Niemcy i kraje Azji Środkowej chcą rozwoju intermodalnych korytarzy transportowych
Niemcy, Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan, Turkmenistan i Uzbekistan chcą rozwoju intermodalnego Korytarza Środkowego łączącego kraje Azji Środkowej z Europą. Przywódcy tych państw rozmawiali o współpracy handlowej i gospodarczej podczas szczytu w Berlinie.

W latach 2012 — 2022 wymiana handlowa między Unią Europejską a krajami Azji Środkowej wzrosła o 38,8%. Znaczenie Kazachstanu, Uzbekistanu i innych państw regionu dla gospodarki europejskiej wzrosło po wybuchu wojny w Ukrainie i nałożeniu przez UE sankcji gospodarczych na Rosję i Białoruś. Kraje Azji Środkowej stały się alternatywnymi dostawcami surowców energetycznych i innych produktów objętych sankcjami. Ponadto wzrosło znaczenie intermodalnego Korytarza Środkowego dla lądowych przewozów towarów między Chinami a UE. Rozwija się także eksport maszyn i innych produktów z Europy Kazachstanu, Uzbekistanu, czy Turkmenistanu. Z tego powodu coraz więcej europejskich firm logistycznych otwiera swoje przedstawicielstwa w tym regionie, czego przykładem jest HHLA.
Czytaj też: Grupa HHLA wspiera wymianę handlową między Europą a Azją Środkową
W ubiegłym tygodniu w Berlinie kanclerz Niemiec Olaf Scholz rozmawiał z prezydentami Kazachstanu, Uzbekistanu, Turkmenistanu, Kirgistanu i Tadżykistanu na temat współpracy gospodarczej. Niemcy są istotnym inwestorem jak i partnerem handlowym dla Azji Środkowej. W 2022 r. wymiana handlowa miedzy Niemcami a tym regionem wyniosła 11 mld dol. z czego 80% przypadało na Kazachstan. Podczas spotkania o mówiono wnioski z finansowanego przez Unię Europejską badania Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju nt. połączeń transportowych Azji Środkowej z Europą wzdłuż Korytarza Transkaspijskiego.
Global Gateway
W Berlinie rozmawiano m.in. o możliwości włączenie projektów rozbudowy i modernizacji infrastruktury portowej na Morzu Kaspijskim i Czarnym oraz infrastruktury w ramach inicjatywy UE Global Gatewey, która jest odpowiedzią na chińską inicjatywę Pasa i Drogi. — Dziś region Azji Centralnej staje się kluczowym ogniwem w światowym transporcie, pełniąc ważną rolę kontynentalnego pomostu na kierunkach Północ-Południe i Wschód-Zachód. Szczególne znaczenie ma rozwój szlaku transkaspijskiego i jego powiązanie ze strategią Global Gateway. W średnim okresie natężenie ruchu towarowego tym korytarzem może wzrosnąć pięciokrotnie. W tym celu prowadzone są systematyczne prace. Zapraszamy niemieckich partnerów do aktywnego udziału w rozwoju szlaku transkaspijskiego i portów Morza Kaspijskiego, a także wspólnej produkcji statków transportowych i tworzenia centrów logistycznych — powiedział po spotkaniu Kassym-Jomart Tokayev, prezydent Kazachstanu.
Politycy biorący udział w szczycie podkreślili cel, jakim jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego, rozwój alternatywnych szlaków dostaw energii, poprawa połączeń transportowych i tranzytowych oraz przejście w stronę gospodarki przyjaznej dla klimatu i środowiska. Podczas spotkania Scholz pochwalił również wysiłki Kazachstanu na rzecz zapobiegania omijania unijnych sankcji przeciw Rosji. W ostatnich tygodniach dostrzeżono problem czarnego rynku przewozu rosyjskich produktów w tym węgla przez Kazachstan i Wenezuelę i inne kraje.
Czytaj też: Rośnie czarny rynek przewozu morzem zakazanych towarów rosyjskich