Budowa nowej linii do Portu Koper zakończy się w 2025 r.
Rząd Słowenii zaktualizował program inwestycyjny budowy linii kolejowej Divača-Koper. Budowa drugiego toru na tej magistrali ma się zakończyć w 2025 r. To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych dla branży transportu intermodalnego w Europie Środkowej.
Zgodnie z zaktualizowanym programem przyjętym w maju br. budowa drugiego toru nowej magistrali będzie kosztować wg obecnych cen 1,109 mld euro, co oznacza zmniejszenie kosztu inwestycji o 3,5%. Równocześnie ustalono, że prace budowlane zakończą się przed końcem 2025 r.
Linia Divača-Koper zastąpi dotychczasowe połączenie kolejowe do słoweńskiego portu morskiego przez Prešnicę. Budowa pierwszego toru nowej magistrali rozpoczęła się w 2021 r. W lutym br. rząd Słowenii po przeanalizowaniu trzech wariantów inwestycji podjął decyzję o budowie drugiego toru i likwidacji linii Koper-Prešnica, która zostanie po otwarciu nowej magistrali przekształcona w drogę dla rowerów.
Budowa dwutorowego połączenia kolejowego z zapleczem lądowym ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Portu Koper. Nowa linia umożliwi w szczególności zwiększenie liczy pociągów intermodalnych łączących ten adriatycki port z krajami Europy Środkowej. Koper jest jednym z europejskich portów o największym udziale transportu kolejowego w obsłudze przewozów towarów od strony lądu, wynoszącym ponad 60%. Nowa linia kolejowa do Portu Koper będzie spełniać wymogi określone dla sieci TEN-T. Na linii Divača-Koper pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Inwestycja jest dość skomplikowanym projektem, gdyż tory wniosą się z poziomu morza na wysokość 430 m, a 3/4 nowej linii będzie biegło tunelami.
Równolegle do tej inwestycji kolejowej Port Koper modernizuje i rozbudowuje swoją infrastrukturę przeładunkową i magazynową. W ubiegłym roku zakończono rozbudowę południowej części Pirsu I i trwają przygotowania do rozbudowy nabrzeża od strony północnej.
Czytaj też: Port Koper zakończył rozbudowę południowej części Pirsu I