Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Największa od lat transakcja na rynku operatorów terminali kontenerowych

Konsorcjum złożone z dywizji operacyjnej ds. eksploatacji portów międzynarodowej linii żeglugowej Mediterranean Shipping Company SA oraz spółka BlackRock przejmie od grupy CK Hutchison 80 proc. udziałów w jego portfolio 43 globalnych terminali, w tym GCT Gdynia. W równoległej umowie Hutchison sprzeda 90 proc. udziałów w Panama Ports Company, która obsługuje terminale w Balboa i Cristobal w Panamie. 

fot. Gualberto107 Wikimedia Commons

W szczególności ta druga umowa może być postrzegana jako zwycięstwo Donalda Trumpa, który wielokrotnie twierdził, że „Chiny rządzą Kanałem Panamskim”. Rząd Panamy odpowiadał, że przegląda kontrakty z Hutchisonem, a prokurator generalny kraju złożył niedawno wyjaśnienia w sprawie sądowego przedłużeniu w 2021 r. kontraktu z Hutchisonem. Obecnie część umowy MSC – Hutchison dotycząca terminali panamskich będzie wymagała potwierdzenia przez rząd Panamy na proponowanych warunkach. Obie transakcje zmienią istotnie rozkład sił na rynku logistyki morskiej, zarówno wśród operatorów terminali kontenerowych, jak i przewoźników (patrz: tabela poniżej).

Transakcja

Należąca do Li Ka-shinga firma CK Hutchison zawarła przedwstępną umowę z MSC i BlackRock i na sprzedaż 80 proc. swojego gigantycznego działu portowego – za kwotę 22,8 mld USD. Obejmuje zbycie 43 terminali ze 199 miejscami do cumowania w 23 krajach. .  Sprzedaż terminali nie obejmuje żadnych udziałów w HPH Trust, który zarządza portami w Hongkongu, Shenzhen i południowych Chinach. Do tej pory Terminal Investment Limited (TiL) z grupy MSC niemal się zrównał z Hutchisonem pod względem przeładunków towarów w kontenerach. 

BlackRock – największa na świecie firma zarządzająca aktywami. Jest już znaczącym inwestorem w porty za pośrednictwem swojego przejętej w ub.r. spółki Global Infrastructure Partners. The Wall Street Journal informuje, że GIP koncentruje się na energetyce, transporcie oraz infrastrukturze odpadowej i wodnej, w tym na przejęciach w 2024 r. w amerykańskim sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Obie umowy są wstępne, zawarte po procesie przetargowym prowadzonym przez CK Hutchison. Konsorcjum BlackRock – TiL ma jeszcze dopełnić warunków „należytej staranności”. Wszyscy zainteresowani dążą do podpisania ostatecznych umów 2 kwietnia lub wcześniej.

Grupa MSC

MSC – który pod względem zdolności przewozowych jest już największym armatorem kontenerowym na świecie – agresywnie rozwija wszystkie części swojej działalności, w tym operacje terminalowe. Niedawno zakończyła umowę z miastem Hamburg na przejęcie 49 procent operacji terminalowych w Hamburgu, a także w zeszłym roku umowy nabycia kilku terminali na kluczowych rynkach światowych. Komentując wynik negocjacji z CK Hutchison Diego Aponte, który jest przewodniczącym TiL i prezesem MSC Group, powiedział: „Jesteśmy bardzo skoncentrowani na tej branży i wiemy, że inwestycja w Hutchison Ports będzie bardzo opłacalną inwestycją komercyjną”.

Sprzedaż przez Hutchisona terminali w Panamie prawdopodobnie zmniejszy presję Stanów Zjednoczonych na ten kraj. Zaangażowanie Hutchisona w Panamie sięga 1997 r., czyli czasów przekazania kanału na mocy traktatu ze Stanami Zjednoczonymi. Firma ta zarządza terminalami na obu końcach Kanału Panamskiego – w Balboa i Cristobal. Aktualna koncesja została przedłużona do 2047 roku.

Grupa CK Hutchison

Hutchison Ports był pierwszym globalnym operatorem terminali, który na początku lat 90. wyszedł poza swoją początkową działalność w Hongkongu, aby inwestować za granicą – w portach Felixstowe (Wielka Brytania) i w Shenzhen (Chiny kontynentalne). Szybko zbudował portfolio, które przez wiele lat było największą siecią terminali kontenerowych na świecie. 

Grupa rozwijała równolegle inne rodzaje działalności tworząc konglomerat biznesowy – w nieruchomościach, telekomunikacji i handlu detalicznym. W ciągu ostatnich 20 lat dominacja portowa CK Hutchison wśród globalnych operatorów terminali spadła z pierwszego na szóste miejsce. Z kolei przejęcie MSC – i jego nowy status jako samodzielnego operatora głównych połączeń wschód-zachód – prawdopodobnie spowoduje reorganizację globalnej sieci połączeń do nowo nabytych terminali.


Najwięksi na świecie operatorzy terminali kontenerowych (dane za 2023 r.) źródło: Drewry

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close