Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W Czechach rosną kombinowane przewozy naczep

W 2023 r. w Czechach koleje przewiozły rekordową liczbę naczep, a wg prognoz firmy konsultingowej SCI Verkehr do 2040 r. udział segmentu kontynentalnego w transporcie kombinowanym w tym kraju wzrośnie do 25%.

fot. Pixabay

W 2023 r. w Republice Czeskiej pociągami przewieziono 54 525 tys. naczep, a łączna zdolność przewozowa naczep i nadwozi wymiennych w ramach transportu kombinowanego wyniosła 344 mln tonokilometrów. Był to jedyny rozwijający się segment transportu intermodalnego w tym kraju, gdyż przewozy kontenerów morskich w tym czasie spadły — poinformowało czeskie Centrum Badań Transportowych (CDV).

Zgodnie z prognozą SCI Verkhehr w kolejnych latach kontynentalne przewozy naczep i nadwozi wymiennych będą rozwijać się w Czechach w tempie 3,7% a morski transport kombinowany będzie rosnąć w tempie 2,8%. Oznacza to, że transport kombinowany wewnątrzeuropejski będzie stanowić coraz większą część przewozów intermodalnych. Segment ten jest wspierany przez władze czeskie m.in. w ramach Programu Operacyjnego Transport. 

Efektywna logistyka

Z informacji CDV wynika, że operatorzy logistyczni potrafią efektywnie wykorzystywać zdolności przewozowe transportu kombinowanego. Prawie wszystkie naczepy i nadwozia wymienne transportowane koleją przewoziły ładunki w obu kierunkach w ramach serwisów intermodalnych. Udział przewozów kontynentalnych w transporcie intermodalnym wyniósł w 2023 r. Przewozy kontenerów morskich w Czechach wyniosły 729 047 jednostek, a praca przewozowa tego segmentu wyniosła 2,5 mln tkm. W perspektywie kolejnych dekad transport intermodalny zarówno w zakresie kontenerów morskich jak i przewozów naczep będzie się rozwijał.

— Widoczny jest pozytywny europejski trend wzrostowy w transporcie kolejowym kontenerów morskich ISO o długości 20 stóp i większych. Już dziś na wielu trasach alternatywne rozwiązanie do transportu kontenerów drogą lądową jest jedynie uzupełnieniem. Jeszcze wyższy wskaźnik wzrostu osiągnięto w kontynentalnym transporcie kombinowanym, realizowanym głównie za pomocą intermodalnych naczep drogowych. W tym segmencie istnieje znaczna przestrzeń do przeniesienia innej części transportu z dróg na kolej” – skomentował Libor Krejčí, ekspert CDV. 

Dla dalszego rozwoju transportu kombinowanego oprócz inwestycji w infrastrukturę i terminale przeładunkowe konieczne jest też edukowanie przedsiębiorców o możliwościach intermodalu i jego potencjału dla zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej przygotowało platformę edukacyjną dla przewoźników, spedytorów i załadowców towarów a także dla samorządowców na temat funkcjonowania transportu kombinowanego. 

Czytaj też: Czechy dofinansują inwestycje w terminalach, bocznicach i zakup taboru

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close