W Czechach rosną kombinowane przewozy naczep
W 2023 r. w Czechach koleje przewiozły rekordową liczbę naczep, a wg prognoz firmy konsultingowej SCI Verkehr do 2040 r. udział segmentu kontynentalnego w transporcie kombinowanym w tym kraju wzrośnie do 25%.

W 2023 r. w Republice Czeskiej pociągami przewieziono 54 525 tys. naczep, a łączna zdolność przewozowa naczep i nadwozi wymiennych w ramach transportu kombinowanego wyniosła 344 mln tonokilometrów. Był to jedyny rozwijający się segment transportu intermodalnego w tym kraju, gdyż przewozy kontenerów morskich w tym czasie spadły — poinformowało czeskie Centrum Badań Transportowych (CDV).
Zgodnie z prognozą SCI Verkhehr w kolejnych latach kontynentalne przewozy naczep i nadwozi wymiennych będą rozwijać się w Czechach w tempie 3,7% a morski transport kombinowany będzie rosnąć w tempie 2,8%. Oznacza to, że transport kombinowany wewnątrzeuropejski będzie stanowić coraz większą część przewozów intermodalnych. Segment ten jest wspierany przez władze czeskie m.in. w ramach Programu Operacyjnego Transport.
Efektywna logistyka
Z informacji CDV wynika, że operatorzy logistyczni potrafią efektywnie wykorzystywać zdolności przewozowe transportu kombinowanego. Prawie wszystkie naczepy i nadwozia wymienne transportowane koleją przewoziły ładunki w obu kierunkach w ramach serwisów intermodalnych. Udział przewozów kontynentalnych w transporcie intermodalnym wyniósł w 2023 r. Przewozy kontenerów morskich w Czechach wyniosły 729 047 jednostek, a praca przewozowa tego segmentu wyniosła 2,5 mln tkm. W perspektywie kolejnych dekad transport intermodalny zarówno w zakresie kontenerów morskich jak i przewozów naczep będzie się rozwijał.
— Widoczny jest pozytywny europejski trend wzrostowy w transporcie kolejowym kontenerów morskich ISO o długości 20 stóp i większych. Już dziś na wielu trasach alternatywne rozwiązanie do transportu kontenerów drogą lądową jest jedynie uzupełnieniem. Jeszcze wyższy wskaźnik wzrostu osiągnięto w kontynentalnym transporcie kombinowanym, realizowanym głównie za pomocą intermodalnych naczep drogowych. W tym segmencie istnieje znaczna przestrzeń do przeniesienia innej części transportu z dróg na kolej” – skomentował Libor Krejčí, ekspert CDV.
Dla dalszego rozwoju transportu kombinowanego oprócz inwestycji w infrastrukturę i terminale przeładunkowe konieczne jest też edukowanie przedsiębiorców o możliwościach intermodalu i jego potencjału dla zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej przygotowało platformę edukacyjną dla przewoźników, spedytorów i załadowców towarów a także dla samorządowców na temat funkcjonowania transportu kombinowanego.
Czytaj też: Czechy dofinansują inwestycje w terminalach, bocznicach i zakup taboru