Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Strajki dokerów powodują chaos w łańcuchach dostaw we Francji

W lutym odbędzie się kolejna seria czterogodzinnych strajków w portach morskich we Francji. Organizacje logistyczne ostrzegają, że przestoje w portach spowodują reperkusje w systemie transportowym tego kraju. 

fot. Rama, Wikimedia Commons

Protesty pracowników francuskich portów morskich rozpoczęły się w 2024 r. w związku z ogłoszoną w 2023 r. reformą emerytalną. Prezydent Francji Emmanuel Macron zapowiedział, że zmiany w systemie emerytalnym nie obejmą dokerów i pracowników portów. Dzięki porozumieniu sektorowemu mieli oni zachować prawo do przechodzenia na emeryturę w wieku 58 lat. W późniejszej propozycji legislacyjnej wiek ten podniesiono do 60 lat. Kwestią sporną jest także wprowadzenie dodatku za pracę w warunkach trudnych i szkodliwych. 

Federacja Portów i Doków CGT wezwała do strajków ostrzegawczych, aby wywrzeć presję na stronę rządową. Związkowcy chcą wykorzystać obecny kryzys polityczny we Francji i fakt, że rząd nie ma stabilnej większości w parlamencie. Poprzedni protest odbył się w dniach 30-31 stycznia br. Kolejne czterogodzinne strajki zapowiedziano na dni: 6, 10, 12, 14, 18, 20, 24, 26 i 28 lutego. Oznacza to, że co drugi dzień zakłócana będzie praca we francuskich terminalach morskich. W poprzednich strajkach brali udział pracownicy m.in. największych portów we Francji: Marsylii i le Havre. 

Konsekwencje strajków

Przeciwko takiej formie protestów wypowiadają się organizacje biznesowe i przedstawiciele zarządów portów, którzy wskazują, że kwestia, która jest przedmiotem sporu politycznego nie zależy od przedsiębiorstw portowych. Strajki powodują dezorganizację w ruchu towarowym i powodują duże koszty dla sektora logistyki i całej gospodarki. Federacja francuskich przedsiębiorstw logistycznych poinformowała, że w samym styczniu br. z powodu strajków obroty firm transportowych spadły o 21%. W lutym prognozowany jest spadek o 25%. Każdy dzień przestoju w portach kosztuje francuską gospodarkę ok 40 mln euro. 

Organizacje branżowe apelują o wprowadzenie środków zaradczych aby uchorić firmy logistyczne i przewoźników przed stratami. Proponowane jest m.in. wydłużenie okresów karencji, zawieszenie opłat za anulowanie rezerwacji i opłat parkingowych w terminalach portowych oraz anulowanie opłat podatkowych i składek na ubezpieczenie społeczne. Ponadto proponowane jest zapewnienie dodatkowych zasobów sprzętu i personelu w terminalach oraz ewentualne zniesienie zakazów ruchu w niektóre weekendy aby rozładować zatory. 

Strajki mają również wpływ na długoterminową konkurencyjność francuskich portów, gdyż powodują przeniesienie niektórych ładunków do portów w innych krajach europejskich, co wpływa na konkurencyjność gospodarczą Francji. — Tego rodzaju zakłócenia wpływają na osłabioną z jednej strony działalność przemysłową, a z drugiej na konkurencyjność przedsiębiorstw handlowych i szkodzą gospodarce Francji, a w konsekwencji także sile nabywczej końcowego konsumenta. Istnieje również ryzyko poważnych reperkusji ekonomicznych w dłuższej perspektywie: powtarzające się strajki mogą bowiem doprowadzić do przeniesienia przepływów i działalności przewoźników do portów europejskich i zagranicznych, co ostatecznie osłabi wpływy i atrakcyjność gospodarczą Francji — napisano w stanowisku organizacji spedytorów AUTF. 

Czytaj też: Amerykańskie porty na wschodnim wybrzeżu nie staną

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close