (trójstrukturalne izotropowe), amerykański reaktor gazowy chłodzony helem, również wykorzystujący cząstki paliwa TRISO, a także szwedzki projekt reaktora chłodzonego ołowiem. Obecnie ruszył drugi etap projektu NuProShip, który potrwa dwa lata. Następnie w ramach trzeciej fazy tego projektu skonstruowany zostanie prototypowy reaktor, który będzie później testowany na statku.

Prace nad napędem jądrowym dla żeglugi prowadzone są również w Chinach. Spółka CSSC zaprezentowała w 2023 r. projekt kontenerowca o pojemności 24 tys. TEU z reaktorem chłodzonym stopionymi solami. Projekt ten uzyskał certyfikat norweskiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.

Czytaj też: Chińczycy zbudują pierwszy na świecie kontenerowiec z napędem jądrowym

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close