Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Jak taryfy Trumpa wpłyną na transport morski?

Dekret Donalda Trumpa wprowadzający cła na importowane towary z Kanady, Meksyku i Chin skłania też do analiz, jakie będą tego skutki praktyczne dla wymiany towarowej między tymi krajami, a nawet w skali globalnej. W szczególności dla branży logistycznej ważna jest próba określenia, jak ta nowa sytuacja przełoży się na transport morski i stawki frachtu.

fot. Pixabay

Należy się liczyć z eskalacją procesu wprowadzania barier w wymianie towarowej, w tym USA wobec krajów Unii Europejskiej. W opinii wielu ekonomistów, takie cła ochronne jako narzędzie jestmało efektywne dla równoważenia bilansu wymiany towarowej i wspierania rodzimego przemysłu, natomiast działa autodestrukcyjnie – np. podnosi ceny importowanych towarów i wartość średniego koszyka konsumpcyjnego.

Badanie przeprowadzone przez ekonomistów z Massachusetts Institute of Technology, University of Zurich, Harvard i Banku Światowego wykazało, że nałożone przez Donalda Trumpa cła podczas jego pierwszej kadencji były w zasadzie neutralne na przemysłu amerykańskiego – nie przywróciły miejsc pracy, nie podniosły też poziomu zatrudnienia.

Ciąg dalszy wojny celnej

1 lutego prezydent Trump wydał dekrety wykonawcze nakładające cła w wysokości 25 proc. na import towarów z Meksyku i z Kanady (z wyjątkiem importu energii z Kanady, objętego cłem w wysokości 10 proc.) oraz 10 proc. dodatkowe cła na import z Chin. Ze strony przedstawicieli rządów tych krajów spotkało się to z zapowiedziami retorsji lub decyzjami. 

Kanada ogłosiła już 25-cio proc. kontr taryfy na towary amerykańskie, które obejma importowane towary wartości ok. 155 mld USD, w tym na produkty rolne, alkohol i wyroby tytoniowe. Meksyk też ma wprowadzić własne cła na towary od północnego sąsiada, ale do 4 bm. nie ujawniono szczegółów. Zarazem przywódcy Kanady i Meksyku podjęli rozmowy z prezydentem Trumpem. W efekcie 3 bm. administracja waszyngtońska poinformowała, że cła na towary z Meksyku i Kanady zaczną obowiązywać o miesiąc później. A bieżącym działaniem władz Kanady ma być „wzmocnienie kontroli granicznych”. 

Skala przepływy towarów

Dane US Bureau of Transportation Statistics (BTS) wskazują, że w ciągu 12 miesięcy 2024 r. (do listopada) wymiana towarowa między Stanami Zjednoczonymi a Kanadą miała wartość 760 mld USD, a między Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem – 836 mld USD. Na transport morski obsługujący handel Stanów Zjednoczonych między tymi krajami przypadły towary wartości 121 mld USD, z czego prawie 70 mld dol. przypadło na paliwa mineralne, głównie ropę naftową.

Podczas gdy żegluga morska pod względem wartości obsługuje w skromnej części amerykański handel z oboma sąsiadami, to pod względem wolumenu wymiany towarowej USA z Kanadą jest drugim środkiem transportu (za rurociągami), przewożącym 183 mln z 586 milionów ton wszystkich towarów (dane BTS). Np. tankowce przewożą 86 mln ton ropy i produktów z niej, z czego 35 proc. przypada na eksport z USA, a 65 proc. na importu z USA.

Według wartości, ponad połowa towarów sprzedanych między USA a ich północnym sąsiadem została przewieziona ciężarówkami – na kwotę 423 mld dolarów. W wymianie towarowej USA z Meksykiem dominuje transport drogowy – w ub.r. miał on 72,3 proc. udział w łącznej wymianie w ujęciu wartościowym, natomiast na transport morski przypada 10 proc. udziału (83 mld USD). 

Jak zaiskrzy między USA a Chinami?

Największy wpływ na globalną logistykę będą nowe relacje handlowe USA z Chinami. Dodatkowe 10-procentowe cło amerykańskie weszło w życie 4 bm. na wszystkie towary z Chin. Z kolei Pekin nałożył 15-procentową opłatę na amerykański LNG i węgiel; a 10 proc. na ropę naftową i sprzęt rolniczy. Rozważa on też „dalsze kroki” retorsji.

Wprowadzenie dodatkowych ceł na towary chińskie Trump argumentował tym, że chce zatrzymać napływ nielegalnych narkotyków do Stanów Zjednoczonych, w tym fentanylu (leku, który jednak też nielegalnie trafia na rynek i był w 2023 r. przyczyną śmierci ok. 75 tys. Amerykanów). Trafia on przeważnie w przesyłkach kurierskich, korzystających z klauzuli de minimis, tj. w paczkach o wartości do 800 dol., które nie podlegają ocleniu. Tę klauzulę zniosło właśnie inne rozporządzenie wykonawcze Trumpa.

To może być znaczący cios nie tylko w zmniejszaniu głębokiego deficytu wymiany towarowej USA z Chinami (279 mld dol. w 2023 roku). Jak oszacowało biuro maklerskie japońskiego koncernu finansowego Nomura, korzystając z  procedery de minimis Chiny wysłały za granicę w 2024 r. towary wartości 240 mld dolarów. Było to równoważne 7-miu procentom ich łącznego eksportu towarów i stanowiło 1,3 proc. udziału w PKB.

Patrz też: Czy dobra passa kolejowych przewozów intermodalnych w Ameryce Północnej jest zagrożona?

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close