MON chce sfinansować Drogę Czerwoną z funduszu na obronność
Ministerstwo Obrony Narodowej zabiega o przeznaczenie środków przesuniętych z Krajowego Programu Odbudowy na sfinansowanie budowy Drogi Czerwonej — inwestycji o strategicznym znaczeniu dla obronności i rozwoju Portu Gdynia.

W marcu br. rząd zadecydował o przesunięciu części środków z KPO na planowany Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności. Ustawa wprowadzająca ten fundusz ma zostać uchwalona jesienią br. Wcześniej na przesunięcie środków z KPO zgodę musi udzielić Komisja Europejska. Obecnie trwają negocjacje w tej sprawie, a decyzja podjęta ma zostać w czerwcu.
Jak zapowiedział minister obrony narodowej, jednym z projektów, które będą mogły być sfinansowane z środków FBiO będzie Droga Czerwona, która usprawni przewóz ładunków, w tym także towarów podwójnego podwójnego zastosowania i ładunków militarnych z Portu Gdynia. Droga Czerwona została określona jako inwestycja strategiczna już ponad 10 lat temu, na jej budowę nalegali przedstawiciele władz USA, ale brakowało koncepcji sfinansowania tej inwestycji. MON zabiega o przeznaczenie na ten cel 4 mld zł, które mają zostać przesunięte z KPO do FBiO.
— Polska jako pierwsza podjęła decyzję o przesunięciu 26 mld zł z KPO na FBiO. Jeśli uda się to wynegocjować z Komisją Europejską, to myślę, że Droga Czerwona będzie priorytetem. Będę wnioskować o to do ministra finansów i zabiegał, aby ta droga była wybudowana — powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz, minister obrony narodowe na antenie Polsat News.
Etapy inwestycji
Zgodnie z decyzją podjętą w ubr. przez ministra infrastruktury w pierwszej kolejności powstać ma odcinek Drogi Czerwonej łączący drogę ekspresową S7 z Doliną Logistyczną na zapleczu Portu Gdynia oraz Węzłem Kwiatkowskiego położonym w sąsiedztwie terminali GCT i BCT, na którym odbywa się rozładunek sprzętu wojskowego. Ten fragment Drogi Czerwonej ma być oddany do użytku już w 2032 r.
Kolejne etapy obejmuja jej przesunięcie aż do nowego terminala promowego oraz planowanego Portu Zewnętrznego. Inwestycja ta jest niezbednym warunkien do powstanie nowego terminalu kontenerowego w Gdyni. Druga Czerwona usprawni także róch samochodów ciężarowych do terminalu promowego, który został przeniesiony z poprzedniej lokalizacji w sąsiedztwie terminala BCT przy Estakadzie Kwiatkowskiego na Nabrzeże Polskie.
Czytaj także: Pierwszy odcinek Drogi Czerwonej ma być oddany do użytku w 2032 roku