Największa od lat transakcja na rynku operatorów terminali kontenerowych
Konsorcjum złożone z dywizji operacyjnej ds. eksploatacji portów międzynarodowej linii żeglugowej Mediterranean Shipping Company SA oraz spółka BlackRock przejmie od grupy CK Hutchison 80 proc. udziałów w jego portfolio 43 globalnych terminali, w tym GCT Gdynia. W równoległej umowie Hutchison sprzeda 90 proc. udziałów w Panama Ports Company, która obsługuje terminale w Balboa i Cristobal w Panamie.

W szczególności ta druga umowa może być postrzegana jako zwycięstwo Donalda Trumpa, który wielokrotnie twierdził, że „Chiny rządzą Kanałem Panamskim”. Rząd Panamy odpowiadał, że przegląda kontrakty z Hutchisonem, a prokurator generalny kraju złożył niedawno wyjaśnienia w sprawie sądowego przedłużeniu w 2021 r. kontraktu z Hutchisonem. Obecnie część umowy MSC – Hutchison dotycząca terminali panamskich będzie wymagała potwierdzenia przez rząd Panamy na proponowanych warunkach. Obie transakcje zmienią istotnie rozkład sił na rynku logistyki morskiej, zarówno wśród operatorów terminali kontenerowych, jak i przewoźników (patrz: tabela poniżej).
Transakcja
Należąca do Li Ka-shinga firma CK Hutchison zawarła przedwstępną umowę z MSC i BlackRock i na sprzedaż 80 proc. swojego gigantycznego działu portowego – za kwotę 22,8 mld USD. Obejmuje zbycie 43 terminali ze 199 miejscami do cumowania w 23 krajach. . Sprzedaż terminali nie obejmuje żadnych udziałów w HPH Trust, który zarządza portami w Hongkongu, Shenzhen i południowych Chinach. Do tej pory Terminal Investment Limited (TiL) z grupy MSC niemal się zrównał z Hutchisonem pod względem przeładunków towarów w kontenerach.
BlackRock – największa na świecie firma zarządzająca aktywami. Jest już znaczącym inwestorem w porty za pośrednictwem swojego przejętej w ub.r. spółki Global Infrastructure Partners. The Wall Street Journal informuje, że GIP koncentruje się na energetyce, transporcie oraz infrastrukturze odpadowej i wodnej, w tym na przejęciach w 2024 r. w amerykańskim sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Obie umowy są wstępne, zawarte po procesie przetargowym prowadzonym przez CK Hutchison. Konsorcjum BlackRock – TiL ma jeszcze dopełnić warunków „należytej staranności”. Wszyscy zainteresowani dążą do podpisania ostatecznych umów 2 kwietnia lub wcześniej.
Grupa MSC
MSC – który pod względem zdolności przewozowych jest już największym armatorem kontenerowym na świecie – agresywnie rozwija wszystkie części swojej działalności, w tym operacje terminalowe. Niedawno zakończyła umowę z miastem Hamburg na przejęcie 49 procent operacji terminalowych w Hamburgu, a także w zeszłym roku umowy nabycia kilku terminali na kluczowych rynkach światowych. Komentując wynik negocjacji z CK Hutchison Diego Aponte, który jest przewodniczącym TiL i prezesem MSC Group, powiedział: „Jesteśmy bardzo skoncentrowani na tej branży i wiemy, że inwestycja w Hutchison Ports będzie bardzo opłacalną inwestycją komercyjną”.
Sprzedaż przez Hutchisona terminali w Panamie prawdopodobnie zmniejszy presję Stanów Zjednoczonych na ten kraj. Zaangażowanie Hutchisona w Panamie sięga 1997 r., czyli czasów przekazania kanału na mocy traktatu ze Stanami Zjednoczonymi. Firma ta zarządza terminalami na obu końcach Kanału Panamskiego – w Balboa i Cristobal. Aktualna koncesja została przedłużona do 2047 roku.
Grupa CK Hutchison
Hutchison Ports był pierwszym globalnym operatorem terminali, który na początku lat 90. wyszedł poza swoją początkową działalność w Hongkongu, aby inwestować za granicą – w portach Felixstowe (Wielka Brytania) i w Shenzhen (Chiny kontynentalne). Szybko zbudował portfolio, które przez wiele lat było największą siecią terminali kontenerowych na świecie.
Grupa rozwijała równolegle inne rodzaje działalności tworząc konglomerat biznesowy – w nieruchomościach, telekomunikacji i handlu detalicznym. W ciągu ostatnich 20 lat dominacja portowa CK Hutchison wśród globalnych operatorów terminali spadła z pierwszego na szóste miejsce. Z kolei przejęcie MSC – i jego nowy status jako samodzielnego operatora głównych połączeń wschód-zachód – prawdopodobnie spowoduje reorganizację globalnej sieci połączeń do nowo nabytych terminali.

Najwięksi na świecie operatorzy terminali kontenerowych (dane za 2023 r.) źródło: Drewry