Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Nowa linia do Portu Koper zostanie oddana do użytku w 2026 r.

Oddanie do użytku pierwszego toru nowej magistrali kolejowej Divača-Koper opóźni się o kilka miesięcy z powodu wykrycia nieprzewidzianych warunków geologicznych, wymagających dodatkowych prac. Koszt projektu wzrósł o 22 mln euro. 

fot. 2TDK

Nowa linia kolejowa do Portu Koper jest największym projektem infrastrukturalnym realizowanym Słowenii obecnie i jedną z najważniejszych inwestycji w ramach międzynarodowego intermodalnego korytarza Bałtyk — Adriatyk. Budowa pierwszego toru rozpoczęła się w 2021 r. Od początku było wiadomo, że będzie to skomplikowane przedsięwzięcie. Nowa linia wzniesie się z poziomu morza do wysokości 430 m a 3/4 tej magistrali będzie przebiegało tunelami.   

W trakcie realizacji prac odkryto 88 zjawisk krasowych z czego w 5 jaskiniach trzeba zbudować dodatkowe mostów, które będą przebiegać w tunelach. Ponadto we wrześniu ubr. okazało się, że w ciagu ostatnich dwóch lat doszło do przesunięć zbocza nad wejściem do jednego z nowych tuneli. Firma 2TDK odpowiadająca za realizację projektu wprowadziła dodatkowe zabezpieczenia i pomiary monitorujące sytuację na placu budowy. Budowa mostów w tunelach będzie sporym wyzwaniem ze względu na trudne warunki jakie panują w słoweńskich jaskiniach. Tunele i mosty będą musiały spełnić rygorystyczne wymogi techniczne dla dopuszczenia ruchu pociągów. 

Dodatkowe prace

Nieprzewidziane warunki geologiczne spowodowały konieczność wykonania dodatkowych prac, co spowoduje opóznienie oddania do użytku nowej linii kolejowej i zwiększy koszt budowy. Wiadomo już że nowa magistrala do Kopru nie będzie gotowa w 2025 r. Obecnie trwają dodatkowe badania geologiczne, na podstawie których powstaną zaktualizowane plany realizacji. Prace na odcinku między Divača a Črni Kal zakończą się w 2026 r. 

Koszt budowy pierwszego toru nowej magistrali wzrósł o 22 mln euro i obecnie kalkulowany jest na ponad 650 mln euro. Równocześnie 2TDK naliczyła wykonawcom karę umowną w wysokości 4,6 mln euro z powodu „nieuzasadnionych opóźnień” prac wykopaliskowych. 

Odkrycie nieprzewidzianych zjawisk geologicznych to niejedyna komplikacja, jaka pojawiła się w trakcie realizacji tego ważnego projektu infrastrukturalnego. Jedna z firm wchodzących w skład konsorcjum realizującego inwestycję, turecka spółka Yapi Merkezi zrezygnowała z kontraktu. Powodem są problemy finansowej tej spólki. Większość prac, które miała wykonać zlecono słoweńskiej firmie Kolektor, a tureccy pracownicy obecni na miejscu wykonają część prac. 2TDK w komunikacie prasowym zapewniła, że była świadoma problemów finansowych firmy Yapi Merkezi lecz otrzymała zapewnienie od ministra transportu Turcji oraz grupy banków, że te trudności zostaną rozwiązane. 

Magistrala Divača-Koper będzie spełniać standardy sieci TEN-T: prędkość maksymalna pociągów wyniesie 160 km/h, maksymalny nacisk na oś 22,5 t a długość składów towarowych do 750 m. Szacuje się, że rocznie nową magistralą będzie transportowane 24 mln ton ładunków, co wzmocni pozycję Portu Koper na mapie logistycznej Europy Środkowej. W ubiegłym roku parlament Słowenii podjął decyzję o budowie drugiego toru na tej linii, który ma być ukończony do 2030 r. 

Czytaj też: Budowa nowej linii do Portu Koper zakończy się w 2025 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close