Partnerzy portalu

Niemcy i kraje Azji Środkowej chcą rozwoju intermodalnych korytarzy transportowych

Niemcy, Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan, Turkmenistan i Uzbekistan chcą rozwoju intermodalnego Korytarza Środkowego łączącego kraje Azji Środkowej z Europą. Przywódcy tych państw rozmawiali o współpracy handlowej i gospodarczej podczas szczytu w Berlinie.

W latach 2012 — 2022 wymiana handlowa między Unią Europejską a krajami Azji Środkowej wzrosła o 38,8%. Znaczenie Kazachstanu, Uzbekistanu i innych państw regionu dla gospodarki europejskiej wzrosło po wybuchu wojny w Ukrainie i nałożeniu przez UE sankcji gospodarczych na Rosję i Białoruś. Kraje Azji Środkowej stały się alternatywnymi dostawcami surowców energetycznych i innych produktów objętych sankcjami. Ponadto wzrosło znaczenie intermodalnego Korytarza Środkowego dla lądowych przewozów towarów między Chinami a UE. Rozwija się także eksport maszyn i innych produktów z Europy Kazachstanu, Uzbekistanu, czy Turkmenistanu. Z tego powodu coraz więcej europejskich firm logistycznych otwiera swoje przedstawicielstwa w tym regionie, czego przykładem jest HHLA.

Czytaj też: Grupa HHLA wspiera wymianę handlową między Europą a Azją Środkową

W ubiegłym tygodniu w Berlinie kanclerz Niemiec Olaf Scholz rozmawiał z prezydentami Kazachstanu, Uzbekistanu, Turkmenistanu, Kirgistanu i Tadżykistanu na temat współpracy gospodarczej. Niemcy są istotnym inwestorem jak i partnerem handlowym dla Azji Środkowej. W 2022 r. wymiana handlowa miedzy Niemcami a tym regionem wyniosła 11 mld dol. z czego 80% przypadało na Kazachstan. Podczas spotkania o mówiono wnioski z finansowanego przez Unię Europejską badania Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju nt. połączeń transportowych Azji Środkowej z Europą wzdłuż Korytarza Transkaspijskiego.

Global Gateway

W Berlinie rozmawiano m.in. o możliwości włączenie projektów rozbudowy i modernizacji infrastruktury portowej na Morzu Kaspijskim i Czarnym oraz infrastruktury w ramach inicjatywy UE Global Gatewey, która jest odpowiedzią na chińską inicjatywę Pasa i Drogi. — Dziś region Azji Centralnej staje się kluczowym ogniwem w światowym transporcie, pełniąc ważną rolę kontynentalnego pomostu na kierunkach Północ-Południe i Wschód-Zachód. Szczególne znaczenie ma rozwój szlaku transkaspijskiego i jego powiązanie ze strategią Global Gateway. W średnim okresie natężenie ruchu towarowego tym korytarzem może wzrosnąć pięciokrotnie. W tym celu prowadzone są systematyczne prace. Zapraszamy niemieckich partnerów do aktywnego udziału w rozwoju szlaku transkaspijskiego i portów Morza Kaspijskiego, a także wspólnej produkcji statków transportowych i tworzenia centrów logistycznych — powiedział po spotkaniu Kassym-Jomart Tokayev, prezydent Kazachstanu.

Politycy biorący udział w szczycie podkreślili cel, jakim jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego, rozwój alternatywnych szlaków dostaw energii, poprawa połączeń transportowych i tranzytowych oraz przejście w stronę gospodarki przyjaznej dla klimatu i środowiska. Podczas spotkania Scholz pochwalił również wysiłki Kazachstanu na rzecz zapobiegania omijania unijnych sankcji przeciw Rosji. W ostatnich tygodniach dostrzeżono problem czarnego rynku przewozu rosyjskich produktów w tym węgla przez Kazachstan i Wenezuelę i inne kraje.

Czytaj też: Rośnie czarny rynek przewozu morzem zakazanych towarów rosyjskich

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close