Pierwszy odcinek Drogi Czerwonej ma być oddany do użytku w 2032 roku
Pierwszy odcinek Drogi Czerwonej, inwestycji kluczowej dla rozwoju Portu Gdynia ma być gotowy w 2023 r. — poinformował Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Dla pozostały odcinków opracowywane jest studium komunikacyjne, które pozwoli na ustalenie zakresu inwestycji.
W odpowiedzi na interpelację posła Jarosława Wałęsy, przedstawiciel MI poinformował, że proces przygotowawczy do budowy Drogi Czerwonej w Gdyni rozpoczął się w październiku 2022 r, kiedy GDDKiA podpisała umowę z firmą Mosty Katowice ma na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tej inwestycji. Prace przygotowawcze mają potrwać do 2025 r. Zgodnie z umową będzie to droga krajowa ruchu przyspieszonego. Inwestycję podzielono na trzy odcinki:
- odcinek 1. Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego
- odcinek 2. Trasa Kwiatkowskiego – węzeł Ofiar Grudnia 70
- odcinek 3. Węzeł Ofiar Grudnia 70 – Terminal Promowy
Dla pierwszego odcinka wykonawca opracowuje koncepcję programową wraz z dokumentacją umożliwiającą złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Zakończenie prac nad koncepcją programową planowane jest na IV kwartał 2025 r. Złożenie wniosku o wydanie DŚU planowane jest na I kwartał 2026 r., uzyskanie DŚU – na I kwartał 2027 r. Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na II kwartał 2029 r., a zakończenie robót przewidziano w drugim kwartale 2032 r. Z informacji MI wynika, że dla trudnych technicznie odcinków drugiego i trzeciego finalizowane jest opracowanie studium komunikacyjnego, które ma na celu ustalenie zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji.
Trudna inwestycja
— Droga Czerwona jest projektowana w trudnych uwarunkowaniach terenowych, gdzie występuje gęsta zabudowa mieszkaniowa, handlowo-usługowa, przemysłowa, portowa, obiekty strategiczne (np. ciepłownia w Gdyni), gęsta sieć drogowa i kolejowa kolidująca z planowanym przebiegiem inwestycji, gęsta sieć infrastruktury różnych gestorów kolidująca z planowanym przebiegiem drogi, znacząca liczba inwestycji innych Inwestorów (m.in. PKP, Miasto Gdynia, Port Gdynia) będących na etapie przygotowania a także realizacji robót, kolidujących z planowanym przebiegiem drogi, wysoki poziom wód gruntowych — napisał Stanisław Bukowiec.
Mi wskazuje na wysoki koszt tej inwestycji, która objęta została szczególnym nadzorem resortu aby przyspieszyć moment rozpoczęcia robót budowlanych. W spotkaniach rady projektu uczestniczą przedstawiciele PKP PLK S.A., Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., Prezydenta Miasta Gdynia, Wójta Gminy Kosakowo i CPK Sp. z o.o.
Czytaj też: Uniwersalność Portu Gdynia sprawdza się w trudnym okresie zakłóceń geopolitycznych