Nowa linia do Portu Koper zostanie oddana do użytku w 2026 r.
Oddanie do użytku pierwszego toru nowej magistrali kolejowej Divača-Koper opóźni się o kilka miesięcy z powodu wykrycia nieprzewidzianych warunków geologicznych, wymagających dodatkowych prac. Koszt projektu wzrósł o 22 mln euro.

Nowa linia kolejowa do Portu Koper jest największym projektem infrastrukturalnym realizowanym Słowenii obecnie i jedną z najważniejszych inwestycji w ramach międzynarodowego intermodalnego korytarza Bałtyk — Adriatyk. Budowa pierwszego toru rozpoczęła się w 2021 r. Od początku było wiadomo, że będzie to skomplikowane przedsięwzięcie. Nowa linia wzniesie się z poziomu morza do wysokości 430 m a 3/4 tej magistrali będzie przebiegało tunelami.
W trakcie realizacji prac odkryto 88 zjawisk krasowych z czego w 5 jaskiniach trzeba zbudować dodatkowe mostów, które będą przebiegać w tunelach. Ponadto we wrześniu ubr. okazało się, że w ciagu ostatnich dwóch lat doszło do przesunięć zbocza nad wejściem do jednego z nowych tuneli. Firma 2TDK odpowiadająca za realizację projektu wprowadziła dodatkowe zabezpieczenia i pomiary monitorujące sytuację na placu budowy. Budowa mostów w tunelach będzie sporym wyzwaniem ze względu na trudne warunki jakie panują w słoweńskich jaskiniach. Tunele i mosty będą musiały spełnić rygorystyczne wymogi techniczne dla dopuszczenia ruchu pociągów.
Dodatkowe prace
Nieprzewidziane warunki geologiczne spowodowały konieczność wykonania dodatkowych prac, co spowoduje opóznienie oddania do użytku nowej linii kolejowej i zwiększy koszt budowy. Wiadomo już że nowa magistrala do Kopru nie będzie gotowa w 2025 r. Obecnie trwają dodatkowe badania geologiczne, na podstawie których powstaną zaktualizowane plany realizacji. Prace na odcinku między Divača a Črni Kal zakończą się w 2026 r.
Koszt budowy pierwszego toru nowej magistrali wzrósł o 22 mln euro i obecnie kalkulowany jest na ponad 650 mln euro. Równocześnie 2TDK naliczyła wykonawcom karę umowną w wysokości 4,6 mln euro z powodu „nieuzasadnionych opóźnień” prac wykopaliskowych.
Odkrycie nieprzewidzianych zjawisk geologicznych to niejedyna komplikacja, jaka pojawiła się w trakcie realizacji tego ważnego projektu infrastrukturalnego. Jedna z firm wchodzących w skład konsorcjum realizującego inwestycję, turecka spółka Yapi Merkezi zrezygnowała z kontraktu. Powodem są problemy finansowej tej spólki. Większość prac, które miała wykonać zlecono słoweńskiej firmie Kolektor, a tureccy pracownicy obecni na miejscu wykonają część prac. 2TDK w komunikacie prasowym zapewniła, że była świadoma problemów finansowych firmy Yapi Merkezi lecz otrzymała zapewnienie od ministra transportu Turcji oraz grupy banków, że te trudności zostaną rozwiązane.
Magistrala Divača-Koper będzie spełniać standardy sieci TEN-T: prędkość maksymalna pociągów wyniesie 160 km/h, maksymalny nacisk na oś 22,5 t a długość składów towarowych do 750 m. Szacuje się, że rocznie nową magistralą będzie transportowane 24 mln ton ładunków, co wzmocni pozycję Portu Koper na mapie logistycznej Europy Środkowej. W ubiegłym roku parlament Słowenii podjął decyzję o budowie drugiego toru na tej linii, który ma być ukończony do 2030 r.
Czytaj też: Budowa nowej linii do Portu Koper zakończy się w 2025 r.