Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Organizacje branży kolejowej przedstawiły priorytety dla Dyrektywy o zarządzaniu przepustowością

Stowarzyszenia branżowe skupiające przedsiębiorstwa kolejowe z Europy przedstawiły wspólne stanowisko ws. procedowanej Dyrektywy o zarządzaniu przepustowością, w którym zawarto najważniejsze postulaty przedsiębiorstw jakie są oczekiwane od prac legislacyjnych. Porozumienie zawarte w czerwcu br. w negocjacjach w ramach rady UE nie spełniło oczekiwań sektora kolejowego co do reformy. 

fot. Pixabay

Dyrektywa o zarządzaniu przepustowością jest częścią pakietu legislacyjnego Zielonego Transportu. Jej celem ma być zlikwidowanie wąskich gardeł na kolejowych przejściach granicznych, lepsza harmonizacja rozkładów jazdy i utworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Jest to szczególnie ważne dla operatorów transportu kombinowanego, gdyż większość przewozów intermodalnych w Europie ma charakter transgraniczny, a pociągi towarowe często stoją przez wiele godzin w oczekiwaniu na możliwość przekroczenia granicy. Z takim problemem nie mierzy się transport drogowy korzystający z dobrodziejstw Strefy Schengen. Obniża to konkurencyjność transportu intermodalnego względem przewozów samochodowych. 

W marcu br. Parlament Europejski w głosowaniu plenarnym przyjął projekt Dyrektywy, w którym zawarto poprawki postulowane przez niezależnych przewoźników kolejowych. Kolejnym krokiem procesu legislacyjnego jest uzgodnienie wspólnego stanowiska w Radzie Unii Europejskiej. W lipcu br. Rada przyjęła stanowisko negocjacyjne, które usunęło z projektu część przepisów istotnych dla przewoźników towarowych. Stanowisko Rady rozczarowało przedstawicieli branży kolejowej.

Czytaj też: Branża kolejowa krytykuje poprawki Rady UE do projektu dyrektywy o przepustowości

5 grudnia międzynarodowe organizacje branżowe: CER, UIRR, ERFA, ALLRAIL, EIM, UIP ogłosiły wspólne stanowisko, w którym przedstawiono oczekiwania branży wobec procedowanej dyrektywy. W stanowisku tym zawarto następujące postulaty: 

  • Utworzenie Europejskiej Platformy Kolejowej (ERP), zgodnie z wprowadzeniem Parlamentu Europejskiego. Powinna ona obejmować aktywnych i potencjalnych wnioskodawców, aby zapewnić skuteczną koordynację i reprezentację konsultacji sektorowych w opracowywaniu europejskich ram. Platforma ta będzie reprezentować interesy przedsiębiorstw kolejowych i innych interesariuszy zaangażowanych w działalność kolejową w sposób przejrzysty i niedyskryminacyjny, bez uszczerbku dla istniejących sposobów ułatwiania dialogu i konsultacji w sektorze. Platforma ta pomoże zidentyfikować i połączyć potrzeby rynku oraz wzmocnić dialog.
  • Wprowadzenie kryteriów społeczno-ekonomicznych i środowiskowych do procesu decyzyjnego w przypadku konfliktów przepustowości jako ostateczności, zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej i poparciem Parlamentu Europejskiego. Przed przyjęciem kryteria te powinny zostać przetestowane, realistyczne pod względem dostępności informacji, zrozumiane i zaakceptowane przez interesariuszy sektora przy w pełni przejrzystych procesach. Po przyjęciu kryteria te powinny opierać się na zharmonizowanych podejściach i reprezentatywnych wartościach, aby uniknąć mozaiki krajowych zasad priorytetów alokacji.
  • Zmiany trasy pociągu muszą być zarządzane przez zainteresowanych zarządców infrastruktury w całości, od punktu początkowego do punktu docelowego, zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej w artykule 39. Musi to również dotyczyć przepustowości wielosieciowej.
  • Wzajemne warunki handlowe powinny mieć zastosowanie do przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury w celu zachęcania i zachęcania do optymalnego wykorzystania przepustowości kolejowej przez wszystkie zaangażowane strony zainteresowane.
  • Umowy ramowe mogą być zawierane w ramach wielu sieci. Jeżeli taka przepustowość nie jest zarezerwowana w dokumentach planistycznych, zarządcy infrastruktury mogą zawierać takie umowy bez wcześniejszego planowania, zgodnie z propozycją Rady. Jednakże ponieważ umowy ramowe są regulowane rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2016/545, które zostało wdrożone w różny sposób na szczeblu krajowym, niniejsze rozporządzenie musiałoby zostać zmienione w celu uwzględnienia wszelkich modyfikacji, które nie są zgodne z obowiązującymi ramami prawnymi.
  • Tworzenie europejskich ram, których należy przestrzegać, a jednocześnie zapewnienie elastyczności zarządcom infrastruktury w zakresie odchodzenia od europejskich ram w razie potrzeby, przy jednoczesnym należytym uzasadnieniu odstępstw w ich oświadczeniach sieciowych, biorąc pod uwagę cele niniejszego proponowanego rozporządzenia, aby ułatwić i promować rosnący ruch transgraniczny na jednolitym europejskim obszarze kolejowym.
  • Wieloletnie finansowanie zarządcy infrastruktury przez państwa członkowskie w celu usprawnienia wczesnego planowania i komunikacji na temat placów budowy, a tym samym zminimalizowania ich negatywnego wpływu na przepustowość, zgodnie z propozycją Parlamentu. Powinno to pomóc zarządcy infrastruktury w dostarczaniu przedsiębiorstwom kolejowym z wyprzedzeniem bardziej precyzyjnych i przejrzystych informacji na temat planowanych prac.
  • Ścisła koordynacja działań państw członkowskich ponad granicami w celu zapobiegania sprzecznym strategicznym wskazówkom w różnych państwach członkowskich, przy jednoczesnym wyrażeniu obaw dotyczących wiążącego charakteru tych strategicznych wskazówek, zgodnie z propozycją Rady. Wiążące krajowe strategiczne wskazówki, zwłaszcza gdy nie są skoordynowane, mogą podważyć cele rozporządzenia.
  • Ograniczenie nadmiernie dużej liczby aktów wykonawczych i delegowanych. Liczba aktów wykonawczych i delegowanych powinna być ograniczona do tych pierwotnie zaproponowanych przez Komisję Europejską, ponieważ te dodatkowe akty wtórne mogą opóźnić wdrożenie rozporządzenia.
  • Nieopóźnianie terminów wdrożenia części rozporządzenia. W przypadku opóźnienia negocjacji trójstronnych terminy wdrożenia powinny zostać odpowiednio dostosowane.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close