Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Czy dobra passa kolejowych przewozów intermodalnych w Ameryce Północnej jest zagrożona?

Północnoamerykańscy kolejowi przewoźnicy intermodalni – w USA, Kanadzie i Meksyku – odnotowali w 2024 r. wzrost wolumenu przewozów, choć wykazali mieszane wyniki finansowe. W styczniu nie tylko utrzymywał się trend rosnących przewozów intermodalnych, ale nawet nasilił. 

fot. Pixabay

Zachodzą obawy, że w związku w wprowadzeniem 1 bm. przez prezydenta Donalda Trumpa 25 proc. ceł na towary kanadyjskie i meksykańskie oraz podobną decyzją rządów kanadyjskiego i meksykańskiego wobec towarów amerykańskich, transport intermodalny w tym roku może się załamać.

Wyniki roczne

W 2024 r.transportem intermodalnym dziewięciu raportujących przewoźników kolejowych w Ameryce Północnej przewiozło łącznie 34 885 113 ładunków samochodowych i jednostek intermodalnych (kontenerów i naczep), co oznacza wzrost o 2,3 proc. w porównaniu z 2023 r.poinformowało Stowarzyszenie Kolei Amerykańskich (AAR).

W USA transportem intermodalnym przewieziono w ub.r. 25 178 586 ładunków samochodowych i jednostek intermodalnych, tj. o 3,4 proc. więcej rdr. Przewoźnicy kanadyjscy w transporcie intermodalnym przetransportowali 8 221 597 ładunków samochodowych, kontenerów i przyczep i jako jedynymi odnotowali spadek o 1 proc. w porównaniu rdr. Skumulowany wolumen na meksykańskich kolejach w 2024 r. wyniósł 1 484 930 ładunków samochodowych oraz intermodalnych, tzn. był on o 2,4 proc. większy w porównaniu z 2023 r.

Dobry początek 2025 r.

W styczniu 2025 r. skumulowany wolumen amerykańskich kolei opiewał na 803 593 ładunków samochodowych, co oznacza wzrost o 0,3 procent w porównaniu z tym okresem 2024 r. oraz na 1 038 164 jednostek intermodalnych, o 6 procent większy w porównaniu rdr. Koleje kanadyjskie zgłosiły w styczniu skumulowany wolumen przewozów na poziomie 626 350 ładunków, kontenerów i przyczep, co oznacza wzrost o 8,1 proc. rdr. Natomiast skumulowany wolumen na meksykańskich kolejach w styczniu br. wyniósł 97 988 ładunków samochodowych oraz intermodalnych kontenerów i przyczep, co oznacza wzrost o 16,3 proc. w porównaniu ze stycznie ub.r.

Różne wyniki finansowe

Spółka kolejowa CSX Transportation, operująca we wschodnich stanach USA i w kanadyjskich prowincjach Ontario i Qubec (na trasach o długości ok. 21 000 mil) uzyskała w ub.r. 2,04 mld USD dochodów, o 1 proc. mniejsze niż rok wcześniej, a jej przychód na jednostkę (RPU) zmalał o 5 proc. (do 708 USD). Spółka ta zanotowała natomiastwzrost wolumenu przewozów we wszystkich czterech kwartałach „po raz pierwszy od dziesięciu lat”, jak oświadczył dyrektor handlowy Kevin Boone, zwracając się do inwestorów. Jak podkreślił, spółka zwiększyła o 5 proc. wolumen ładunków samochodowych – do 2,8 mln TEU, co oznacza przejęcie części ładunków z dróg. 

Spółka RPU Union Pacific uzyskała w ub.r. przychody z przewozów intermodalnych w kwocie 4,7 mld USD, tj. o 3 proc. wyższe rdr, ale jej RPU zmalało o 7 proc. rdr (do  1 404 USD). Zwiększyła ona zarazem o 11 proc. wolumeny przewozów –  do 3,3 mln TEU. 

Natomiast Canada Pacific Kansas City Southern uzyskała w ub.r. 2,52 mld CAD przychodów (wzrost o 2 proc.), zwiększając również wolumen przewozów o 2 proc. – do 1,64 mln TEU, a nie pogarszając RPU (wyniosło 1 536 CAD). Spadek całorocznych przychodów zanotował natomiast przewoźnik Canadian National – wyniosły 3,75 mld CAD i były o 2 proc. mniejsze rdr.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close