Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

CMA CGM wpasowuje się w plany Donalda Trumpa

Francuska grupa logistyczna, największy przewoźnik kontenerowy na świecie – CMA CGM zainwestuje co najmniej 20 mld USD w logistykę morską i lotniczą oraz w przemysł stoczniowy w USA. Potwierdził to prezes i dyrektor generalny grupy Rodolphe Saadé Saadé podczas spotkania 6 bm. z Donaldem Trumpem. Prezydent Stanów Zjednoczonych przyjął go w Gabinecie Owalnym. 

fot. Pixabay

W powściągliwych komentarzach zwraca się uwagę na dwie sprawy. Inwestycje francuskiej grupy wychodzą naprzeciw decyzjom i planom Trumpa w sprawach rozwoju gospodarki morskiej USA, przyczyniając się – według założeń – do utworzenia w najbliższych czterech latach 10 000 miejsc pracy. Trump niedawno krytykował zagraniczne linie żeglugowe za „czerpanie ogromnych zysków z dostępu do amerykańskich portów”. 

Ponadto inwestycje francuskiej grupy, wraz z zakupem przed kilku dniami przez nią terminali od chińskiej grupy Hutchison nie tylko wywinduje ją na pozycję nr 1 także wśród zarządców terminali kontenerowych, ale ponadto  zapoczątkuje okres zmian w sieciach połączeń kontenerowych. Nowy status CMA CGM jako samodzielnego operatora na głównych trasach wschód-zachód – spowoduje, że jego statki będą zawijać do nowo nabytych terminali, podczas gdy inni rywale będą prawdopodobnie dążyć do przeniesienia z nich działalności.  

Patrz: Największa od lat transakcja na rynku operatorów terminali kontenerowych

Plany inwestycje w logistyce morskiej

Saadépowiedział podczas spotkania z Trumpem, że CMA CGM planuje potroić wielkość swojej floty pływającej pod banderą USA – z 10 do 30 statków, przeznaczając na ich kupno ok. 8 mld dolarów.Flotę tę obsługuje spółka zależna American President Lines (APL). Jest zarejestrowana w Stanach Zjednoczonych i m.in. obsługuje wojskowe statki handlowe z amerykańskimi marynarzami. 

Francuski przewoźnik zapowiedział, że przeszkoli również i zatrudni więcej amerykańskich członków załogi do obsługi nowych statków. Ponadto firma zobowiązała się do rozbudowy istniejącej infrastruktury portowej w: Nowym Jorku, Los Angeles, Houston, Miami i Dutch Harbor na Alasce, aby poprawić ich wydajność i zwiększyć przeładunki towarów kontenerach. Grupa przeznacza na to 4 mld dol.

W komunikacie prasowym podano, że pieniądze „przyspieszą instalację technologii cyfrowych i przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa pracowników portowych i ładunków”. Obecnie CMA CGM kontroluje dwa terminale kontenerowe w porcie w Nowym Jorku i New Jersey oraz duży terminal w porcie w Los Angeles.  

Rozbudowa stoczni 

Saadé zapowiedział ponadto, że wkrótce ogłosi dalsze inwestycje w amerykański przemysł stoczniowy – o nie znanej jeszcze wartości. Z krajowych stoczni mają pochodzić w przyszłości statki, które zasilą m.in. grupę CMA CGM/APL. Zakłada się, że nowe kontenerowce trafiające do APL zostaną jeszcze zakupione w Korei Płd.

Trump ogłosił niedawno, że zamierza ożywić amerykański przemysł stoczniowy i sektor handlu morskiego, aby konkurować z Chinami i wzmocnić bazę przemysłu wojskowego. Podczas spotkania z prezesem CMA CGM dodał, że w przyszłym tygodniu planuje ogłosić nowy program rządowy dla przemysłu stoczniowego, co prawdopodobnie zaszkodzi tonażowi produkowanemu w Chinach i spowoduje znaczne problemy z łańcuchem dostaw.

Ma to też związek z propozycją USTR (Biuro Przedstawiciela Handlowego Stanów Zjednoczonych), by naliczać opłaty za każde zawinięcie do portu amerykańskiego statku wybudowanego w Chinach. „Jeżeli zostanie ona przyjęta, prawdopodobnie spowoduje to znaczne zakłócenia na światowym rynku żeglugowym, szczególnie w segmencie tankowców i kontenerowców, prowadząc do wyższych stawek frachtowych, co może napędzić inflację i podnieść koszty logistyczne dla amerykańskich firm” – komentowali analitycy Xclusiv Shipbrokers w niedawnym raporcie, dodając: „Co więcej, wielu armatorów może całkowicie omijać amerykańskie porty, aby ominąć dodatkowe koszty, co potencjalnie prowadzi do nierównowagi w podaży i popycie na statki”.

Logistyka lotnicza i magazynowanie

Prezes Rodolphe Saadé w komunikacie prasowym zapowiedział ponadto, że oddział linii lotniczych cargo CMA CGM otworzy lotniczy węzeł towarowy w Chicago i zakupi pięć nowych amerykańskich samolotów towarowych Boeing 777, które będą obsługiwane przez amerykańskich pilotów. CMA CGM Air Cargo eksploatuje obecnie trzy frachtowce Boeing 777 i jeden Airbus A330. Jesienią ub.r. grupa uruchomiła połączenie transpacyficzne z użyciem jednego Boeinga 777.

Z wcześniejszych informacji wynika, że konglomerat transportu towarowego, którego właścicielem jest Bollare Logistics (przejęta przez CMA CGM) i Ceva Logistics zapowiedział, że zabezpieczy platformy logistyczne magazynowe i motoryzacyjne w całych Stanach Zjednoczonych, aby zapewnić klientom większe możliwości łańcucha dostaw. Na inwestycje logistyczne w USA grupa francuska przeznacza 7 mld dol., a 1 miliard na rozwój przewozów ładunków cargo lotniczego.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close