Partnerzy portalu

Budowa nowej linii do Portu Koper zakończy się w 2025 r.

Rząd Słowenii zaktualizował program inwestycyjny budowy linii kolejowej Divača-Koper. Budowa drugiego toru na tej magistrali ma się zakończyć w 2025 r. To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych dla branży transportu intermodalnego w Europie Środkowej.

fot. Luka Koper

Zgodnie z zaktualizowanym programem przyjętym w maju br. budowa drugiego toru nowej magistrali będzie kosztować wg obecnych cen 1,109 mld euro, co oznacza zmniejszenie kosztu inwestycji o 3,5%. Równocześnie ustalono, że prace budowlane zakończą się przed końcem 2025 r.

Linia Divača-Koper zastąpi dotychczasowe połączenie kolejowe do słoweńskiego portu morskiego przez Prešnicę. Budowa pierwszego toru nowej magistrali rozpoczęła się w 2021 r. W lutym br. rząd Słowenii po przeanalizowaniu trzech wariantów inwestycji podjął decyzję o budowie drugiego toru i likwidacji linii Koper-Prešnica, która zostanie po otwarciu nowej magistrali przekształcona w drogę dla rowerów. 

Budowa dwutorowego połączenia kolejowego z zapleczem lądowym ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Portu Koper. Nowa linia umożliwi w szczególności zwiększenie liczy pociągów intermodalnych łączących ten adriatycki port z krajami Europy Środkowej. Koper jest jednym z europejskich portów o największym udziale transportu kolejowego w obsłudze przewozów towarów od strony lądu, wynoszącym ponad 60%. Nowa linia kolejowa do Portu Koper będzie spełniać wymogi określone dla sieci TEN-T. Na linii Divača-Koper pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Inwestycja jest dość skomplikowanym projektem, gdyż tory wniosą się z poziomu morza na wysokość 430 m, a 3/4 nowej linii będzie biegło tunelami. 

Równolegle do tej inwestycji kolejowej Port Koper modernizuje i rozbudowuje swoją infrastrukturę przeładunkową i magazynową. W ubiegłym roku zakończono rozbudowę południowej części Pirsu I i trwają przygotowania do rozbudowy nabrzeża od strony północnej.

Czytaj też: Port Koper zakończył rozbudowę południowej części Pirsu I

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close