Mniejszy ruch na Nowym Jedwabnym Szlaku
Przewozy kontenerowe na intermodalnym Nowym Jedwabnym Szlaku z Chin do Europy w pierwszym kw. 2025 skurczyły się o 25,87%. Mniejszy spadek zanotowano w przewozach z Chin do Polski — poinformował Eurasian Rail Alliance.

Od stycznia do marca br. przewieziono pociągami z Chin do Europy 63 266 TEU, podczas gdy w analogicznym okresie 2024 r. było to 85 348 TEU. Przewozy te były jednak o 5,5% wyższe niż w pierwszym kw. 2023 r. Na mniejsze zainteresowanie spedytorów usługą kolejową z Chin do Europy wpłynęła dekoniunktura gospodarcza i spadek cen frachtu morskiego.
Zdecydowana większość kontenerów wysyłanych z Chin do Europy pociągami trafia do Polski. W I kw. 2025 r. było to 49 220 TEU, czyli o 14,9% mniej niż w ubr. Był to jednakże znacznie wyższy wolumen niż w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. kiedy to przewieziono zaledwie 30 684 TEU. Przewozy intermodalne przez Małaszewicze do Polski utrzymały się na niezłym poziomie, co wynika z atrakcyjnego czasu przejazdu wynoszącego 9 i pół dnia, czyli znacznie krótszego niż w przypadku żeglugi oceanicznej, czy transportu intermodalnego na Korytarzu Środkowym, omijającym Rosję.
W przypadku innych destynacji spadek wolumenu na NJS był znaczący. Przewozy kontenerów do Niemiec wyniosły 2898 i był to spadek o 62,3%. Do Węgier przetransportowano zaledwie 108 TEU (-93%), a do Belgii 1098 TEU (-73%) a do Holandii 368 TEU (nieznaczny wzrost). W kierunku przeciwnym najwięcej ładunków wysłano z Niemiec: 7204 TEU (-23%) i Polski : 1662 TEU (-56%).
Czytaj też: Sidorowicz, Q4Rail: Sytuacja na Nowym Jedwabnym Szlaku wygląda obiecująco