Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kraje Korytarza Środkowego zapowiadają dalsze inwestycje w infrastrukturę i cyfryzację

Przewozy kontenerów na intermodalnym Korytarzu Środkowym z Chin do Azerbejdżanu wzrosły o 176% w 2024 r. Kraje, przez które przebiega ta magistrala, planują inwestycje w infrastrukturę i cyfryzację w celu poprawy jej przepustowości i rozwoju wzajemnych relacji handlowych. 

ilustracja: TITR

Wolumen towarów przeładowanych przez porty Kazachstanu i Azerbejdżanu w ubr. wyniósł 3,3 mln ton, o 20% więcej niż w 2023 r. Szybsza była dynamika przewozów intermodalnych na Korytarzu Środkowym, którym przetransportowano 56 500 TEU. Liczba pociągów kontenerowych z Chin do Azerbejdżanu wzrosła 33-krotnie w porównaniu z poprzednim rokiem. 

Wcześniej Korytarz Środkowy nie cieszył się dużym zainteresowaniem operatorów logistycznych z powodu mało konkurencyjnego czasu przejazdu i wysokich kosztów. Problemy jakie pojawiły się w żegludze oceanicznej z powodu zagrożenia atakami partyzantów jemeńskich na Morzu Czerwonym spowodowały wzrost zainteresowania intermodalnymi alternatywami dla transportu morskiego, w tym także przewozami Korytarzem Transkaspijskim omijającym Rosję. Jedna z jego odnów będzie wkrótce prowadziła do Polski.

Plany inwestycyjne

Kraje przez które przebiega magistrala inwestują w modernizację infrastruktury liniowej i terminalowej w celu poprawy czasu przejazdu i zwiększenia przepustowości tego korytarza. 4 marca br. odbyło się w Baku walne zebranie Stowarzyszenia Transkaspijskiej Międzynarodowej Drogi Transportowej (TITR) podczas, którego omówiono wspólne przedsięwzięcia dla zwiększenia możliwości tego korytarza. Jednym z projektów będzie wdrożenie platformy cyfrowej Digital Trade Corridor, którą dostarczy spółka Global DCT z Singapuru. Narzędzie to pozwoli przyspieszyć odprawy celne i zwiększy transparentność operacji oraz możliwości kontroli transportów. Rozmawiano także o modernizacji linii Baku-Tibilisi-Kars, dzięki której jej przepustowość wzrośnie z 1 do 5 mln ton rocznie. Podczas zebrania stowarzyszenia TITR omówiono kwestie procesów logistycznych, bezpieczeństwa transportu. Zawarto porozumienie ws. opłat przewozowych i podniesienia prędkości pociągów towarowych na tej linii. 

– Uczestnicy wydarzenia stwierdzili, że głównym celem jest zwiększenie efektywności systemu transportowego poprzez zapewnienie bezpieczeństwa ładunków, uzgodnienie jednolitych taryf i zwiększenie prędkości przepływu ładunków, co zaspokoi potrzeby wszystkich partnerów. Dzięki takiemu podejściu kraje Korytarza Środkowego odniosą długoterminowy sukces – napisano w komunikacie ADY Express.

Podczas spotkania zawarto również umowę ws. rozwoju żeglugi bliskiego zasięgu na Morzu Kaspijskim i rozbudowy możliwości logistyki portowej w Kazachstanie i Azerbejdżanie. Do stowarzyszenia przyjęto trzy firmy: Xian Free Trade Por z Chin, Poti Trans Terminals z Kazachstanu oraz działającą w Polsce spółkę córkę Kolei Ukraińskich – UZ Cargo Poland. Koleje Ukraińskie chcą włączenia magistrali Odessa — Sławków do Korytarza Środkowego z wykorzystaniem połączenia promowego miedzy Poti w Gruzji a Odessą. 

Czytaj też: Koleje Ukraińskie chcą wozić kontenery promami z Gruzji do Odessy

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close