Czechy dofinansują inwestycje w terminalach, bocznicach i zakup taboru
Komisja Europejska zatwierdziła czeski program dofinansowania budowy i modernizacji bocznic kolejowych. W następnych latach Czechy będą też wspierać finansowo inwestycje w terminalach intermodalnych i zakup elektrycznych lokomotyw dla przewozów towarowych.

Rząd Republiki Czeskiej planuje przeznaczyć 74 mln euro na wsparcie firm, które będą budować, remontować lub rozbudowywać bocznice kolejowe. Pomoc finansowa będzie też przeznaczona na inne inwestycje bezpośrednio powiązane z bocznicami takie jak wyposażenie firm w sprzęt przeładunkowy. W ramach programu wsparcia, zatwierdzonego przez Komisję Europejską firmy będą mogły pozyskać dofinasowanie pokrywające 49% kosztów kwalifikowanych. Program będzie obowiązywał do końca 2027 r. KE uznała, że czeski schemat jest zgodny a artykułem 93 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii gdyż przyczynia się do promowania ekologicznego transportu i realizacji unijnej strategii zrównoważonej mobilności oraz Europejskiego Zielonego Ładu i nie zakłóca zasad konkurencji na rynku.
Inwestycje w terminalach
Program bocznicowy to niejedyna forma wsparcia sektora kolejowego, którą wprowadzono w Czechach. W ramach innego programu rząd tego kraju przeznaczy 68,7 mln euro na dofinansowanie budowy, modernizacji i wyposażenia terminali intermodalnych. Program ten realizowany będzie do 2027 r. Jest to powtórzenie schematu wsparcia realizowanego w poprzedniej perspektywie budżetowej.
Czechy planują też przeznaczyć 180 mln euro na dofinansowanie zakupu taboru elektrycznego dla przewoźników pasażerskich i towarowych, którzy zrezygnują z trakcji spalinowej i będą korzystać z energii elektrycznej z źródeł odnawialnych. Program ten potrwa do 2026 r. — Ten program o wartości 180 mln euro pozwoli Czechom wspierać trakcję elektryczną, która jest bardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu szynowego i miejskiego w porównaniu z pojazdami napędzanymi olejem napędowym. Pomoże to Czechom osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu, jednocześnie zmniejszając ciężar rosnących kosztów energii elektrycznej dla przewoźników, klientów pasażerskich i towarowych — skomentowała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej.