Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W marcu odbędą się kolejne strajki we francuskich portach

We francuskich portach morskich odbyła się kolejna fala strajków dokerów, którzy domagają się wycofania rządowych planów reformy emerytalnej i poprawy warunków pracy. Związki zawodowe zapowiadają kontynuację akcji protestacyjnej w marcu. 

fot. Port Marsylia

W dniach 26-27 lutego w najwiekszych portach morskich we Francji pracownicy przeprowadzili kolejną akcję „martwy port” w proteście przeciwko planom reformy emerytalnej ogłoszonej przez rząd Emmanuela Macrona. W liście, który wysłano 25 lutego do prezydenta Francji list, w którym wskazano na złożoną „obietnicę” wyłączenia pracowników z reformy emerytalnej. Dzięki porozumieniu sektorowemu dokerzy mogą obecnie przechodzić na emeryturę w wieku 58 lat. Nowe prawo przesuwa wiek emerytalny na 60 lat. Związki zawodowe domagają się także rekompensat za pracę w warunkach uciążliwych w tym narażenie na kontakt z azbestem i nieregularne godziny pracy. 

Federacja pracowników portów zapowiada kolejne czterogodzinne strajki, które odbędą się 4, 6, 10, 12, 14, 24, 26 i 28 marca. Ponadto od 18 do 20 marca odbędzie się kolejny lokaut zakończony akcją „martwy port”. — Kontynuujemy walkę. Niektórzy o nas zapomnieli, więc chcemy, żeby nas usłyszano, ponieważ rząd Bayrou pozostaje głuchy. Zrobimy wszystko, żeby być zadowolonym – powiedział Christophe Claret, sekretarz związku zawodowego dokerów CGT Fos, w audycji radia Maritima.

Problem branży logistycznej

Strajki we francuskich portach są poważnym utrudnieniem dla branży logistycznej i powodują destabilizację łańcuchów dostaw. Tracą na tym operatorzy terminali, gdyż z powodu zakłóceń w portach francuskich 40% ładunków importowych i eksportowych Francji zostało w ostatnich tygodniach przekierowanych do portów w innych krajach europejskich. Utrata zaufania operatorów logistycznych do francuskiego sektora portowego może odbić się na planach inwestycyjnych i obniżyć konkurencyjność branży morskiej w tym kraju. Skorzystać na tym mogą sąsiedzi Francji. 

— Sytuacja w porcie Marsylia-Fos staje się nie do utrzymania. Powtarzające się od dwóch lat ruchy społeczne sparaliżowały działalność, uniemożliwiając wyładunek kontenerów i powodując dodatkowe koszty wynikające z trudnych warunków dostępu do portu (zmiany w rozkładach jazdy i planowaniu, odwoływanie spotkań itp.), podczas gdy przepływ towarów jest przekierowywany do innych portów europejskich, takich jak Genua i Barcelona — stwierdzono w oświadczeniu związku spedytorów z południowo-wschodniej Francji STMRA. 

Organizacja spedytorów AUTF wraz stowarzyszeniami firm logistycznych i przewoźników drogowych apelują do powrotu do dialogu władz ze związkami zawodowymi i wprowadzenia nadzwyczajnych środków w celu rozładowania zatorów w portach i obniżenia kosztów jakie ponoszą firmy logistyczne w związku z wydłużonym przetrzymywaniem ładunków w terminalach. W styczniu br. wg. stowarzyszenia TLF Overseas 23% firm logistycznych we Francji poniosło dodatkowe koszty z powodu przerw pracy w portach, a 21% firm odnotowało straty handlowe. 

Czytaj też: Strajki dokerów powodują chaos w łańcuchach dostaw we Francji

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close