Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Sidorowicz, Q4Rail: Sytuacja na Nowym Jedwabnym Szlaku wygląda obiecująco 

Pierwszy kwartał 2025 roku był stabilny dla operacji po Nowym Jedwabnym Szlaku. W marcu udało się odnotować rekordowy transit time dla pociągu z Chin. Wciąż nierozwiązany jest problem po nałożeniu nowego pakietu sankcji. Wraz z Marcinem Sidorowicz, ekspertem od NJS, dyrektorem Q4Rail przedstawiamy aktualną sytuację na Nowym Jedwabnym Szlaku. 

fot. Pixabay

Jak informowaliśmy w styczniu 2025 roku, wówczas sytuacja na Nowym Jedwabnym Szlaku była dość skomplikowana, w szczególności po wprowadzeniu 15. Pakietu sankcji oraz przyjęciu nowych praw sankcyjnych. Obecnie, jak wskazuje Dyrektor Marcin Sidorowicz, sytuacja uległa poprawie, a jest wręcz ona obiecująca. 

–Aktualna sytuacja na Nowym Jedwabnym Szlaku wygląda obiecująco. Widać poprawę w najważniejszym parametrze, czyli w czasie przejazdu w relacji terminal – terminal. Prowadzimy regularne pomiary kursujących składów. W marcu dla linii północnej transit time wyniósł 12 dni, w tym rekordowy pociąg, który jechał 6 dni. Wyruszył z terminala Changsha 9 marca, a na stację w Małaszewiczach przybył 15 marca. Były już w historii składy, które dojeżdżały do Polski w 8-9 dni, ale teraz odnotowaliśmy absolutny rekord. Obecnie dużo czasu poświęcamy, aby ponownie przekonać klientów do tego rozwiązania, które przy kłopotach transportu morskiego, jest cały czas atrakcyjną opcją – komentuje Marcin Sidorowicz, dyrektor w firmie Q4Rail. 

Jak zaznacza ekspert, transport kolejowy po NJS w I kwartale wciąż utrzymuje stabilne ceny. – Kolej jest stabilna cenowo, co jest także ważne w planowaniu zamówień. Ceny, jeśli ulegają zmianie, to z lekką korektą w dół, mamy niskie koszty zakupu kontenerów. Ważny jest również balans pomiędzy popytem, a możliwościami operacyjnymi terminali w Chinach. Wydaje się, że zachowana jest równowaga, dzięki czemu możemy zagwarantować klientom stabilność w realizowaniu harmonogramów. Na tej podstawie można pozytywnie myśleć o kolejnych miesiącach – optymistycznie dodał Sidorowicz. 

Jak już zostało wspomniane, na przełomie 2024 i 2025 roku realizację operacji na Nowym Jedwabnym Szlaku skomplikowały nowe sankcje, które dla operatorów były nagłe i niezapowiedziane. W konsekwencji na listę sankcyjną trafiły towary, które dotychczas jeździły po NJS bez żadnych problemów. Finalnie skończyło się na zatrzymaniu do rewizji grupy kontenerów, które czekały na rozstrzygnięcie.  

– Zdecydowanie sankcje to jedna z przyczyn pogorszenia się sytuacji na Nowym Jedwabnym Szlaku, począwszy od listopada 2024 roku. Problem nie pozostał w całości rozwiązany. Pomimo deklaracji przewoźników nie nastąpiły żadne złagodzenia przepisów w tym zakresie. Moim zdaniem sytuacja będzie utrzymywana przez Rosjan do końca roku i szanse na jakieś zmiany są minimalne. Po ostatniej naszej wizycie w Chinach widać, że sytuacja jest stabilnie niepewna, także dla operatorów pociągów. Niektóre kontenery zatrzymane w zeszłym roku wciąż nie zostały zwolnione. Część została zawrócona do Chin, co jest połowicznym sukcesem, ponieważ z jednej strony towar nie został zarekwirowany, a z drugiej proces powrotu jest długi, a na nadawcy ciążą dodatkowe koszty podatkowe oraz problemy z rozliczeniem poniesionych kosztów logistycznych – stwierdził Marcin Sidorowicz. 

Jak dodał dyrektor, w przypadku Q4Rail, firmie udało się dla kilku kontenerów skierowanych do powrotu do Chin uzyskać zgody na dalszy przewóz do Polski od UC w Rosji i przewoźnika ULTC, ale to są przypadki rzadkie, wymagają dodatkowych porozumień oraz ponownej deklaracji exportowej.

– Nowe rewizje nie są już masowo przeprowadzane. Są to sytuacje związane z losowymi kontrolami dokumentów, bardzo często bez przeładunku towarów. Wpływa to mimo wszystko negatywnie na ilości wolumenu, ponieważ dużo towarów które są objęte sankcjami z powodzeniem jeździło koleją w poprzednich latach. To potwierdza w dwustronnych rozmowach również strona chińska. Z pewnością złagodzenie sankcji jest potrzebne, ale także wprowadzi większe poczucie stabilności i bezpieczeństwa dla klientów, co na takiej trasie jest kluczowe dla osiągnięcia dobrych wyników – dodał dyrektor Sidorowicz. 

Korytarz Środkowy z problemami 

Znacznie gorzej sytuacja wygląda na Korytarzu Środkowym, który wydaje się, że swoje „złote miesiące” miał bezpośredniego po rozpoczęciu wojny na Ukrainie w 2022 roku. Transit time wydłużył się na tyle, że klienci zaczęli rezygnować z alternatywnego szlaku, a spedytorzy zaczęli wycofywać Middle Corridor ze swoich ofert. 

– Z Korytarzem Środkowym jest niestety tak jak przewidywaliśmy, tzn. szlak zupełnie zawiódł oczekiwania klientów. Szczególnie w okresie zimowym, gdzie Port w Aktau miał duże problemy i stanowił największy punkt kongestii. Trasa sama w sobie również była często zmieniana. Część kontenerów trafiała do Konstanci w Rumuni, cześć do Burgas w Bułgarii, a jeszcze inne były kierowane na drogę lądową przez Turcję, omijając przeprawę przez Morze Czarne. Finalnie czas przewozu został bardzo mocno rozchwiany. Z oferty wyjściowej 40-45 dni, finalizowaliśmy dostawę w czasie 50-70 dni w zależności od zlecenia. Biorąc pod uwagę dodatkowe problemy z procedurami tranzytowymi, gdzie nasze konsole poprzyjeżdżały z źle wystawionymi dokumentami, nie jest to jeszcze serwis, który może zmienić geografię logistyki. Wielu spedytorów już wycofało ten produkt z oferty – komentuje dyrektor Sidorowicz. – Z drugiej strony patrząc na sytuację w transporcie morskim, to mogłoby być rozwiązanie, które ma szansę na rynku przetrwać dłużej. W dużej mierze odgrywa tu jednak rola silnej presji ze strony konsumentów, dla których kolej to rozwiązanie które musi być szybkie i niezawodne. Klient dopłaca do transportu, a w przypadku Korytarza Środkowego, nawet +30% do tradycyjnej stawki kolejowej, tym samym oczekuje szybszego rozwiązania, które jednak nie spełnia tych oczekiwań – dodał.

Chiny będą szukać nowych rynków zbytu

Obecnie w świecie geopolityki bardzo duże zawirowanie spowodowało nałożenie cła przez Stany Zjednoczone na swoich partnerów handlowych. Zdaniem dyrektora, sytuacja ta może wiązać się ze zwiększeniem wymiany handlowej między Chinami a Europą. – Paradoksalnie może to pośrednio doprowadzić do zwiększenia handlu między Chinami a Europą, chociaż zależy to od kilku warunków. Chiny będą poszukiwać nowych rynków zbytu dla swoich towarów. To samo może dotyczyć produktów importowanych z USA, które w części mogą być sprowadzane alternatywnie z Azji. Wszystko zależy od ukierunkowanego efektu cenowego. Szczególnie potencjału można szukać w branży technologii motoryzacyjnej, części zamiennych, akumulatorów, elektroniki samochodowej czy zaawansowanych maszyn produkcyjnych – skomentował dyrektor Sidorowicz. 

Rozwój oferty na NJS

W pierwszej dekadzie 2025 roku, Q4Rail poczynił kroki do rozszerzenia swojej oferty na Nowym Jedwabnym Szlaku. – Aktualnie jesteśmy w trakcie negocjacji nowej umowy z jednym z głównych terminali kolejowych w Chinach. Pracujemy nad uruchomieniem nowego dedykowanego połączenie całopociągowego z Chin, które byłoby wypełnianie naszymi ładunkami, na bazie naszych kontenerów. Na innym terminalu podpisaliśmy porozumienie o alokacji na każdym składzie po 15 naszych jednostek, co jest maksymalną ilością przyznawaną przez platformę kolejową na tzw. public train. Równolegle prowadzimy dotychczasowe serwisy kolejowe w drobnicy. Wierzymy, że ten szlak będzie dalej rozwijany i wolumen wróci jeszcze w tym roku. Mówimy bardzo dużo o relacjach międzynarodowych, które wpływają na aktualny stan korytarza kolejowego – z reguły jest to wpływ negatywny – jednak cały czas jest to bogaty serwis, który daje nam duże możliwości rozwoju usług spedycyjnych. Posiadamy niezależny system monitoringu dla sieci kolejowej SMGS Zmieniliśmy zupełnie proces informacji dla klientów o statusach kontenerów, mamy realne narzędzie, które zmieniło zupełnie nasze możliwości. Jesteśmy w stanie dostarczać klientowi pozycje kontenera w dowolnie wybranym układzie tabelarycznym, graficznym, z pozycją na mapie, zaplanowaną trasą, przypisanymi czynnościami ekspedycyjnymi na stacjach kolejowych (przeładunki, postoje, rewizje), 7 dni w tygodniu 2 razy dziennie o stałej regularnej porze – poinformował dyrektor Q4Rail.  

Jak dodał dyrektor Sidorowicz, Q4Rail obecnie intensywnie koncentruje się na budowaniu własnych struktur w Chinach, wraz z biurem w Szanghaju, nad rozwojem usług na rynku lokalnym, tj. transportem drogowym, przeładunkami, rozliczaniu kosztów lokalnych, quality control i innych. 

– Nowości mamy dużo więcej, a wraz z nimi możliwości oferowania usługi kolejowej z Azji. Mam nadzieje, że będzie można o tym więcej opowiedzieć na kongresie Intermodal In Poland w Janowie Podlaskim – dodał Marcin Sidorowicz, dyrektor Q4Rail. 

Kongres INTERMODAL IN POLAND 2025 odbędzie się w dniach 11-13 czerwca. Jest to największe wydarzenie branży transport intermodalnego – więcej informacji o Kongresie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close