DB Cargo AG rozmawia o przyszłości przewozów jednowagonowych
DB Cargo AG może zrezygnować z wykonywania przewozów jednowagonowych, jeśli rząd Niemiec nie zapewni odpowiedniego finansowania takich usług. Państwowy, niemiecki przewoźnik towarowy przechodzi proces restrukturyzacji w celu odzyskania rentowności.

W maju 2024 r. Komisja Europejska udzieliła rządowi Niemiec zgody na program subsydiowania przewozów jednowagonowych. Łącznie przez 5 lat Berlin zaplanował wydać 1,7 mld euro na dofinansowanie przewozów jednowagonowych i krótkich pociągów blokowych. W obecnej sytuacji gospodarczej, pomimo dofinansowania, przewozy te przynoszą firmom kolejowym straty – stwierdziła prezes DB Cargo Sigrid Nikutta w rozmowie z agencją DPA. W przypadku braku odpowiedniego dofinansowania z środków publicznych państwowy przewoźnik kolejowy będzie zmuszony do rezygnacji z takich usług.
— Mogę jasno powiedzieć w imieniu DB Cargo, że nie mogę pozwolić sobie na firmę przynoszącą stałe straty. Albo uda nam się sprawić, że transport jednowagonowy stanie się w Niemczech opłacalny finansowo – albo nie będziemy mogli kontynuować jego eksploatacji w tej formie — powiedziała Sigrid Nikutta.
Strategiczny segment logistyki
Przewozy jednowagonowe są kluczowe dla funkcjonowania takich branż jak hutnictwo, przemysł chemiczny, czy przemysł materiałów budowlanych, które odgrywają ważną rolę w niemieckiej gospodarce. Problemem dla DB Cargo AG jest jednak niska efektywność ekonomiczna takich przewozów, których dofinansowanie zdaniem przewoźnika jest niewystarczające.
Koleje Niemieckie znajdują się w trudnej sytuacji finansowej i przechodzą proces restrukturyzacji zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej. W celu pozyskania spłaty zadłużenia DB sprzedały swoją logistyczną spółkę DB Schenker grupie DSV. Z kolei DB Cargo wdraża program restrukturyzacji dotyczący infrastruktury, operacji i rentowności. Firma ta ma osiągnąć pozytywny wynik finansowy w 2025 r. — Mam jasne wytyczne – z Brukseli, z Niemiec i z rad nadzorczych: DB Cargo musi stać się rentowne. Znamy cel i wiemy również, co należy zrobić i jakie środki są konieczne — zapowiedziała prezes DB Cargo AG.
Do 2029 r. DB Cargo AG planuje zredukować zatrudnienie o 5000 osób i osiągnąć trwałą rentowność. Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej, DB nie może już pokrywać straty swojej spółki świadczącej przewozy towarowej pieniędzmi z zysków wypracowywanych przez inne jednostki organizacyjne Grupy.
Czytaj także: Sprzedaż DB Schenker – klucz do wyjścia z „kryzysu” grupy DB?