Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

MON chce sfinansować Drogę Czerwoną z funduszu na obronność

Ministerstwo Obrony Narodowej zabiega o przeznaczenie środków przesuniętych z Krajowego Programu Odbudowy na sfinansowanie budowy Drogi Czerwonej — inwestycji o strategicznym znaczeniu dla obronności i rozwoju Portu Gdynia. 

fot. mat. prasowe

W marcu br. rząd zadecydował o przesunięciu części środków z KPO na planowany Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności. Ustawa wprowadzająca ten fundusz ma zostać uchwalona jesienią br. Wcześniej na przesunięcie środków z KPO zgodę musi udzielić Komisja Europejska. Obecnie trwają negocjacje w tej sprawie, a decyzja podjęta ma zostać w czerwcu. 

Jak zapowiedział minister obrony narodowej, jednym z projektów, które będą mogły być sfinansowane z środków FBiO będzie Droga Czerwona, która usprawni przewóz ładunków, w tym także towarów podwójnego podwójnego zastosowania i ładunków militarnych z Portu Gdynia. Droga Czerwona została określona jako inwestycja strategiczna już ponad 10 lat temu, na jej budowę nalegali przedstawiciele władz USA, ale brakowało koncepcji sfinansowania tej inwestycji. MON zabiega o przeznaczenie na ten cel 4 mld zł, które mają zostać przesunięte z KPO do FBiO. 

— Polska jako pierwsza podjęła decyzję o przesunięciu 26 mld zł z KPO na FBiO. Jeśli uda się to wynegocjować z Komisją Europejską, to myślę, że Droga Czerwona będzie priorytetem. Będę wnioskować o to do ministra finansów i zabiegał, aby ta droga była wybudowana — powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz, minister obrony narodowe na antenie Polsat News. 

Etapy inwestycji

Zgodnie z decyzją podjętą w ubr. przez ministra infrastruktury w pierwszej kolejności powstać ma odcinek Drogi Czerwonej łączący drogę ekspresową S7 z Doliną Logistyczną na zapleczu Portu Gdynia oraz Węzłem Kwiatkowskiego położonym w sąsiedztwie terminali GCT i BCT, na którym odbywa się rozładunek sprzętu wojskowego. Ten fragment Drogi Czerwonej ma być oddany do użytku już w 2032 r. 

Kolejne etapy obejmuja jej przesunięcie aż do nowego terminala promowego oraz planowanego Portu Zewnętrznego. Inwestycja ta jest niezbednym warunkien do powstanie nowego terminalu kontenerowego w Gdyni. Druga Czerwona usprawni także róch samochodów ciężarowych do terminalu promowego, który został przeniesiony z poprzedniej lokalizacji w sąsiedztwie terminala BCT przy Estakadzie Kwiatkowskiego na Nabrzeże Polskie.

Czytaj także: Pierwszy odcinek Drogi Czerwonej ma być oddany do użytku w 2032 roku

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close