Transport intermodalny w 2024 r.: wzrost wolumenów, zmiana lidera rynku
Transport intermodalny w Polsce w 2024 r. zwiększył wolumeny przewożonych ładunków i zakres pracy przewozowej. Największym przewoźnikiem intermodalnym była spółka PCC Intermodal, która wyprzedziła PKP Cargo — poinformował Marcin Trela, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego podczas XIV Międzynarodowego Kongresu Kolejowego i Intermodalnego, który odbywa się w Wiśle.

Masa ładunków przewiezionych transportem intermodalnym w Polsce w ubr. wzrosła 13,2% i wyniosła 27,7 mln t. Praca przewozowa wzrosła o 10,5% i wyniosła 9,3 mld tkm. W systemie intermodalnym przewieziono 1,74 mln jednostek transportowych co było 9,6% więcej niż rok wcześniej. Licząc w jednostkach TEU wolumen ten wyniósł 2,715 mln i było to 11,8% więcej niż w 2023 r.
— Pomimo niepewnych czasów transport intermodalny może radzić sobie coraz lepiej w Polsce. Wskaźnik wykorzystania kolei w transporcie w naszym kraju jest wyższy niż w wielu państwach europejskich. Pod względem pracy przewozowej polskie koleje towarowe zajmują drugie miejsce w Europie, a polski transport intermodalny czwarte miejsce — powiedział Marcin Trela.
W 2024 r. nastąpiła zmiana na pozycji największego przewoźnika intermodalnego w Polsce, którym został PCC Intermodal. Udział tej firmy w rynku wyniósł 19,56% pod względem pracy przewozowej. Kolejne miejsca zajęły: PKP Cargo (18,71%), DB Cargo Polska (14,12%), Captrain Polska (5,61%), Metrans (5,5%), LTG Cargo Polska (4,92%), Alza Cargo (4,4%), LTE Polska (4,38%), Ecco Rail (3,71%).
PCC Intermodal był także największym przewoźnikiem intermodalnym pod względem przetransportowanej masy ładunków, a jego udział w rynku wyniósł 17,39%. Kolejne miejsca zajęły firmy PKP Cargo (16,43%), DB Cargo Polska (12,62%), Captrain Polska (6,33%), Metrans (5,86%), LTE Polska (5,73%), Eurasian Railway Carrier (5,65%), PKP LHS (3,61%), LTG Cargo Polska (3,57%), Alza Cargo (3,4%), Laude (3,38%).
Czytaj też: Przewozy kombinowane w Europie zanotowały wzrost w IV kwartale 2024 r.