Węgrzy rozpoczęli budowę terminalu kontenerowego w Trieście
Węgierska spółka Adria Port rozpoczęła budowę nowego terminalu kontenerowego w Porcie Triest. Nowy port kontenerowy na rozpocząć działalność w 2028 r.

Adria Port Zrt. to państwowa spółka węgierska, która w 2020 r. kupiła 34-hektarową działkę po zlikwidowanej rafinerii w Trieście we Włoszech. Wraz z nieruchomością firma ta pozyskała 60-letnią koncesję na działalność portową. Węgrzy chcą zbudować na włoskim wybrzeżu terminal kontenerowy, który będzie funkcjonować jako wolny, port, dzięki czemu ma pobierać niższe opłaty, a importerzy będą mogli korzystać z 180-dniowej zwłoki z opłatach celnych i podatkach. Dla Węgier ma to być okno na świat, które ma usprawnić eksport z tego kraju.
W czwartek 20 lutego Levente Magyar przedstawiciel Ministerstwa Handlu i Spraw Zagranicznych Węgier wziął udział w ceremonii wmurowania kamienia węgielnego na budowie nowego terminalu. W pierwszym etapie inwestycji zbudowany zostanie falochron i nasyp o kubaturze 50 tys. m. sześc. Powstanie także nowe nabrzeże, które początkowo będzie mieć długość 250 m. a w kolejnych etapach inwestycji zostanie wydłużone o 450 m i docelowo będzie mierzyć 650 m.
Węgierski dostęp do morza
Wartość węgierskiego eksportu wynosi ponad 150 mld euro, z czego zdecydowana większość transportowana jest drogą morską. Z tego powodu ten kraj pozbawiony dostępu do morza od 1920 r. zdecydował się na budowę swojego terminalu w Trieście. Na działce obok terminalu powstaną również magazyny i place składowe.
— Jeśli kraj nie ma własnego wyjścia morskiego i przepustowości portu morskiego, zawsze będzie zdany na łaskę innych. Chcielibyśmy zmienić tę sytuację, ponieważ Węgry, jako 34. największy eksporter na świecie, muszą mieć kanały, aby połączyć się z globalnymi łańcuchami dostaw w najbardziej efektywny sposób, aby tworzyć miejsca pracy, aby zwiększyć wydajność węgierskiego eksportu i pomóc węgierskim firmom w działaniu — powiedział Levente Magyar podczas inauguracji budowy.
Koszt budowy nowego terminalu szacowany jest na 209 mln euro. Początkowo zdolności przeładunkowe wynosić będą początkowo 78 tys. TEU rocznie. Triest jest drugim co do wielkości, po słoweńskim Koprze, portem nad północnym Adriatykiem, a jego przeładunki kontenerów w 2022 r. wyniosły 880 tys. TEU.
Czytaj też: Porty Rijeka, Triest i Koper wchodzą na rynki Europy Środkowej