Branża transportowa apeluje o europejski instrument finansowania inwestycji infrastrukturalnych
45 międzynarodowych organizacji zrzeszających przedsiębiorstwa transportu i logistyki wystosowało list otwarty do Komisji Europejskiej z apelem o instrumentu finansowania inwestycji infrastrukturalnych w przyszłym budżecie UE. Branża TSL obawia się pomysłów przeniesienia dużej części funduszy transportowych do Krajowych Planów Jednolitych, co może doprowadzić do zahamowania budowy europejskiej sieci magistral transportowych o wysokim standardzie.

Pod listem otwartym podpisały się organizacje reprezentujące wszystkie gałęzie transportu oraz różne sektory logistyki i handlu. We wspólnym apelu podkreślono znaczenie infrastruktury dla rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa militarnego w kontekście nowej sytuacji geopolitycznej. Powołano się na raport autorstwa Mario Draghiego and Enrico Letty, w którym wskazano, że zapóźnienie Europy w budowie nowoczesnej infrastruktury jest jedną z przyczyn jej wolniejszego rozwoju gospodarczego w porównaniu z USA i Chinami.
— Tylko dzięki silnej i najnowocześniejszej infrastrukturze transportowej Europa będzie w stanie zwiększyć swoją mobilność wojskową, wzmocnić konkurencyjność przemysłu oraz spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną, zapewnić dostawy kluczowych surowców i zabezpieczyć suwerenność łańcucha dostaw. W obliczu rosnących napięć geopolitycznych i trwających zmian klimatycznych, priorytetem Europy musi być wzmocnienie i dostosowanie naszej infrastruktury, zajęcie się wąskimi gardłami i brakującymi ogniwami oraz optymalizacja łączności i przepustowości. Transport jest kręgosłupem i czynnikiem umożliwiającym funkcjonowanie wewnętrznego rynku UE, więc jeśli Europa ma być liderem w przejściu na przemysł i społeczeństwo o zerowej emisji netto, musi zapewnić konkurencyjną i wydajną sieć transportową, aby połączyć obecne i nowe miejsca produkcji z ich rynkami — napisano w apelu.
W liście podkreślono konieczność koordynacji polityk transportowych krajów członkowskich na poziomie europejskim. Centralny instrument finansowania dla inwestycji jest szansą na określenie właściwych priorytetów, które odpowiadałyby na potrzeby branży logistyki i transportu.
Czytaj też: Organizacje branży kolejowej przedstawiły priorytety dla Dyrektywy o zarządzaniu przepustowością