Kraje Korytarza Środkowego zapowiadają dalsze inwestycje w infrastrukturę i cyfryzację
Przewozy kontenerów na intermodalnym Korytarzu Środkowym z Chin do Azerbejdżanu wzrosły o 176% w 2024 r. Kraje, przez które przebiega ta magistrala, planują inwestycje w infrastrukturę i cyfryzację w celu poprawy jej przepustowości i rozwoju wzajemnych relacji handlowych.

Wolumen towarów przeładowanych przez porty Kazachstanu i Azerbejdżanu w ubr. wyniósł 3,3 mln ton, o 20% więcej niż w 2023 r. Szybsza była dynamika przewozów intermodalnych na Korytarzu Środkowym, którym przetransportowano 56 500 TEU. Liczba pociągów kontenerowych z Chin do Azerbejdżanu wzrosła 33-krotnie w porównaniu z poprzednim rokiem.
Wcześniej Korytarz Środkowy nie cieszył się dużym zainteresowaniem operatorów logistycznych z powodu mało konkurencyjnego czasu przejazdu i wysokich kosztów. Problemy jakie pojawiły się w żegludze oceanicznej z powodu zagrożenia atakami partyzantów jemeńskich na Morzu Czerwonym spowodowały wzrost zainteresowania intermodalnymi alternatywami dla transportu morskiego, w tym także przewozami Korytarzem Transkaspijskim omijającym Rosję. Jedna z jego odnów będzie wkrótce prowadziła do Polski.
Plany inwestycyjne
Kraje przez które przebiega magistrala inwestują w modernizację infrastruktury liniowej i terminalowej w celu poprawy czasu przejazdu i zwiększenia przepustowości tego korytarza. 4 marca br. odbyło się w Baku walne zebranie Stowarzyszenia Transkaspijskiej Międzynarodowej Drogi Transportowej (TITR) podczas, którego omówiono wspólne przedsięwzięcia dla zwiększenia możliwości tego korytarza. Jednym z projektów będzie wdrożenie platformy cyfrowej Digital Trade Corridor, którą dostarczy spółka Global DCT z Singapuru. Narzędzie to pozwoli przyspieszyć odprawy celne i zwiększy transparentność operacji oraz możliwości kontroli transportów. Rozmawiano także o modernizacji linii Baku-Tibilisi-Kars, dzięki której jej przepustowość wzrośnie z 1 do 5 mln ton rocznie. Podczas zebrania stowarzyszenia TITR omówiono kwestie procesów logistycznych, bezpieczeństwa transportu. Zawarto porozumienie ws. opłat przewozowych i podniesienia prędkości pociągów towarowych na tej linii.
– Uczestnicy wydarzenia stwierdzili, że głównym celem jest zwiększenie efektywności systemu transportowego poprzez zapewnienie bezpieczeństwa ładunków, uzgodnienie jednolitych taryf i zwiększenie prędkości przepływu ładunków, co zaspokoi potrzeby wszystkich partnerów. Dzięki takiemu podejściu kraje Korytarza Środkowego odniosą długoterminowy sukces – napisano w komunikacie ADY Express.
Podczas spotkania zawarto również umowę ws. rozwoju żeglugi bliskiego zasięgu na Morzu Kaspijskim i rozbudowy możliwości logistyki portowej w Kazachstanie i Azerbejdżanie. Do stowarzyszenia przyjęto trzy firmy: Xian Free Trade Por z Chin, Poti Trans Terminals z Kazachstanu oraz działającą w Polsce spółkę córkę Kolei Ukraińskich – UZ Cargo Poland. Koleje Ukraińskie chcą włączenia magistrali Odessa — Sławków do Korytarza Środkowego z wykorzystaniem połączenia promowego miedzy Poti w Gruzji a Odessą.
Czytaj też: Koleje Ukraińskie chcą wozić kontenery promami z Gruzji do Odessy