Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Czechy dofinansują inwestycje w terminalach, bocznicach i zakup taboru

Komisja Europejska zatwierdziła czeski program dofinansowania budowy i modernizacji bocznic kolejowych. W następnych latach Czechy będą też wspierać finansowo inwestycje w terminalach intermodalnych i zakup elektrycznych lokomotyw dla przewozów towarowych. 

fot. Pixabay

Rząd Republiki Czeskiej planuje przeznaczyć 74 mln euro na wsparcie firm, które będą budować, remontować lub rozbudowywać bocznice kolejowe. Pomoc finansowa będzie też przeznaczona na inne inwestycje bezpośrednio powiązane z bocznicami takie jak wyposażenie firm w sprzęt przeładunkowy. W ramach programu wsparcia, zatwierdzonego przez Komisję Europejską firmy będą mogły pozyskać dofinasowanie pokrywające 49% kosztów kwalifikowanych. Program będzie  obowiązywał do końca 2027 r. KE uznała, że czeski schemat jest zgodny a artykułem 93 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii gdyż przyczynia się do promowania ekologicznego transportu i realizacji unijnej strategii zrównoważonej mobilności oraz Europejskiego Zielonego Ładu i nie zakłóca zasad konkurencji na rynku. 

Inwestycje w terminalach

Program bocznicowy to niejedyna forma wsparcia sektora kolejowego, którą wprowadzono w Czechach. W ramach innego programu rząd tego kraju przeznaczy 68,7 mln euro na dofinansowanie budowy, modernizacji i wyposażenia terminali intermodalnych. Program ten realizowany będzie do 2027 r. Jest to powtórzenie schematu wsparcia realizowanego w poprzedniej perspektywie budżetowej.

Czechy planują też przeznaczyć 180 mln euro na dofinansowanie zakupu taboru elektrycznego dla przewoźników pasażerskich i towarowych, którzy zrezygnują z trakcji spalinowej i będą korzystać z energii elektrycznej z źródeł odnawialnych. Program ten potrwa do 2026 r. — Ten program o wartości 180 mln euro pozwoli Czechom wspierać trakcję elektryczną, która jest bardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu szynowego i miejskiego w porównaniu z pojazdami napędzanymi olejem napędowym. Pomoże to Czechom osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu, jednocześnie zmniejszając ciężar rosnących kosztów energii elektrycznej dla przewoźników, klientów pasażerskich i towarowych — skomentowała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close