Koleje Kazachskie uruchomiły nowe połączenie Chengdu – Łódź przez Turcję
Spółka Kolei Kazachskich KTZ Express we współpracy z China Railway Container Transport (CRCT) uruchomiła nowe połączenie między Chinami a Polską trasą omijającą Rosję. Pierwszy pociąg transportujący podzespoły do telewizorów wyruszył z Chengdu w kierunku Łodzi 3 marca.

Pociąg przejedzie trasą z Chin przez Kazachstan, Turkmenistan, Iran i Turcję. Czas przejazdu wyniesie między 52 a 60 dni. Jest to znacznie dłuższa trasa niż najszybsze połączenie Chengdu — Łódź przez Małaszewicze. Nowe połączenie ma usprawnić transport międzyszybko rozwijającymi się krajami Azji Środkowej a Chinami i Europą. W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie firm logistycznych z Europy współpracą gospodarczą z krajami środkowoazjatyckimi.
Czytaj też: Niemcy i kraje Azji Środkowej chcą rozwoju intermodalnych korytarzy transportowych
— Ta trasa nie tylko rozszerza możliwości transportowe regionu, ale także sprawia, że międzynarodowa logistyka staje się jeszcze bardziej elastyczna, szybka i niezawodna. Uruchomienie usługi potwierdza strategiczną rolę Kazachstanu jako kluczowego węzła tranzytowego i wzmacnia jego pozycję na mapie globalnego transportu ładunków — napisano w komunikacie Kolei Kazachskich.
Kazachstan dzięki swojej lokalizacji w centrum kontynentu euroazjatyckiego staje się jednym z najważniejszych hubów transportu intermodalnego w regionie. KTZ inwestują w rozbudowę infrastruktury przeładunkowej i stacji kolejowych na przejściach granicznych z Chinami. W efekcie możliwe jest zwiększenie przepustowości tych ważnych szlaków transportowych. 3 marca br. pobito rekord liczby pociągów towarowych obsłużonych na przejściu granicznym Altynkol – Khorgos, przez które może obecnie przyjeżdzać 15 pociągów na dobę. Wcześniej przepustowość tej stacji granicznej wynosiła 8 pociągów na dobę. Z kolei przepustowość przejścia granicznego Dostyk-Alashankou zostanie zwiększona od lipca br. z obecnych 14 do 28 pociągów w ciągu doby. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2025 r. wolumen ładunków przetransportowanych koleją rzez granicę chińsko-kazachską wzrósł o 18% i wyniósł 3,4 mln ton, z czego przez Dostyk przewieziono 2,2 mln t, a przez Altynkol 1,2 mln t (wzrost o 37% rok do roku).
Rozwój intermodalnych przewozów kolejowych między Europą a Azją będzie jednym z tematów Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2025. V edycja największego wydarzenia branży transportu intermodalnego w Polsce odbędzie się w dniach 11-13 czerwca br. Więcej informacji o Kongresie można znaleźć na stronie: https://intermodalinpoland.eu/