Zmiany na liście największych linii żeglugi kontenerowej na świecie
Francuska grupa CMA CGM zastąpiła Maersk na drugiej pozycji rankingu największych linii żeglugi kontenerowej licząc wielkość aktywnej floty jak i zamówionych statków. MSC umacnia się na pierwszej pozycji, a koncentracja tego rynku w kolejnych latach będzie rosnąć — tak wynika z najnowszego rankingu największych linii żeglugi kontenerowych opublikowanego przez Alphaliner.

Szwajcarsko-włoski armator Mediterranean Shipping Company posiada obecnie największą flotę kontenerowców, której łączna pojemność wynosi ponad 6,4 mln TEU. Firma ta ma także największy portfel zmówień na moce przerobowe — łącznie jest to ponad 2 mln TEU, co stanowi 31,9% wielkości posiadanej floty. Oznacza, to że MSC w najbliższych miesiącach umocni się na pierwszym miejscu rankingu największych linii żeglugowych na świecie. MSC wyprzedziła Maerska w 2021 r.
Zmiana natomiast nastąpiła na drugim miejscu, na które weszła francuska grupa CMA CGM, której zdolność przewozowa floty wynosi obecnie 3,9 mln TEU, a w zamówieniu ma kontenerowce o łącznej pojemności 1,5 mln TEU. Duński Maersk posiada w służbie statki o pojemności 4,5 mln TEU, lecz jego portfel zamówień obejmuje łącznie 742 tys. TEU, co oznacza że suma posiadanej jak i zamówionej zdolności przewozowej jest mniejsza niż grupy CMA CGM. Firma ta ogłosiła niedawno plany dużych inwestycji w flotę statków pływających pod bandera USA, co jest odpowiedzią na zapowiedź Donalda Trumpa wprowadzenia opłat na statki produkcji chińskiej zawijające do amerykańskich portów.
Czytaj też: CMA CGM wpasowuje się w plany Donalda Trumpa
Na czwartym miejscu uplasowało się chińskie COSCO, które posiada 3,35 mln TEU pojemności kontenerowców i 864 tys. TEU w zamówieniach. Piąte miejsce zajmuje niemiecki Hapag-Lloyd, którego flota wynosi 2,3 mln TEU, a portfel zamówień 442 tys. TEU.
Kolejne miejsca w rankingu
Na pozycji szóstej również nastąpi zmiana, miejsce japońskiego ONE (Ocean Network Express), która posiada 1,98 mln TEU zdolności przewozowej w służbie i 610 tys. TEU w zamówieniach zajmie tajwański Evergreen Line, którego flota kontenerowców wynosi 1,79 mln TEU, a w zamówieniach ma 800 tys. TEU. Kolejne pozycje zajmą: HMM (913 tys. TEU) i Zim 781 tys. TEU. Na 9 miejsce wejdzie Wan Hai Lines, którego flota obecnie liczy 500 tys. TEU a zamówienia 331 tys. TEU i tym samym wyprzedzi grupę Yan Ming, której flota liczy 711 tys. TEU a zamówienia 77 tys. TEU oraz izraelski Zim, który ma 780 tys. aktywnej zdolności przewozowej i 31 tys. zamówionej.
Łącznie 7 największych linii żeglugi kontenerowej na świecie posiada 76% całej światowej zdolności przewozowej kontenerowców. W kolejnych latach biorąc pod uwagę wielkość zamówień na nowe statki największych armatorów, koncentracja tego rynku będzie dalej rosnąć. Biorąc pod uwagę aktywną flotę kontenerowców i pojemność zamówionych statków udział 7 największych przewoźników wynosi już 78%. W portfelach zamówień pierwszej siódemki operatorów linii kontenerowych na świecie na dzień 10 marca br. było ponad 6,95 mln TEU, a pozostałych linii z listy Top 100 Alphalinera ok. 1,2 mln TEU. Oznacza to, że zamówienia 7 największych firm na tym rynku są 5,7 razy większe niż reszty branży.
Obecnie w służbie znajduje się 7265 kontenerowców o łącznej pojemności 31,8 mln TEU i tonażu 377,9 mln DWT.
